Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Någon mer som reflekterade över VD kommentar i kvartalsrapporten. ”Jag ber om ursäkt till de kunder som drabbades av trafikstörningar under denna extraordinära händelse.” Är det sätt att trycka på att det är ingen ide att ansöka om EU ersättningen?

Det tror jag säkert. Han är ett fullblodsproffs, så man kan säkert väcka honom mitt i natten och de första orden man hör är "extraordinära omständigheter".

Vet att det skrivits någon gång i denna tråd men när går deras avtal ut? Tänker nog undvika SAS då också.
Så här ska din kalender se ut: Dagens bild | Sida 267 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Sista mars nästa år om jag kommer ihåg rätt.
Finns en tråd skapad för när olika avtal går ut om du kan hitta den
Datum då diverse flygbolag/flygplatsanställda ska omförhandla sina anställningsvillkor | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

DNs källor har lusläst avtalet och menar på att det kommer bli betydligt dyrare för SAS än man tidigare har kommunicerat:
SAS-avtalet kan ge större kostnader än flygbolaget berättat om - DN.SE
Jäkligt intressant. Svensk näringsliv har tidigare konstaterat att det är över märket och nu detta, tvåsiffrigt belopp.

SAS är ändå börsnoterat och så står Richard där och ljuger marknaden rakt upp i ansiktet.
Aktiespararna kritiskt mot SAS informationsgivning - DN.SE
SAS kan ha vilselett marknaden genom att inte ge hela bilden av kostnaderna för pilotavtalet. Det menar organisationen Aktiespararnas jurist, som nu riktar kritik mot hur bolaget hanterat sin kommunikation.
Japp det är inte konstigt att min analys ovan stödjs.

Man kan hoppas att detta leder till en avnotering och uppstyckning av bolaget med helt nya förutsättningar.

Någon mer som reflekterade över VD kommentar i kvartalsrapporten. ”Jag ber om ursäkt till de kunder som drabbades av trafikstörningar under denna extraordinära händelse.” Är det sätt att trycka på att det är ingen ide att ansöka om EU ersättningen?
Enligt DN:

"SAS vd Rickard Gustafson slår ifrån sig uppgifterna om att pilotavtalet kostar mer än vad bolaget gått ut med.
Samtidigt stänger SAS också dörren ytterligare för de som kräver kompensation efter strejken, oavsett vad Allmänna Reklamationsnämnden säger.
– En sådan här strejk är ingenting som företaget kan påverka och därmed gäller faktiskt inte det regelverket, säger han."
SAS vd tänker nobba krav från kunder som klagat hos ARN - DN.SE

Sist i artikeln:
"Så oavsett vad ARN säger kommer ni stå fast vid det?
– Det är vår utgångspunkt, säger Rickard Gustafson."

Därför måste vi öka förändringstakten för att anpassa bolaget till de rådande marknadsförhållandena och säkra framtida lönsamhet.” fortsätter SAS-chefen i sin kommentar.

Bli inte förvånad om SAS snart presenterar en satsning på lufteriansk kost. Lufterian – Wikipedia

Klart att företaget kan påverka. Säger man direkt ja till kraven så blir det ingen strejk. Inte för att det är rimligt men ändå. Valet finns.

Fast nja, Att acceptera motpartens krav är ingen garanti för att ingen strejk utbryter. Strejkhändelsen måste ju ses som stokastisk. Annars skulle man ju kunna härleda nästan all force majeure till någon slags utlösande faktor som man var eller borde ha varit medveten om på förhand.

Toppen