Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Berglund

Medlem
Om man tror att den som bemannar någon random social mediekanal skulle kläcka ur sig något helt groundbreaking, som inte först går till de stora medierna, då hoppas man nog lite för mycket. Varför skulle de rimligtvis svara ”person-vem-som-helst” med rätt svar i en singelkonversation? Nej, det är ingen idé att fråga eftersom den som bemannar sociala medier antingen inget vet eller endast ger nonsens svar.
 

pinksson

Medlem
Om man tror att den som bemannar någon random social mediekanal skulle kläcka ur sig något helt groundbreaking, som inte först går till de stora medierna, då hoppas man nog lite för mycket. Varför skulle de rimligtvis svara ”person-vem-som-helst” med rätt svar i en singelkonversation? Nej, det är ingen idé att fråga eftersom den som bemannar sociala medier antingen inget vet eller endast ger nonsens svar.
Men vad du hackar på mig…haha!
 
Jag vägrar fortfarande att se mig som en gubbe så istället för gubb-grubblande så får det väl bli kill-klurande för min del. :)

För det första så var det ett taktiskt misstag av danska staten att gå ut och säga att man är beredd att pytsa in mer pengar i SAS. Det sänder så klart en signal om att man tycker att SAS är alldeles för viktigt för att man ska låta dem försvinna. Det var ju att spela piloterna i händerna.

För det andra så har jag för mig att åtminstone svenska regeringen var tydliga med att man enbart går med på att omvandla skulder till aktier om SAS Forward planen genomförs. Jag har för mig att även Norge och Danmark uttryckt något liknande. Inte för att alla politiker har kompetens att avgöra något sådant men jag räknar med att man även låtit specialister titta på det. Om dessa säger ok, vilka är då SAS piloterna att underkänna det på det sätt som man gjort i ett antal uttalanden? Ganska arrogant och självgod attityd från piloterna.

Den länkade Expressen-artikeln ovan om Akademikerförbundet på SAS var ju intressant. Jag tycker att även den understryker piloternas oerhört arroganta attityd. De tycker helt enkelt att de är bättre än alla andra.

Jag förstår inte vad man menar när man hela tiden hänvisar till den Svenska eller Skandinaviska modellen och påstår att de sk. "brevlådeföretagen" inte följer den. Denna modell innebär väl att man låter arbetsmarknadens parter komma överens genom bl a kollektivavtal. Vad jag förstår så har dessa bolag kollektivavtal. Så vad är problemet?

Om man menar att man ska vara anställd på det bolag vars passagerare man flyger, så vill jag påstå att det inte nödvändigtvis är en Skandinavisk modell. För så har väl alla de stora nätverksbolagen gjort historiskt? Det som ev. då skulle kunna vara den Skandinaviska modellen i detta är väl att SAS långt längre än sina konkurrenter försökt hålla fast vid (eller tvingats) det gamla sättet, vilket kanske faktiskt är orsaken till att man har halkat efter och finansiellt sett har kniven mot strupen.

Till sist så har jag klurat lite på pilotfackets uttalande om att SAS situation beror på ledningens alla felbeslut. Om jag inte minns fel så gick SAS med plus före den senaste pilotstrejken. Således verkar det som att ledningen fram till dess fattat rätt beslut.

Men, då bestämde sig piloterna för att man ville ha dessa pengar och därför hotade med strejk om man inte fick en rejäl löneökning. Och det är väl där i så fall som ledningen fattade fel beslut genom att efter en veckas strejk gå med på en löneökning som låg högt över det sk. märket som till sist innebar att SAS blev helt utan ersättning för strejkrelaterade förluster. Och vips så var hela vinsten uppäten. En vinst som hade kunnat vara en välbehövlig buffert när pandemin slog till. Det är väl inte troligt att det är detta felbeslut som pilotfacket avser, men jag har svårt att se några andra felbeslut i närtid. Att referera till beslut som fattades för 10, 15 eller 20 år sedan känns ju ganska irrelevant. Eller?
 

Big Birger

Medlem
Snart har @Berglund lika många inlägg i den här tråden som @pinksson. :) #steniglashus
Besked räknas inte med att komma före midnatt.
Så 13 timmar och 47 minuter innan deadline skriver en person med tillgång till SPF (Svenska Pajasföreningen) FB-konto att det inte kommer att vara färdigförhandlat innan midnatt.
  1. Märkligt att veta det så långt innan.
  2. Märkligt att svara det i text, även om man har den uppfattningen.
  3. Om SPF redan bestämt sig för att det ska bli strejk och SAS ska tvingas i konkurs till varje pris, så borde svaret ha varit att besked kommer vid midnatt som ju är deadline.
Jag blir supernyfiken på hur denna förhandling går till. Vad de pratar om, och hur det kan gå så långsamt. De har hållit på sedan november-isch + 2 veckor efter varslet och snart 3 dygn utöver det. Men det är ingen idé att ens spekulera i det. Kanske kommer det info om det längre fram, när denna soppa har fått ett slut på antingen det ena eller andra sättet.
 

