SAS piloter i strejk?

Enligt den artikeln är det linjer i Danmark och Sverige som förs över till link och connect. Samtidigt startar man den nya basen för link i bergen. Vad ska de då flyga på för linjer?
 
Cristoffer Cedergren skrev:Boka nu en era resor i början av april så att ni kan inkassera era tusenlappar i ersättning senSAS-linjer flyttas till nya dotterbolagen - DN.SEKlicka för att utvidga...
Tydligen drabbar det flygsäkerheten att personalen har dåligt förtroende. Om de verkligen menar allvar med detta, hur kan de då gå ombord och jobba en flight om de anser att flygsäkerheten är dålig? Låter snarare som tomma anklagelser som ska "slå bra i media".
 
Det är väl ingen mänsklig rättighet att vara pilot på SAS?



Om du är pilot och inte har förtroende för ledningen finns väl 3 val:


Byt arbetsgivare.
Byt karriär.
Shut the f***k up.
Strejk är ett ganska trubbigt verktyg att försöka styra en verksamhet med. Tyvärr för piloterna är det inte piloterna som bestämmer eller är ansvariga mot styrelse och ägare, det är ledningen.



Jag hoppas verkligen att SAS överlever våren och att de kan växa de nya bolagen med marknadsmässiga pilotvillkor så snabbt att de kvarvarande anställda piloterna kan strejka hur mycket de vill utan att företagets framtid riskeras.
 
mha321 skrev:Enligt den artikeln är det linjer i Danmark och Sverige som förs över till link och connect. Samtidigt startar man den nya basen för link i bergen. Vad ska de då flyga på för linjer?Klicka för att utvidga...
Sedan tidigare har det väl sagts att SAS Connect ska starta en bas i Köpenhamn? Det fanns ju rekryteringsannonser ute för någon månad sedan så det kan väl vara dags för uppstart snart?
 
Ja, om vi ska vara seriösa så är en strejk om två månader ett stort hot mot SAS. Nu när restriktioner avskaffas och de som inte vågat resa under pandemin börjar boka på kommer det vara många som blir strandade om det blir strejk under påskloven i början av april. Och det blir dyrt för SAS efter domen i EU-domstolen om att strejk inte är en extraordinär händelse. Piloterna vet såklart detta och kommer utnyttja läget i förhandlingarna.
 
Har inte haft koll på turerna kring detta. Flög iaf Arn-OSL förra veckan och då sa pursern ”Welcome to this SAS Connect flight”. Jag kommer ihåg det då jag då för stunden undrade över vad det var för nåt. Hade endast hört SAS Ireland innan dess
 
Kevinator skrev:Har inte haft koll på turerna kring detta. Flög iaf Arn-OSL förra veckan och då sa pursern ”Welcome to this SAS Connect flight”. Jag kommer ihåg det då jag då för stunden undrade över vad det var för nåt. Hade endast hört SAS Ireland innan dessKlicka för att utvidga...
SAS Irland har bytt namn till SAS Connect
 
Cristoffer Cedergren skrev:Ja, om vi ska vara seriösa så är en strejk om två månader ett stort hot mot SAS. Nu när restriktioner avskaffas och de som inte vågat resa under pandemin börjar boka på kommer det vara många som blir strandade om det blir strejk under påskloven i början av april. Och det blir dyrt för SAS efter domen i EU-domstolen om att strejk inte är en extraordinär händelse. Piloterna vet såklart detta och kommer utnyttja läget i förhandlingarna.Klicka för att utvidga...


Kommer de ha så stor betydelse slutändan?



Piloterna strejkar och kan då få som de vill ett tag. Sen går företaget omkull och återanställer samma piloter en gång till i nya bolagen som magiskt uppstår om SAS försvinner.



Eller så går de över till de andra bolagen självmant. Då tappar de kanske några månader av bättre villkor.



Så från ett pilotperspektiv finns det bara grejer att vinna för de allra flesta.



Från SAS perspektiv innebär det att man kanske går i konkurs men sen återuppstår i de nya bolagen. Eller så sker en övergång till de nya bolagen mer ordnat. Slutet är detsamma, det är bara vägen dit som skiljer sig åt. Grovt förenklat.
 
Big Birger skrev:Om du är pilot och inte har förtroende för ledningen finns väl 3 val:Byt arbetsgivare.Byt karriär.Shut the f***k up.Klicka för att utvidga...
Jag tycker nog att arbeta för förbättringar på arbetsplatsen även kan vara ett alternativ och strejk kan väl vara en metod bland många andra. Känns för mig lite begränsat om enda handlingsalternativet i samband med "problem" på en arbetsplats alltid är att hålla käft eller sluta. Inte säker på att detta alltid leder till långsiktigt framgångsrika företag.
 
Delayed skrev:Jag tycker nog att arbeta för förbättringar på arbetsplatsen även kan vara ett alternativ och strejk kan väl vara en metod bland många andra. Känns för mig lite begränsat om enda handlingsalternativet i samband med "problem" på en arbetsplats alltid är att hålla käft eller sluta. Inte säker på att detta alltid leder till långsiktigt framgångsrika företag.Klicka för att utvidga...
Problemet är ju att de alltid skriker strejk varje gång ett avtal ska omförhandlas. Här är ju sas unika att facken alltid tar till denna åtgärd varje år. Piloterna som är kvar nu har riktigt bra förmåner, även om det självklart finns en hel del som kan bli bättre.

Fokusera på att lösa det dåliga istället för att sätta sig på tvären konstant.



