Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Förtroendet skadas ju av detta. Hur brukar SAS agera efter strejk är avklarad? Rullar man ut extra mycket kampanjer under en tid för att fylla planen igen?

Någon sträcka man bör bevaka för att göra fynd tror ni?

Alltid samma kommentarer när några strejkar i Sverige. "Lärare och förskolepersonal och sjuksköterskor (=kvinnor) tjänar mindre än er, så sluta gnälla".
Men samma personer är aldrig annars intresserade av att dessa grupper skall få det bättre.
Aha? Men att jämföra piloter med läkare och andra högavlönade går bra? Eller med piloter i andra länder och flygbolag?

Tror för övrigt att de flesta gärna skulle se att offentliganställda få bättre betalt för det jobb de utför men dessvärre betalas deras löner av skattebetalarna. Så utan omfördelning av skattemedlen så sker mycket små förändringar. Det gäller förresten för såväl kvinnodominerade som mansdominerade yrken (tex poliser).

Min första tanke.... vilken ålderdomlig lönespec. ;)

Han tjänar för övrigt, med ett års yrkeserfarenhet och utan övertid, ungefär lika mycket som en sjuksköterska med ansvar för lika många människor, tjugo års yrkeserfarenhet och en del övertidsjobb.

14h arbetsdag och 47.5h arbetsvecka , får jag till drygt 3 arbetsdagar i veckan i värsta fall. En rätt bra balans mellan 3 dagar jobb och 4 dagar fritid. Specen säger nada ovkså om erfarenhet, gissningsvis pratar vi om en.rätt nyexad person med 1-2 års erfarenhet. Styrman då, inte kapten förmodar jag.

Varför väljer man aktivt att jobba i ett bolag som för det första, för bara något år sen var på ruinens brant och tvingades skära hål i allt i organisationen? För det andra har du nånstans gått med på detta avtal, vare sig om du anställdes nyligen eller faktiskt var med på omställningen vid konkurshotet.
Personen kanske förtjänar mer (kan jag själv tycka) men om SAS har likviditetsproblem även idag och försöker fortfarande med små marginaler få bolaget att överleva i den nya marknaden, är inte rätt sätt att kräva större omkostnader för bolaget oavsett vad.

Förstår problematiken som nämnts att byta jobb rakt av, men trivs man inte i sitt jobb är det oavsett alltid dags att byta. Personen i fråga lär inte ha många år hos SAS och ett byte samt en omställning till annat bolag bör generera ungefär samma ingångslön.

Alltså om det inte finns några möjligheter för SAS att betala ut 100-200 miljoner större löner årligen så finns det bara inte det. Det går inte att strejka och hota ett bolag som balanserar böckerna kontinuerligt. Vad är svaret, att vi som skattebetalare ska gå in och lufta in avsedd summa i bolaget för att stimulera kraven? Hur länge ska svenska staten vara passiv ägare/ta alla kostnadssmällar

Enligt Danmarks TV2 News så har förhandlingarna kunnat kommit ingång tack vare att man har kommit överens om ramarna vad man skall förhandla om!

Dansk Industri (är väl något liknande SAF i Sverige) har slickat jurister till Oslo för att kunna hjälpa till vid förhandlingarna.

14h arbetsdag och 47.5h arbetsvecka , får jag till drygt 3 arbetsdagar i veckan i värsta fall. En rätt bra balans mellan 3 dagar jobb och 4 dagar fritid. Specen säger nada ovkså om erfarenhet, gissningsvis pratar vi om en.rätt nyexad person med 1-2 års erfarenhet. Styrman då, inte kapten förmodar jag.

Lönespecen som han lagt upp är från hans första månad på SAS. Han har endast haft två inrikes tur/retur under april 18. Resten har varit företagets utbildning. Detta enligt bekanta på SAS. Dvs för ca 60 minuter i på inrikesflygplatser har han fått 500kr i traktamente. Han har alltså fått ut dryga 27k för att utbildas.

Enligt källor.

Lönespecen som han lagt upp är från hans första månad på SAS. Han har endast haft två inrikes tur/retur under april 18. Resten har varit företagets utbildning. Detta enligt bekanta på SAS. Dvs för ca 60 minuter i på inrikesflygplatser har han fått 500kr i traktamente. Han har alltså fått ut dryga 27k för att utbildas.

Enligt källor.
Det är väl exakt vad som diskuteras - alltså ingångslönen och hur stor den bör vara.

I princip alla nyanställda har någon form av utbildning i början, som man får betalt för. Inga konstigheter.

Enligt källor.
Jag hoppas att jag slipper dumma ursäkter kring strejken ifrån cockpit när de flyger igen. Några har bidragit lite extra till att minska förtroendekapitalet.

Toppen