pinksson

Medlem
Snart har @Berglund lika många inlägg i den här tråden som @pinksson. :) #steniglashus

Så 13 timmar och 47 minuter innan deadline skriver en person med tillgång till SPF (Svenska Pajasföreningen) FB-konto att det inte kommer att vara färdigförhandlat innan midnatt.
  1. Märkligt att veta det så långt innan.
  2. Märkligt att svara det i text, även om man har den uppfattningen.
  3. Om SPF redan bestämt sig för att det ska bli strejk och SAS ska tvingas i konkurs till varje pris, så borde svaret ha varit att besked kommer vid midnatt som ju är deadline.
Jag blir supernyfiken på hur denna förhandling går till. Vad de pratar om, och hur det kan gå så långsamt. De har hållit på sedan november-isch + 2 veckor efter varslet och snart 3 dygn utöver det. Men det är ingen idé att ens spekulera i det. Kanske kommer det info om det längre fram, när denna soppa har fått ett slut på antingen det ena eller andra sättet.

Haha, ja!
Att hänga här lindrar ångesten över en eventuell strejk, sorry för alla mina posts, menar bara väl och det här håller mig sysselsatt. :oops:

Men strejken bryter väl ut 00.01 den 2 juli alltså om 3 timmar och 47 minuter?
 

palmen

Moderator
Men strejken bryter väl ut 00.01 den 2 juli alltså om 3 timmar och 47 minuter?
Nej, den bryter ut den tidpunkten som SPF meddelar att de ska strejka. Det kan vara vid midnatt, 1 på natten, 11 pp förmiddagen eller 3 dagar senare.
Det troliga är ju att någon form av nytt besked har kommit innan Sverige vaknat imorgon, om det blir strejk eller något annat får framtiden utvisa.
 

Big Birger

Medlem
Haha, ja!
Att hänga här lindrar ångesten över en eventuell strejk, sorry för alla mina posts, menar bara väl och det här håller mig sysselsatt. :oops:

Men strejken bryter väl ut 00.01 den 2 juli alltså om 3 timmar och 47 minuter?
Jag tänkte på tidsstämpeln då svaret kom i skärmdumpen. Men det kan ha varit en annan tidszon inser jag nu. :)

Detta är mitt sista inlägg för kvällen innan det finns ett konkret besked.

Nu tänder jag rökelse, byter om till kycklingdräkt och håller tummarna att det inte blir någon strejk (även om jag inte förstår hur det ska gå att undvika).
 
I väntan på avgörande bjuder jag på en gubb-grubbling som pausunderhållning.

Jobbade på ett stort IT-bolag tidigare där en grupp specialister på ett stort amerikanskt system bjöd ut sig själva till ett antal andra IT-bolag för högstbjudande. De förutsatte att de skulle kunna ta med sig sina kunder, och få bra betalt. De förutsatte att de var oersättliga nyckelpersoner. Ingen annan aktör tog i dem med tång förutom ett bolag. Den minst seriösa konkurrenten på marknaden.

För de individer som trodde de var oersättliga så var det på vippen att de blev åtalade.100% av kunderna var lojala med stora IT-bolaget och förstod situationen. Tillsammans byggde man upp en ny verksamhet som blev starkare än den tidigare. Ingen av de som bjöd ut sig kunde någonsin jobba med samma system igen. De fick också sparken från den mindre seriösa konkurrenten, eftersom det var ett konsultbolag och ingen av konsulterna hade något uppdrag.

Hade varit väldigt klädsamt om något liknande hände här. SAS går ut med att förklara läget. "Vi behöver tyvärr avveckla samtliga piloter som är anställda i SAS Main, och vi behöver allas hjälp och förståelse att bygga upp en ny verksamhet. Det kommer att ta X år, och det innebär Y.

Jag skulle LÄTT ställa upp på det. Till och med betala högre biljettpriser bara för att strejkande piloter inte ska få ett öre, om jag visste att det är under en viss period för att pengarna behövs för att utbilda/rekrytera nya piloter med moderna marknadsmässiga villkor.

Sensmoralen är att det är få som är oersättliga. Det kan bli mer eller mindre rökigt, men alla går att ersätta.
Det där kommer ju att ske i vilket fall, och det vet piloterna om. Det kommer knappt anställas några nya piloter i SAS Metall. När dom gamla går i pension är det ju upp till SAS vart de vill anställa nya. Möjligen i långdistansverksamheten, men inte för kortdistans.
 
Toppen