Norska pilotfacket uttalar sig: – Om företaget inte vill anamma den skandinaviska modellen anser vi att det är en aktör som inte har rätt att finnas.....
Ganska exakt vad jag har skrivit i den här tråden. Det går inte att driva flygverksamhet med skandinaviska villkor. ”Vi” är inte beredda att betala för skandinaviska villkor. Det är en sak att såna som jag tycker nåt. Det bisarra är när de egna anställda säger det och är beredda att putta bolaget utför stupet.
Det verkar som att dom närmar sig hela tiden ett avslut
Aftonbladet Direkt - Framsteg i SAS-förhandlingarna
Många av dessa piloter har ju redan tjänat så pass mycket att de kan gå i pension något år tidigare och kommer högst troligt inte söka några nya jobb.Uppenbarligen upplever dom sig så heta på arbetsmarknaden (i Skandinavien) så att dom inte har några problem att få nytt jobb med bättre villkor.
Eller så drivs den här processen främst av de 540 piloter som ej blivit återanställas, och som kanske därför är arbetslösa och skiter i om SAS går i konkurs eftersom dom ändå inte jobbar där.
Jag vet inte, men jag kan konstatera att vad än villkoren säger så måste det här uttalandet vara ett av de mest illojala man kan tänka sig. Jag förstår om arbetsgivaren inte vill återanställa folk med denna agenda. Och seriöst, vem vill jobba åt en arbetsgivare som nobbat en? Tips från coachen: Sök nytt jobb, släpp offerkoftan.