Att jämföra lön mellan olika yrken är meningslöst, det är många faktorer som påverkar vem som är välavlönad och vem som inte är det, och "rättvisa" (vad det nu ska innebära) är inte en av dem. Det är nog många här som lever väldigt bekvämt jämfört med t.ex. undersköterskor eller annat lämpligt jämförelseyrke.
Jag som senior systemutvecklare gör det definitivt, men jag har aldrig strejkat. Min lön är baserad på att jag har en öppen arbetsmarknad där kan kan (och har) bytt arbetsgivare när jag känner att löneutveckling eller villkor inte passar längre. Samtidigt måste jag alltid visa att jag är värd merkostnaden kontra billigare personal (yngre eller från t.ex. Indien). Annars kommer arbetsgivaren, med rätta, ersätta mig.
Att det aldrig har varit någon fackföreningen inblandad har även gjort det enklare att hitta specifika avtalsvillkor som är till gagn både för mig och för arbetsgivaren, gällande flexibla arbetstider eller vinstdelning. Jag har t.ex. i pressat läge gått med på att sänka min fasta ersättning till mitt personliga existensminimum, mot en väldigt stor bonus om företaget fanns kvar och uppnått vissa kriterier två år senare, som kompensation för att jag var med och delade risken. En sådan lösning tror jag inte många fackföreningar skulle ta i med tång, men det räddade företaget och blev en rejäl nettovinst för min del.
Problemet här är att båda parterna har målat in sig i ett hörn där det inte går att förbättra sin situation utan konflikt, och en win-win-lösning ter sig omöjlig. Det krävs nog en total omstart från vitt papper för att nå dit, och det är möjligt att en konkurs är en bra början...