Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Någon som har koll på vad "helgarbete" i praktiken betyder för en pilot? Kan det till och med vara så att det räcker att de går över schema 30 min en fredag och helgtillägg slår in (och således kallas helgarbete?). Jag är ute på lite tunn is, men har en känsla av att deras krav är ännu större än vad som utges. Någon pilot som har svaret, eller har kan kanske missat det i tråden?

Någon som har koll på vad "helgarbete" i praktiken betyder för en pilot? Kan det till och med vara så att det räcker att de går över schema 30 min en fredag och helgtillägg slår in (och således kallas helgarbete?). Jag är ute på lite tunn is, men har en känsla av att deras krav är ännu större än vad som utges. Någon pilot som har svaret, eller har kan kanske missat det i tråden?
Helg är mellan fredag kl 16 och måndag kl 07. Tjänstgöring under denna period (även om det bara är en flygning) räknas som att man har jobbat ”helg”.

Edit: enligt Ledare i DN som länks tidigare i denna tråd.

SAS Ireland krävs på de linjer där det är olönsamt att flyga annars. Som SAS VD sa, London skulle inte ingå i linjenätet utan dom. Malaga lika. Här är ju rödnosen och ännu värre Ryan dominerande. Så hoppas även piloterna förstår att SAS Ireland/SAIL måste finnas och utökas på de linjer där det är så hög konkurrens.

Min bästa kompis är nybliven kapten på Delta airlines, han har svensk mamma och amerikansk pappa. Hans mammas föräldrahem är granne med mitt föräldrahem norr om Stockholm.
Han växte upp i Nebraska och efter skolan ville han bli pilot, jobba som fan på ”walmart” på helgerna för att ha råd med sin pilot utbildning... han trodde allt skulle lösa sig snabbt men han fick fortsätta helgarbetet på walmart för att ha råd med flygtimmarna som helt plötsligt kosta en massa... efter en tid fick han jobb på United(för o köra lokal buss, mellan Denver-Phoenix Denver-salt lake city osv...
efter en tid(10år så kom han upp sig och fick uppfylla sin dröm, börja flyga ”stora plan internationellt”. Så nu Jobbar han och flyger lång linjer med utgång från Denver(Hawaii, Paris osv).
Men nu till poängen. Jag pratade med han under strejken, han är väldigt nöjd med sin lön, en massa försäkringar och tilläg som fungerar i USA, men han hade 8000usd i lön som kapten. Dock så sa han att en av dom bästa sakerna att med att flyga för Delta är att man får schemat den 14:e månaden före... så han visste sitt schema 6 veckor framåt. Så han bara skratta rakt ut åt det svenska pilotfacket....
Detta bekräftar ju bara hur patetisk Mr Pershagen är... han vet för lite om internationell lufttransport.

De olika uppfattningarna kan därmed redan ha skapat en konflikt inför nästa års löneförhandlingar mellan SAS och kabinpersonalen, rapporterar NRK.
SAS vill inte ge kabinpersonal samma villkor som piloterna
Frågan är vilket som är mest självklart. Att sas inte vill ge dem samma sak (de måste ju spara in snarare än slösa nu, så det kan de inte), eller att kabinpersonal vill ha lika bra deal (1+1 brukar ju för det mesta hamna i närheten av 2).
Snöboll i rullning. Hur ska detta gå?
Utför.

Det lär bli betydligt sämre innan det (kanske) blir bättre...

Toppen