Om allt är så dåligt som facken vill få det att framstå finns ju möjlighet att jobba för alla de andra bolag som är så mycket bättre. Frågan är ju varför man aldrig hör om att sas piloter byter till ett bättre bolag? Kanske för att de trots allt har det väldigt bra överlag?
 
palmen skrev:Problemet är ju att de alltid skriker strejk varje gång ett avtal ska omförhandlas.Klicka för att utvidga...
Jag tänker inte ge mig in i en diskussion kring detta då jag dels inte är speciellt insatt och dels då den lätt tangerar politik och därför inte känns riktigt passande här. Min enda poäng är att jag anser att strejk kan vara ett verktyg i verktygslådan och tyckte att @Big Birger var väl kategorisk när han beskrev de enda alternativ han såg finnas vid missnöje på en arbetsplats.
 
palmen skrev:Om allt är så dåligt som facken vill få det att framstå finns ju möjlighet att jobba för alla de andra bolag som är så mycket bättre. Frågan är ju varför man aldrig hör om att sas piloter byter till ett bättre bolag? Kanske för att de trots allt har det väldigt bra överlag?Klicka för att utvidga...


Om jag förstått det rätt där så är det åtminstone delvis ett strukturellt problem i hela branschen. Löner och villkor styrs extremt mycket av din senioritet som i princip helt är baserad på antal timmar vid spakarna. Och om du byter bolag så får du börja om i botten på senioritetstrappan.



Det är en struktur som ger exceptionellt stort incitament för att inte byta. Framförallt för de som suttit där länge. Och de som suttit där länge, är just de som har mycket inflytande i förhandlingarna..



Hade det varit så uselt som man påstår i sina medie utspel hade det såklart varit bättre att byta ändå. Men om det bara är lite bättre hos nogon annan tex, så har man inget incitament alls att vilja byta. Särskilt inte om man är senior.
 
Delayed skrev:Jag tänker inte ge mig in i en diskussion kring detta då jag dels inte är speciellt insatt och dels då den lätt tangerar politik och därför inte känns riktigt passande här. Min enda poäng är att jag anser att strejk kan vara ett verktyg i verktygslådan och tyckte att@Big Birgervar väl kategorisk när han beskrev de enda alternativ han såg finnas vid missnöje på en arbetsplats.Klicka för att utvidga...


Instämmer. Problemet är att Ledningen vill mest tillfredsställa ägaren och shareholder. Problemet ligger mycket djupare, i ekonomiskt teori och ideologi.

Väldigt bra artikel från Ghoshal om detta:



https://www.corporation2020.org/documents/Resources/Ghoshal.pdf



"The truth is, of course, exactly the opposite. Most shareholders can sell their stock far more easy than most employees can find another job"
 
mha321 skrev:Om jag förstått det rätt där så är det åtminstone delvis ett strukturellt problem i hela branschen. Löner och villkor styrs extremt mycket av din senioritet som i princip helt är baserad på antal timmar vid spakarna. Och om du byter bolag så får du börja om i botten på senioritetstrappan.Det är en struktur som ger exceptionellt stort incitament för att inte byta. Framförallt för de som suttit där länge. Och de som suttit där länge, är just de som har mycket inflytande i förhandlingarna..Hade det varit så uselt som man påstår i sina medie utspel hade det såklart varit bättre att byta ändå. Men om det bara är lite bättre hos nogon annan tex, så har man inget incitament alls att vilja byta. Särskilt inte om man är senior.Klicka för att utvidga...
Absolut är det så och är en del av problemet. Facket skulle ju kunna driva en linje att man inte började på noll vid byte men det skulle ju inte gamla piloter på sas tjäna på...

Detta är ju dock inget nytt och något man vetat on när man tagit anställning på sas en gång i tiden. Mycket vill som sagt ha mer...
 
Cristoffer Cedergren skrev:Ja, om vi ska vara seriösa så är en strejk om två månader ett stort hot mot SAS. Nu när restriktioner avskaffas och de som inte vågat resa under pandemin börjar boka på kommer det vara många som blir strandade om det blir strejk under påskloven i början av april. Och det blir dyrt för SAS efter domen i EU-domstolen om att strejk inte är en extraordinär händelse.Piloterna vet såklart detta och kommer utnyttja läget i förhandlingarna.Klicka för att utvidga...




Precis, de har fått en längre hävstång.

De är väl dessutom mest gamlingar kvar med nära till pension och de skiter om SAS går i kk,

kanske t.o.m. vill att just det ska ske som hämnd.
 
Homer skrev:Precis, de har fått en längre hävstång.De är väl dessutom mest gamlingar kvar med nära till pension och de skiter om SAS går i kk,kanske t.o.m. vill att just det ska ske som hämnd.Klicka för att utvidga...
Överrens. Vad är pensionsåldern för piloter? 60 år?
 
palmen skrev:Tydligen drabbar det flygsäkerheten att personalen har dåligt förtroende. Om de verkligen menar allvar med detta, hur kan de då gå ombord och jobba en flight om de anser att flygsäkerheten är dålig? Låter snarare som tomma anklagelser som ska "slå bra i media".Klicka för att utvidga...
Det ligger ett verkligt problem i detta. Är du inte fit for flight ligger det ett stort ansvar på dig själv att anmäla detta och avstå från att flyga eller leda flygplan. Att ha tankarna på annat håll är inte optimalt i denna bransch. En organisation med snabba förändringar, rörigt ledarskap osv kommer för eller senare drabba personalen. Som förhoppningsvis lyfter sig själva ur tjänst istället för att orsaka en olycka.
 
Back
Top