Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag hade fel. Gjorde min claim för utlägg för två timmar sedan och fick precis svar på mejl att processen för utbetalningen har påbörjats. Otroligt.

Ber om ursäkt om du redan har svarat på detta. Vad kompenserar SAS?

Vi fick åka nästan 24 h senare än tänkt i och med strejken.

Jag har matkvitton som jag tänker ta med Amex försäkring tror jag. Antar SAS även gör det?

Vi förlorade en loginatt och förbetalda biljetter till ett museum. Är detta något SAS kompenserar? Det gör inte Amex när jag frågade dem.

• Gilla
Reactions: Gus
De kompenserar utlägg man har pga inställt flyg, dvs hotell, mat och transport (inom rimliga gränser).
Däremot kompenserar de inte för saker man hade betalat för men kunde inte nyttja pga strejken, såvitt jag förstår.
Men det finns säkert ibland möjlighet till individuella bedömningar beroende på en del faktorer (status, resklass etc). Kan tänka mig att sådana processor sku

Sedan så nekar de just nu EU kompensation pga att strejken är en "extraordinär händelse" enligt SAS. Där är det nog bra att avvakta. Mycket möjligt att denna situation kommer prövas rättsligt eller att SAS, när de ser slutnotan för strejken, kommer ändra sin position. Det gäller ju för de att återskapa förtroendet.

Parterna möts för medling i SAS-konflikten
SAS VD är bra medialt. Pekar på viktiga saker.
Man måste också förstå att ett företag måste tjäna pengar många år för att ha en god likviditet samt soliditet. Att man visar resultat betyder inte att pengarna finns på banken.

Jag håller med, han är väldigt bra i media, men jag har även varit i kontakt med honom privat några gånger och även då ger han ett stabilt, balanserat och bra intryck.

Han var också väldigt tydlig i den här intervjun mot slutet där han säger: "Jag kan lova en sak. Någon anställningstrygghet, det har vi inte."
Jag tyckte att det var en ganska tydlig signal till piloterna.

Nästan i stil med när PG Gyllehammar blev intervjuad i samband med att fusk uppdagades i reklamfilmer om hur säker en Volvo var. Då var han väldigt tydlig med att det kommer att bli konsekvenser för dem som låg bakom detta.

Det är ju goda nyheter om man är på väg tillbaka till förhandlingsbordet.
Jag pratade med min kompis som är SAS kapten på long haul. Han var inte särskilt förtjust i strejken och jag fick intrycket av att han inte höll med om den.

Min erfarenhet från att, en gång i min ungdom, har varit fackligt aktiv, är att fackföreningarna många gånger driver frågor från en agenda de själva satt, dvs. utan att medlemmarna egentligen har tyckt till. Man kan ju titta på hur uppslutningarna normalt sett är på medlemsmöten och årsmöten där många beslut fattas.

Fackföreningarnas representanter blir fackliga "proffs" som inte gör någonting annat och där medlemmarna inte är särskilt aktiva, utan litar på att "proffsen" tar hand om "det där". Det kan därför mycket väl vara så att beslut har fattats utan att någon egentligen har ifrågasatt dessa, förrän nu, när man ser konsekvenserna. Då vaknar medlemmarna och börjar ifrågasätta vad facket håller på med.

Ovanpå detta så kanske man har lyckats skapa engagemang hos ett antal överenergiska unga piloter, som med kort erfarenhet från arbetsmarknaden, springer snabbare än benen bär och lägger ut både raljerande videos och tveksamma lönespecar på nätet i ett försök att stärka sin sak.

Jag både hoppas och tror att det är på detta vis för det skulle innebära att man nu till slut, när man kommit till sans och fått input från dem med mer erfarenhet, kommer att enas om en löneökning på runt 3% och ett löfte om att man ska se över schemaläggningen.

Till helgen kommer nog allt att vara igång igen.

Håller med i allt du skriver. En bra beskrivning av hur det brukar se ut. Det som förvånar mig är att fackrepresentanter sa i en videosänd intervju att dom hade 97% stöd för medlemmarna. Jag tror snarare set handlar om 97% som
Inte protesterat än 97% som aktivt är drivande och engagerade.

image.png
Av en tillfällighet hittade jag följande information om förseningar på Arlanda i Flightradar 24-app:

Flyg som opereras av SAS Skandinavien är inställda 02MAJ19 FRAM TILL OCH MED 14:00 CET.
Som en följdverkan kommer också ett antal flyg bli inställda mellan 14:00 och fram till 00:00 02maj19.

Info | SAS

Jag håller med, han är väldigt bra i media, men jag har även varit i kontakt med honom privat några gånger och även då ger han ett stabilt, balanserat och bra intryck.

Han var också väldigt tydlig i den här intervjun mot slutet där han säger: "Jag kan lova en sak. Någon anställningstrygghet, det har vi inte."
Jag tyckte att det var en ganska tydlig signal till piloterna.

Nästan i stil med när PG Gyllehammar blev intervjuad i samband med att fusk uppdagades i reklamfilmer om hur säker en Volvo var. Då var han väldigt tydlig med att det kommer att bli konsekvenser för dem som låg bakom detta.
Ja alla som inte är uppe i det blå (den fick jag till va ;-)) kan ju inse det. Vi får se när slutnotan väl ska betalas!

Flyg som opereras av SAS Skandinavien är inställda 02MAJ19 FRAM TILL OCH MED 14:00 CET.
Som en följdverkan kommer också ett antal flyg bli inställda mellan 14:00 och fram till 00:00 02maj19.

Info | SAS

Jag har nyss pratat med SAS då jag har en flygning 14:15 ARN-LLA imorgon. Han berättade att förhandlingen började idag kl 11 och att om dom kommer överens så är det med stor sannolikhet att flighter från ARN kommer börja trafikeras from 14 imorgon. Mer info beräknades komma senast 14-15 idag.

Toppen