Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Lite OT, men det sker faktiskt en mindre ändring av strejkrätten snart
Strejkrätten begränsas i sommar - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
I den nya lagen begränsas rätten att strejka mot en arbetsgivare som redan är bunden av ett kollektivavtal med ett annat fackförbund.

Stridsåtgärder för att utöva påtryckningar i en rättstvist blir också förbjudet, enligt förslaget, både för arbetsgivare och för arbetstagare.
 
Last edited:
Lite OT, men det sker faktiskt en mindre ändring av strejkrätten snart
Strejkrätten begränsas i sommar - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
I den nya lagen begränsas rätten att strejka mot en arbetsgivare som redan är bunden av ett kollektivavtal med ett annat fackförbund.

Stridsåtgärder för att utöva påtryckningar i en rättstvist blir också förbjudet, enligt förslaget, både för arbetsgivare och för arbetstagare.

Om den går igenom undrar jag ifall den skulle blockera strejkmöjligheten för piloter, CA mfl eftersom SAS har kollektivavtal med alla sina anställda. Vore ju fint, då tvingas de till fördjupad dialog utan denna hotbild, precis som oss andra som med strejk inte skulle uppnå något eftersom skadan vi kan åsamka är minimal :)
 
För att summera, blev det några jättestora saker som drevs igenom egentligen? Normala arbetsscheman och lön enligt märket, var väl det? Och var väl typ det som piloterna ville ha?
Då kan man ju vända på det och undra varför SAS lät detta gå till strejk och sedan låta företaget förlora förmodligen nån miljard kronor, till ingen nytta. Är det för att visa handlingskraft eller något annat?
 
För att summera, blev det några jättestora saker som drevs igenom egentligen?
Ja, en sådan här bagatell.

"SAS har å sin sida fått ta tillbaka villkor bolaget nyligen sagt upp med piloterna som gäller rollfördelning, turordningsregler och samarbete – villkor som rör anställningstryggheten och bolagets möjligheter att anlita underleverantörer.
– SAS säger också att man är nöjd, men egentligen har man bundit Rickard Gustafson vid händer och fötter att inte lokalisera ut fler jobb. Och man får anta att bakom kulisserna var det just det SAS-ledningen ville göra, säger Jan Ohlsson."


Flygexpert: Ingen vinnare på SAS-strejk - Sydsvenskan
 
men egentligen har man bundit Rickard Gustafson vid händer och fötter att inte lokalisera ut fler jobb.

Ja det blir ju allt tydligare att det var det där som var den egentliga anledningen till strejken



Förutom en löneökning enligt märket önskade piloterna ett lönelyft på tio procent i ett så kallat återtag för att man tidigare hjälpt bolaget ur kris,
enligt uppgift från Wilhelm Tersmeden på Svensk pilotförening.

Jan Ohlsson konstaterar att en löneökning på 3,5 procent i år är långt ifrån ursprungskravet.

Samtidigt vill piloterna framhålla att lönen inte var det viktiga.

– Om det inte var viktigt från början, som man säger nu, då undrar man varför i herrans namn man startade den här strejken.
 
För att summera, blev det några jättestora saker som drevs igenom egentligen? Normala arbetsscheman och lön enligt märket, var väl det? Och var väl typ det som piloterna ville ha?
Då kan man ju vända på det och undra varför SAS lät detta gå till strejk och sedan låta företaget förlora förmodligen nån miljard kronor, till ingen nytta. Är det för att visa handlingskraft eller något annat?
Piloterna säger nu att de ville ha 13 procent på tre år, men både SAS och medlarna säger att kravet var 13 procent första året.
Det är rimligt att lita på de oberoende medlarna här och isf fick ju SAS ned lönebiten rejält jämfört med kravet.
 
Toppen