Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Skickade också in i Torsdags och det har inte börjat hanterats än (EBG).

Nu på morgonon (8/5) ändrades båda mina ärenden till "Case opened for handling".
 
Last edited:
vad är länken man skall använda? (så man kan klistra in sitt customer care #).

lyckades slarva bort min..
Du ska ange en GUID (Globally Unique Identifier) på slutet av länken jag klistrat in nedan, men jag vet inte hur man får tag på den.
SAS har lite att jobba på här. Naturligtvis borde man få ett mail som sammanfattar ansökan men gjort och en länk där man kan följa sitt ärende.
SAS - Claim Form
 

Doctor-X

Medlem
Du ska ange en GUID (Globally Unique Identifier) på slutet av länken jag klistrat in nedan, men jag vet inte hur man får tag på den.
SAS har lite att jobba på här. Naturligtvis borde man få ett mail som sammanfattar ansökan men gjort och en länk där man kan följa sitt ärende.
SAS - Claim Form

I min stora naiva tankegång trodde jag det bara var att klistra in sitt ref-nr som man fått via autosvarsmailet. Tack ändå för hjälpen!
 

mha321

Medlem
I min stora naiva tankegång trodde jag det bara var att klistra in sitt ref-nr som man fått via autosvarsmailet. Tack ändå för hjälpen!
Det borde vara så. Men det är inte så. Man måste klistra in det andra idt, som man bara kan få genom att från början kopiera det från länken. Det går vad jag vet inte att hitta tillbaka på något sätt via det ärendenr som de faktiskt skriver ut på sidan...

Det bästa vore såklart om öppna ärenden syntes på, säg, "mina sidor" på hemsidan. Men nu ska vi nog inte ha för stora förhoppningar... :) claims verkar ju inte bara hanteras av en annan organisation i bolaget utan också av en helt egen it plattform...
 

MXP

Medlem
Jag försöker fylla i mitt claim på en totalt inställd resa samt extra kostnad för ny biljett med annat bolag. Jag hittar deras claim form men måste genom den ange biljettnummer - vilket jag inte har då jag aldrig kom så långt. Någon som har information om vad jag ska fylla i där?

Edit: När jag ändå skriver - har även en reklamation jag ska göra av en flight som avbokades (innan den blev inställd) som SAS säger att jag behöver reklamera, gör jag det på samma sätt som ersättning för inställda flighter?
 

Homer

Medlem
egentligen bara en återupprepning av vad som redan sagt massor av gånger

Lönepress eller inget SAS alls | Affärsvärlden
Än så länge är bara nio av SAS totalt 158 flygplan baserade i det irländska dotterbolaget. Men syftet går givetvis varken förbi piloterna eller den övriga skandinaviska personalen. En indikation på detta var kabinfackets ordförande Viktoria Svenssons kommentar till nyhetsbyrån TT, apropå piloternas strejk....
Ska bolaget överleva och frodas behövs SAS Ireland och liknande lågprisplattformar. För den skandinaviska personalen betyder utvecklingen ökad lönekonkurrens och sämre villkor, och det är inte svårt att känna viss sympati för dem. Men alternativet är i längden inget SAS alls



https://www.di.se/nyheter/sas-morka...dium=email&utm_source=nyhetsbrev&utm_content=
SAS slopade utdelningen till aktieägarna för att i stället belöna personalen med en bonus på 100 miljoner kronor. Men bolaget kommunicerade inte externt att bonusen var villkorad.

Nu kan bonusen gå upp i rök efter pilotstrejken.

”De borde ha redovisat förutsättningarna för bonusutbetalningen”, säger Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna.
 
Hadde booket reise til BRU via ARN fredag 26.4. til søndag 28.4. Først ble flyet til ARN kansellert, deretter flyet til BRU. Fikk SMS at "rebooking is in progress". Selvfølgelig skjedde ingenting her. Jeg ringte 26.4. om morgenen for å snakke en traveller consultant. Samtalen brøt før jeg fikk snakket med noen. Ringte deretter etter lunsj og fikk svar. Ble ombooket lørdag 27.4. med SN og retur 28.4. med LH.

