Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Ja det blir ju allt tydligare att det var det där som var den egentliga anledningen till strejken

Det var i princip enbart det strejken handlade om även om det inte talades om det i klartext från något håll. Förmodligen svårare att vinna allmänhetens stöd om man lagt fram det istället för "1 av 7 helger ledigt" som anledning till strejken.
Effekten av en strejk blir såklart mindre ju fler flygningar som utförs av icke strejkande underleverantörer. Rätta mig gärna men jag tror andelen ligger på ca 30% idag? Därför var det också viktigt för piloterna att säga upp gällande avtal så snart som möjligt för att få stopp på SAS externa expansion innan det var för sent.

Lönepåslaget som förhandlats fram är ju exklusive den ökning som lönestegen redan ger så den verkliga löneutvecklingen för piloterna är mycket högre än den framstår.

En lämplig fördelning hade varit 50/50 med ca 60-65 Neos samt A330/340/350 till SAS Scandinavia. Resterande del av produktionen inklusive de nya A321LR till underleverantörer/SAIL. På det sättet kan produktionen hjälpligt ske även till den viktiga amerikanska östkusten vid nästa strejk och i bästa fall undvika konkurs vid en långvarig konflikt. Med beläggning runt 70% vanligtvis klaras mycket av genom intern ombokning förutom på sommaren då.

Edit. Det hade varit grymt om möjligt med A321LR stationerade i London med morgon/kvällsflight som resultat iom positioneringen. Äkta C möjlighet!

Last edited:
Vad hände med kärnfrågan att de jobbade jämt, aldrig hemma på helger och visste inte hur de skulle jobba? Är det nu precis lika som tidigare i det nya avtalet?
Jag säger som jag brukar...
Hur man jobbar och hur man är ledig, är något dom VET när dom ger sig in i branschen, och jag tror inte dom tycker att det är så farligt egentligen.
Men det är ju lätt att dra upp just det när man vill ha sympatier från andra.

Jag säger som jag brukar...
Hur man jobbar och hur man är ledig, är något dom VET när dom ger sig in i branschen, och jag tror inte dom tycker att det är så farligt egentligen.
Men det är ju lätt att dra upp just det när man vill ha sympatier från andra.
Det är ju därför jag frågar eftersom de tog den som ”det är synd om oss” och då blir det ju ganska beklämmande om där inte blev någon ändring

Det är ju därför jag frågar eftersom de tog den som ”det är synd om oss” och då blir det ju ganska beklämmande om där inte blev någon ändring

Jo precis, men vad jag menar är:
"Vi vill X och Y, men det är under punkt Z (som i praktiken är en omöjlighet att få igenom) som vi kommer få folkets sympatier, så vi trycker hårt på den utåt, men släpper den i förhandlingarna, för att få igenom X och Y, vilka är viktigast för oss".

Sen ställer jag mig YTTERST tveksam till huruvida det verkligen stämmer att dom bara har en ledig helg av sju, eller vad det var som sades.
Vi vet ju alla hur många flighter det går på vardagarna kontra lördag/söndag.

Toppen