Homer
Medlem
Fick svar nu att 300€ var tak för vad dom ersätter när man ombokat själv. Nån som testat att försöka argumentera om högre ersättning mot sas?
Jo, men men utan framgång, gå vidare till Startsida | Allmänna reklamationsnämnden
Fick svar nu att 300€ var tak för vad dom ersätter när man ombokat själv. Nån som testat att försöka argumentera om högre ersättning mot sas?
Använder du inte Skype?
Det är inte alltid man har datatäckning eller så kan kostnaden vara större än något enstaka samtal. Sen blev ett längre samtal till SAS utanför planeringen...
Jag bokade själv Norwegian inrikes (ARN-LLA) för 3500NOK som jag idag fick svar att de ersätter. Det var för övrigt en biljett bokad med eurobonus. Jag avbokade inte sas-biljetten dock förstås så kanske inte är det ni diskuterar?Fick svar nu att 300€ var tak för vad dom ersätter när man ombokat själv. Nån som testat att försöka argumentera om högre ersättning mot sas?
Jo det var det var just ersättningen vi diskuterade. Konstigt att du fick 3500NOk, jag fick 300euro dvs 3235kr. SAS agerar verkligen dumsnålt här, varför inte ersätta allt så länge det är samma bokningsklass? Gäller 300euro oavsett var man var strandad? Är en viss skillnad på Tokyo och tex London när det gäller biljettprisJag bokade själv Norwegian inrikes (ARN-LLA) för 3500NOK som jag idag fick svar att de ersätter. Det var för övrigt en biljett bokad med eurobonus. Jag avbokade inte sas-biljetten dock förstås så kanske inte är det ni diskuterar?
Kul tanke och det är precis såhär jag resonerat när jag oftast flugit SAS trots dyrare biljetter. Det är ett beteende jag som konsument vill belöna. Och bäst i klassen på EU 261 ger ju en inbaka försäkring för att slipp bråka med LCC eller Lufthansa...En reflektion så här tre veckor senare efter min hemkomst, då SAS bokade om mig från Hongkong med Thai istället pga strejken: Jag har blivit mer positivt inställd till SAS än innan och känner mig mycket tryggare med att om nått liknande händer i framtiden så löser SAS det. Jämfört med andra bolag där det inte alls känns lika troligt att dom fixar ombokning och ersätter utlägg. Värderar också mer att vara EBG och kommer nog försöka fortsätta vara det även om jag flyger mest KLM från LPI. 10000 kr/år får det vara värt ändå tills man skrapat hop sina 10 år...
Kul tanke och det är precis såhär jag resonerat när jag oftast flugit SAS trots dyrare biljetter. Det är ett beteende jag som konsument vill belöna. Och bäst i klassen på EU 261 ger ju en inbaka försäkring för att slipp bråka med LCC eller Lufthansa...
SAS har i ett pressmeddelande förklarat att treårsavtalet innebär en ökning på 4,37 procent i kostnadsnivå för bolaget. Men DN:s källor menar att ekvationen inte går ihop, och att det snarare bör handla om minst en tvåsiffrig kostnadsökning.
I ett av avtalen finns bland annat en pott på tio miljoner kronor som ska fördelas till alla SAS-piloter varje år. Många av dem ska också ha rätt till extra fridagar och flygscheman som ger färre produktionsdagar.
– Med arbetstidsförkortning, färre produktionsdagar och de här tio miljonerna som också är avtalat är man uppe över 15 procent, säger en av källorna som har god insyn och kunskap inom området.
Jäkligt intressant. Svensk näringsliv har tidigare konstaterat att det är över märket och nu detta, tvåsiffrigt belopp.DNs källor har lusläst avtalet och menar på att det kommer bli betydligt dyrare för SAS än man tidigare har kommunicerat:
SAS-avtalet kan ge större kostnader än flygbolaget berättat om - DN.SE