Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Det blir verkligen tydligt hur det enda man kan göra är att vänta. För ett par dagar sedan kändes en strejk oundviklig. Sen sköts deadline upp tre dagar och någon form av förhoppning om framsteg uppenbarade sig. Sen hör du en av medlarna med värme i rösten berätta om sin altan och en strejk tycks helt plötsligt vara ganska avlägsen. Och nu är norrbaggarna beredda att dra bolaget i graven och anser att det saknar existensberättigande.

Har alltid fått känslan att pilotfacket varit beredda att löpa linan ut, och blev lite överraskad att det tycktes som att man var så pass nära en lösning igår. Men det går verkligen inte att säga var detta lutar åt för håll.

Interna slitningar hos facket..??
Norska pilotfacket redo att driva SAS i konkurs | SvD
I Sverige pågår fortfarande förhandlingarna mellan Svenska pilotförbundet och SAS fortfarande, berättar Rebecca Rosenvinge, presstalesperson på Svenska pilotförbundet.

– Det är det enda vi kan säga nu, att förhandlingar pågår, säger hon till TT.

Hon berättar också att de noterat det norska förbundets uttalande, och att ordföranden i Svenska pilotförbundet Martin Lindgren just talat med sina norska kollegor. Men vad de sagt till varandra kan hon inte uppge.

Piloterne har været så forkælede at de har mistet enhver realitetssans? Disse udtaleleser minder mest om blodig hævn, et stort kollektivt selvmord? De vil næppe reelt forhandle med SK, men blot vise de er stærke (endnu). Gammelt dansk ord:
"Når livets skjorte strammer; da skal man udvise storsind, godhed, hjælpe og respektere dem som har det svært"

Norska pilotfacket uttalar sig: – Om företaget inte vill anamma den skandinaviska modellen anser vi att det är en aktör som inte har rätt att finnas.....

Ganska exakt vad jag har skrivit i den här tråden. Det går inte att driva flygverksamhet med skandinaviska villkor. ”Vi” är inte beredda att betala för skandinaviska villkor. Det är en sak att såna som jag tycker nåt. Det bisarra är när de egna anställda säger det och är beredda att putta bolaget utför stupet.

Ganska exakt vad jag har skrivit i den här tråden. Det går inte att driva flygverksamhet med skandinaviska villkor. ”Vi” är inte beredda att betala för skandinaviska villkor. Det är en sak att såna som jag tycker nåt. Det bisarra är när de egna anställda säger det och är beredda att putta bolaget utför stupet.

Uppenbarligen upplever dom sig så heta på arbetsmarknaden (i Skandinavien) så att dom inte har några problem att få nytt jobb med bättre villkor.

Eller så drivs den här processen främst av de 540 piloter som ej blivit återanställas, och som kanske därför är arbetslösa och skiter i om SAS går i konkurs eftersom dom ändå inte jobbar där.

Jag vet inte, men jag kan konstatera att vad än villkoren säger så måste det här uttalandet vara ett av de mest illojala man kan tänka sig. Jag förstår om arbetsgivaren inte vill återanställa folk med denna agenda. Och seriöst, vem vill jobba åt en arbetsgivare som nobbat en? Tips från coachen: Sök nytt jobb, släpp offerkoftan.

Uppenbarligen upplever dom sig så heta på arbetsmarknaden (i Skandinavien) så att dom inte har några problem att få nytt jobb med bättre villkor.

Eller så drivs den här processen främst av de 540 piloter som ej blivit återanställas, och som kanske därför är arbetslösa och skiter i om SAS går i konkurs eftersom dom ändå inte jobbar där.

Jag vet inte, men jag kan konstatera att vad än villkoren säger så måste det här uttalandet vara ett av de mest illojala man kan tänka sig. Jag förstår om arbetsgivaren inte vill återanställa folk med denna agenda. Och seriöst, vem vill jobba åt en arbetsgivare som nobbat en? Tips från coachen: Sök nytt jobb, släpp offerkoftan.
Många av dessa piloter har ju redan tjänat så pass mycket att de kan gå i pension något år tidigare och kommer högst troligt inte söka några nya jobb.

Många av de som fick gå har nu nya jobb, främst hos konkurrerande bolag till SAS. Men verkar ju som att många av dom ändå vill tillbaka så kan mycket väl vara så att de försöker slåss för dom. Men där finns ju ett annat fack som erbjuder likvärdiga löner redan, men jobben där kräver ju lite mer vad det gäller flygtimmar mm (åtminstone gjorde det de när connect startades så att många av de nya sas piloterna inte hade tillräckligt med flygtimmar på A320 för att kunna söka).

Illojala piloter verkar dock finnas en del av hos sas. En välkänd instagram profil som fick gå i förtid var ju en av dom som dessutom verkade "åka dit" pga det.

Toppen