Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Enligt den artikeln är det linjer i Danmark och Sverige som förs över till link och connect. Samtidigt startar man den nya basen för link i bergen. Vad ska de då flyga på för linjer?

Det är väl ingen mänsklig rättighet att vara pilot på SAS?

Om du är pilot och inte har förtroende för ledningen finns väl 3 val:
  1. Byt arbetsgivare.
  2. Byt karriär.
  3. Shut the f***k up.
Strejk är ett ganska trubbigt verktyg att försöka styra en verksamhet med. Tyvärr för piloterna är det inte piloterna som bestämmer eller är ansvariga mot styrelse och ägare, det är ledningen.

Jag hoppas verkligen att SAS överlever våren och att de kan växa de nya bolagen med marknadsmässiga pilotvillkor så snabbt att de kvarvarande anställda piloterna kan strejka hur mycket de vill utan att företagets framtid riskeras.

Enligt den artikeln är det linjer i Danmark och Sverige som förs över till link och connect. Samtidigt startar man den nya basen för link i bergen. Vad ska de då flyga på för linjer?
Sedan tidigare har det väl sagts att SAS Connect ska starta en bas i Köpenhamn? Det fanns ju rekryteringsannonser ute för någon månad sedan så det kan väl vara dags för uppstart snart?

Ja, om vi ska vara seriösa så är en strejk om två månader ett stort hot mot SAS. Nu när restriktioner avskaffas och de som inte vågat resa under pandemin börjar boka på kommer det vara många som blir strandade om det blir strejk under påskloven i början av april. Och det blir dyrt för SAS efter domen i EU-domstolen om att strejk inte är en extraordinär händelse. Piloterna vet såklart detta och kommer utnyttja läget i förhandlingarna.

Har inte haft koll på turerna kring detta. Flög iaf Arn-OSL förra veckan och då sa pursern ”Welcome to this SAS Connect flight”. Jag kommer ihåg det då jag då för stunden undrade över vad det var för nåt. Hade endast hört SAS Ireland innan dess

Ja, om vi ska vara seriösa så är en strejk om två månader ett stort hot mot SAS. Nu när restriktioner avskaffas och de som inte vågat resa under pandemin börjar boka på kommer det vara många som blir strandade om det blir strejk under påskloven i början av april. Och det blir dyrt för SAS efter domen i EU-domstolen om att strejk inte är en extraordinär händelse. Piloterna vet såklart detta och kommer utnyttja läget i förhandlingarna.

Kommer de ha så stor betydelse slutändan?

Piloterna strejkar och kan då få som de vill ett tag. Sen går företaget omkull och återanställer samma piloter en gång till i nya bolagen som magiskt uppstår om SAS försvinner.

Eller så går de över till de andra bolagen självmant. Då tappar de kanske några månader av bättre villkor.

Så från ett pilotperspektiv finns det bara grejer att vinna för de allra flesta.

Från SAS perspektiv innebär det att man kanske går i konkurs men sen återuppstår i de nya bolagen. Eller så sker en övergång till de nya bolagen mer ordnat. Slutet är detsamma, det är bara vägen dit som skiljer sig åt. Grovt förenklat.

Om du är pilot och inte har förtroende för ledningen finns väl 3 val:
  1. Byt arbetsgivare.
  2. Byt karriär.
  3. Shut the f***k up.
Jag tycker nog att arbeta för förbättringar på arbetsplatsen även kan vara ett alternativ och strejk kan väl vara en metod bland många andra. Känns för mig lite begränsat om enda handlingsalternativet i samband med "problem" på en arbetsplats alltid är att hålla käft eller sluta. Inte säker på att detta alltid leder till långsiktigt framgångsrika företag.

Toppen