Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Alf

Medlem
Piloternas löner är anledningen till strejken. Man får enligt dig inte diskutera anledningen till strejken. Really?
.

Om du läser lite mer noggrant så föreslår jag en egen tråd för att diskutera piloternas löner. Jag tycker det är viktigare i nuvarande läge att ta upp de akuta problemen i denna tråd för oss som har bokningar som drabbas. Detta eftersom SAS kundtjänst har en enorm spännvidd om vad som gäller just nu så det är rena lotteriet beroende på vilken agent man hamnar hos.
 

Gus

Medlem
Har pratat i 45 minuter med en handläggare nu. Jag hänvisade honom till foldern https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/travel-info/eu-passenger-rights-en.pdf men han sa att den endast gäller om man flyger INOM eu :D. Jag fick i över tio minuters tid hjälpa honom att hitta foldern via google. Känns verkligen seriöst att vi kunder ska hjälpa de anställda hitta informationen som de ska kunna. Vidare sa agenten att jag inte kommer bli ersatt för vårt hotell imorgon.

Vi kunde bli ombokade med air china, 19 tinmars resa. Men då ankommer vi söndag och det går inte. Det hade varit rätt nice om man inte hade haft familj och jobb att ta hänsyn till.
 
Är det någon här som fick sitt 09:55 idag ARN-LAX inställt och blev ombokad? Ska flyga samma flyg imorgon och vill veta hur bra möjligheterna för ombokning är ifall det nu skulle bli inställt
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fred80

Medlem
Hej Om jag har en bokning via företages resebyrå med Lufthansa codeshare flight med SAS på första benet. Vem har ansvarig för bokningen? Lufthansa eller SAS?
 

Cahoots

Medlem
Hej!
Har en award (2-4-1) i C till ORD på tisdag. Med jobb, familj (barnvakt) osv så känns en ombokning snårig att få till. Det tråkiga är att denna voucher riskerar att brinna inne om vi bokar av (detta var vår chans tidsmässigt i år att nyttja vouchern på ett vettigt sätt), men det gissar jag inte är något att göra åt? Vi har sett fram emot en smidig direktflight i C med för oss optimala platser så en ombokning till annat bolag känns sådär. Har inte flugit C-klass med andra bolag inom *A - finns det något bolag som kan ses som en vinst att ombokas till? Förstår att det är högst individuellt, men tar gärna input om det finns.
 
Min "arbetsvecka".
Lämnar hemmet kl 0900 lördag och framme vid mål 32 hr senare (i luften 20 timmar i eco. Taxi 5.5 hr och resten conn wait time)
Lämnar hotell 0700 på mån och är tebax vid 21-22. Samma visa hela veckan.
Hem lör morgon 0507 (taxi lämnar hotell 0130)
Hemma söndag dag.
Det här gör jag var 3e vecka med 40-45 hr hemma per vecka.
Ingen restidsersättning eller övertid och reser till lågtraktamente länder.
Har 38 kkr per mån för det.
Så visst har piloter/styrmän det glassigt och enkel situation.
Bortskämda är vad de är.
Att jag orkar beror på att jag tycker det jag gör just nu är så in i norden kul.
 

Alf

Medlem
Hej!
Har en award (2-4-1) i C till ORD på tisdag. Med jobb, familj (barnvakt) osv så känns en ombokning snårig att få till. Det tråkiga är att denna voucher riskerar att brinna inne om vi bokar av (detta var vår chans tidsmässigt i år att nyttja vouchern på ett vettigt sätt), men det gissar jag inte är något att göra åt? Vi har sett fram emot en smidig direktflight i C med för oss optimala platser så en ombokning till annat bolag känns sådär. Har inte flugit C-klass med andra bolag inom *A - finns det något bolag som kan ses som en vinst att ombokas till? Förstår att det är högst individuellt, men tar gärna input om det finns.

Boka inte av resan själv utan avvakta vad SAS föreslår. Bokar du av resan själv får du inte tillbaka varken utgångna poäng eller voucher. Swiss eller Austrian är bra bolag att bli ombokade till om du får möjlighet.
 

osigfrids

Ny medlem
Jag blev själv positivt överraskad över hur smärtfritt detta gick. Skulle flyga BGO - OSL - ARN - TKU idag. Kom igenom till kundtjänst på cirka 5min (EBS), och 5 min senare var jag ombokad via BLL istället för OSL. Okej, kommer hem med sena kvällsflyget istället för det lite mer rimliga kvällsflyget, men det får man leva med idag. Måste säga, bra jobbat SAS åtminstone i detta fall!
 
Toppen