Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Fun fact gällande lönespecen: piloten har aktivt valt att sudda bort datum från den.

Rubriken på SAS lönespec är alltid ”LÖNESPECIFIKATION” följt av månad och år, exempelvis ”Maj 2018” i detta fall. Vid ”Utbetalningsdag” återges även året, vilket då gör att det i detta fall blir ”25.05.2018” som ska stå.

Fick se två bekantas lönespec. Detta visar ju att han AKTIVT valt att ta en gammal lönespecifikation och försökt dölja att det inte var den senaste. Detta visar ju bara att de inte tjänar tillräckligt dåligt, efter traktamente och tillägg, som de vill få det att se ut som. Men hans första lönespec är ju den enda utan en månads vanligt traktamente..
Detta hade ju kvällspressen gottat sig i om de fått reda på att han gjort så, framförallt efter att piloterna brskyllt sas för att vara en trollfabrik (stor, svart rubrik "sas-pilot fejkar lönespec på Facebook" ).

IMG-4373.jpg

Det kändes lite speciellt under desser dagar att kliva ombord på SK2680 (operated by CityJet) från TXL till ARN igår kväll.

90 platser varav 17 lediga. Det blev jag förvånad över. SAS har ju ställt in majoriteten av sina avgånger från Berlin (jag hade ursprungligen bokat flyget dagen innan men det blev inställt), och häromdagen läste jag på någon mediesajt om folk som var "fast i Berlin" (som jag tyckte var en överdrift direkt med tanke på att det finns två andra flygbolag som flyger sträckan och som har ganska billiga biljetter även med kort varsel).

Ändå konstigt att SAS inte lyckades/behövde fylla det här planet med folk som inte kunde flyga med SAS under dagarna innan.

Det där var bra nyheter! Om den här strejken följer någon form av gängse mönster (möjligen kan det konstateras att strejken blev ovanligt lång) så är det med all sannolikhet snart slut på strejkandet. Skönt i så fall.
Enligt facket stod man långt ifrån varandra vid förra medlingen, om jag förstod facket så hade medlarna endast slipat på SAS bud och inte tagit hänsyn till arbetstagarnas krav.

Absolut, men vad som sägs utåt i media om innehåll i olika bud är en del av förhandlingsdramaturgin. Båda parter har med all sannolikhet förberett sig under den tid som har förlöpt under strejken. Det skulle i vart fall inte förvåna mig om det kom vit rök ur skorstenen snart. Kanske inte idag och på en gång. Min gissning är att det innan dagen är slut kommer ett pressmeddelande som säger ungefär att "vi är inte överens, men har under dagen haft samtal i konstruktiv anda. Vi ska fortsätta diskussionerna imorgon/på fredag/den xx."

Det är ju goda nyheter om man är på väg tillbaka till förhandlingsbordet.
Jag pratade med min kompis som är SAS kapten på long haul. Han var inte särskilt förtjust i strejken och jag fick intrycket av att han inte höll med om den.

Min erfarenhet från att, en gång i min ungdom, har varit fackligt aktiv, är att fackföreningarna många gånger driver frågor från en agenda de själva satt, dvs. utan att medlemmarna egentligen har tyckt till. Man kan ju titta på hur uppslutningarna normalt sett är på medlemsmöten och årsmöten där många beslut fattas.

Fackföreningarnas representanter blir fackliga "proffs" som inte gör någonting annat och där medlemmarna inte är särskilt aktiva, utan litar på att "proffsen" tar hand om "det där". Det kan därför mycket väl vara så att beslut har fattats utan att någon egentligen har ifrågasatt dessa, förrän nu, när man ser konsekvenserna. Då vaknar medlemmarna och börjar ifrågasätta vad facket håller på med.

Ovanpå detta så kanske man har lyckats skapa engagemang hos ett antal överenergiska unga piloter, som med kort erfarenhet från arbetsmarknaden, springer snabbare än benen bär och lägger ut både raljerande videos och tveksamma lönespecar på nätet i ett försök att stärka sin sak.

Jag både hoppas och tror att det är på detta vis för det skulle innebära att man nu till slut, när man kommit till sans och fått input från dem med mer erfarenhet, kommer att enas om en löneökning på runt 3% och ett löfte om att man ska se över schemaläggningen.

Till helgen kommer nog allt att vara igång igen.

Min första tanke.... vilken ålderdomlig lönespec. ;)

Han tjänar för övrigt, med ett års yrkeserfarenhet och utan övertid, ungefär lika mycket som en sjuksköterska med ansvar för lika många människor, tjugo års yrkeserfarenhet och en del övertidsjobb.
Alltid samma kommentarer när några strejkar i Sverige. "Lärare och förskolepersonal och sjuksköterskor (=kvinnor) tjänar mindre än er, så sluta gnälla".
Men samma personer är aldrig annars intresserade av att dessa grupper skall få det bättre.

Toppen