Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Använder du inte Skype?

Det är inte alltid man har datatäckning eller så kan kostnaden vara större än något enstaka samtal. Sen blev ett längre samtal till SAS utanför planeringen...

Som Daniel säger. Var i Tokyo utan möjlighet att använda wifi och surf på det abonnemanget skulle och sticka iväg. Kanske dock inte till den summan det blev i telefonräkningen nu men det var oväntat.
 
Fick svar nu att 300€ var tak för vad dom ersätter när man ombokat själv. Nån som testat att försöka argumentera om högre ersättning mot sas?
Jag bokade själv Norwegian inrikes (ARN-LLA) för 3500NOK som jag idag fick svar att de ersätter. Det var för övrigt en biljett bokad med eurobonus. Jag avbokade inte sas-biljetten dock förstås så kanske inte är det ni diskuterar?
 
Jag bokade själv Norwegian inrikes (ARN-LLA) för 3500NOK som jag idag fick svar att de ersätter. Det var för övrigt en biljett bokad med eurobonus. Jag avbokade inte sas-biljetten dock förstås så kanske inte är det ni diskuterar?
Jo det var det var just ersättningen vi diskuterade. Konstigt att du fick 3500NOk, jag fick 300euro dvs 3235kr. SAS agerar verkligen dumsnålt här, varför inte ersätta allt så länge det är samma bokningsklass? Gäller 300euro oavsett var man var strandad? Är en viss skillnad på Tokyo och tex London när det gäller biljettpris
 
I smset man fick (har för mig jag postade det tidigare i tråden men postar om det relevanta nedan) stod det att de ersätter skillnaden upp till 300€. Vi fick våra biljetter återbetalda och utöver det differensen (totalt över 300€) tillbaka.

If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original SAS unused ticket and the cost for your new transportation under comparable transport condition against receipts up to max EUR 300 per passenger.
 
En reflektion så här tre veckor senare efter min hemkomst, då SAS bokade om mig från Hongkong med Thai istället pga strejken: Jag har blivit mer positivt inställd till SAS än innan och känner mig mycket tryggare med att om nått liknande händer i framtiden så löser SAS det. Jämfört med andra bolag där det inte alls känns lika troligt att dom fixar ombokning och ersätter utlägg. Värderar också mer att vara EBG och kommer nog försöka fortsätta vara det även om jag flyger mest KLM från LPI. 10000 kr/år får det vara värt ändå tills man skrapat hop sina 10 år...
 
En reflektion så här tre veckor senare efter min hemkomst, då SAS bokade om mig från Hongkong med Thai istället pga strejken: Jag har blivit mer positivt inställd till SAS än innan och känner mig mycket tryggare med att om nått liknande händer i framtiden så löser SAS det. Jämfört med andra bolag där det inte alls känns lika troligt att dom fixar ombokning och ersätter utlägg. Värderar också mer att vara EBG och kommer nog försöka fortsätta vara det även om jag flyger mest KLM från LPI. 10000 kr/år får det vara värt ändå tills man skrapat hop sina 10 år...
Kul tanke och det är precis såhär jag resonerat när jag oftast flugit SAS trots dyrare biljetter. Det är ett beteende jag som konsument vill belöna. Och bäst i klassen på EU 261 ger ju en inbaka försäkring för att slipp bråka med LCC eller Lufthansa...
 
Kul tanke och det är precis såhär jag resonerat när jag oftast flugit SAS trots dyrare biljetter. Det är ett beteende jag som konsument vill belöna. Och bäst i klassen på EU 261 ger ju en inbaka försäkring för att slipp bråka med LCC eller Lufthansa...

Håller också med om detta. Jag hade själv 4st bonusbiljetter arn-ord i business. SAS bokade om detta till revenuebiljetter med Finnair som dessutom är i en annan allians. Biljetterna skulle kostat oss 120.000 kr att köpa 24 timmar innan avgång. Det kändes verkligen som om de gjorde allt de kunde för att göra oss nöjda.
 
DNs källor har lusläst avtalet och menar på att det kommer bli betydligt dyrare för SAS än man tidigare har kommunicerat:
SAS-avtalet kan ge större kostnader än flygbolaget berättat om - DN.SE

SAS har i ett pressmeddelande förklarat att treårsavtalet innebär en ökning på 4,37 procent i kostnadsnivå för bolaget. Men DN:s källor menar att ekvationen inte går ihop, och att det snarare bör handla om minst en tvåsiffrig kostnadsökning.

I ett av avtalen finns bland annat en pott på tio miljoner kronor som ska fördelas till alla SAS-piloter varje år. Många av dem ska också ha rätt till extra fridagar och flygscheman som ger färre produktionsdagar.

– Med arbetstidsförkortning, färre produktionsdagar och de här tio miljonerna som också är avtalat är man uppe över 15 procent, säger en av källorna som har god insyn och kunskap inom området.
 
Toppen