Sendte inn krav 3.5. med krav om EU kompensasjon for forsinket fly samt at jeg hadde forhåndsbetalt hotel 26.4. - 27.4. Kravet ble i dag avvist:

Tack för att du kontaktar oss. Jag ber verkligen om ursäkt för att du drabbats av pilotstrejken. Vi är ledsna över att din resa inte gick som planerat och har full förståelse för din besvikelse och frustration över detta.

I enlighet med artikel 19 i Montrealkonventionen utgår tyvärr ingen ersättning för inkomstförlust, förlorade semesterdagar, förbetalda hotell/hyrbilar eller evenemangsbiljetter i händelse av en strejk och vi rekommenderar därför att du kontaktar ditt reseförsäkringsbolag.

Strejk anses vara en extraordinär omständighet och i det här fallet anser vi oss ha vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika skador. Redan den 18 april, sju dagar innan strejken bröt ut, började vi erbjuda oroliga passagerare en möjlighet att frivilligt omboka sin biljett till ett annat datum. På detta vis kunde många resenärer nå sina destinationer i tid och planera om sina researrangemang. Vi säkerställde även att 30 % av SAS flygningar kunde genomföras som planerat.

Jag beklagar än en gång att du var en av de resenärer som drabbades av pilotstrejken. Vi hoppas att vi trots detta kommer få möjlighet att snart välkomna dig ombord igen. Tack för ditt tålamod och din förståelse.

Med vänliga hälsningar,

Noen tanker om hvordan gå videre her? Er selvsagt svært besviken på svaret jeg fikk.
 

palmen

Moderator
Hadde booket reise til BRU via ARN fredag 26.4. til søndag 28.4. Først ble flyet til ARN kansellert, deretter flyet til BRU. Fikk SMS at "rebooking is in progress". Selvfølgelig skjedde ingenting her. Jeg ringte 26.4. om morgenen for å snakke en traveller consultant. Samtalen brøt før jeg fikk snakket med noen. Ringte deretter etter lunsj og fikk svar. Ble ombooket lørdag 27.4. med SN og retur 28.4. med LH.

Sendte inn krav 3.5. med krav om EU kompensasjon for forsinket fly samt at jeg hadde forhåndsbetalt hotel 26.4. - 27.4. Kravet ble i dag avvist:

Tack för att du kontaktar oss. Jag ber verkligen om ursäkt för att du drabbats av pilotstrejken. Vi är ledsna över att din resa inte gick som planerat och har full förståelse för din besvikelse och frustration över detta.

I enlighet med artikel 19 i Montrealkonventionen utgår tyvärr ingen ersättning för inkomstförlust, förlorade semesterdagar, förbetalda hotell/hyrbilar eller evenemangsbiljetter i händelse av en strejk och vi rekommenderar därför att du kontaktar ditt reseförsäkringsbolag.

Strejk anses vara en extraordinär omständighet och i det här fallet anser vi oss ha vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika skador. Redan den 18 april, sju dagar innan strejken bröt ut, började vi erbjuda oroliga passagerare en möjlighet att frivilligt omboka sin biljett till ett annat datum. På detta vis kunde många resenärer nå sina destinationer i tid och planera om sina researrangemang. Vi säkerställde även att 30 % av SAS flygningar kunde genomföras som planerat.

Jag beklagar än en gång att du var en av de resenärer som drabbades av pilotstrejken. Vi hoppas att vi trots detta kommer få möjlighet att snart välkomna dig ombord igen. Tack för ditt tålamod och din förståelse.

Med vänliga hälsningar,

Noen tanker om hvordan gå videre her? Er selvsagt svært besviken på svaret jeg fikk.
Ersättning för saker du har missat tror jag att SAS inte behöver ersätta, men extra utgifter som uppstår ska ersättas.
Detta brukar en hemförsäkring eller annan typ av försäkring kunna täcka.

Hur det blir med ersättning om EU-kompensation kommer ta lång tid att reda ut. SAS säger att de inte kommer betala detta, de företag som driver in dessa typer av ersättningar har sagt att de kommer driva det till domstol och det är nog först där som SAS komemr ändra sig tror jag om det blir en dom som inte är i SAS favör.
 
Toppen