Det är väl sannolikt att du hamnar på Lufthansa och de är väl ganska likvärdiga men har inte 1-2-1 i kabinen. Reser man tillsammans spelar det ju mindre roll.Hej!
Har en award (2-4-1) i C till ORD på tisdag. Med jobb, familj (barnvakt) osv så känns en ombokning snårig att få till. Det tråkiga är att denna voucher riskerar att brinna inne om vi bokar av (detta var vår chans tidsmässigt i år att nyttja vouchern på ett vettigt sätt), men det gissar jag inte är något att göra åt? Vi har sett fram emot en smidig direktflight i C med för oss optimala platser så en ombokning till annat bolag känns sådär. Har inte flugit C-klass med andra bolag inom *A - finns det något bolag som kan ses som en vinst att ombokas till? Förstår att det är högst individuellt, men tar gärna input om det finns.
Resebyrån i första hand.Hej Om jag har en bokning via företages resebyrå med Lufthansa codeshare flight med SAS på första benet. Vem har ansvarig för bokningen? Lufthansa eller SAS?
Nja.Hur är det du skrivit om utländska piloters löner ens relevant som svar på vad som sticker eller inte sticker i ögonen på folkopinionen när höglönegrupper gapar efter mer?
Drar en analog till mitt eget yrke hära. Läkare är en av de bäst betalda yrkesgrupperna i landet överlag, men löneläget i Sverige är mycket lågt jämfört med såväl våra nordiska grannar som mot andra länder i västeuropa. Läkaryrket är också ”mobilt” på samma sätt som piloternas dito såtillvida att läkarlegitimation är giltig i hela EU/EES/Schweiz (i den sistnämnda tjänar läkare i snitt över €300.000/år). Det skulle likvälförbannat sticka i folks ögon om läkarförbundet hade yrkat på strejk med argumentet att man halkat efter utländska kollegors ersättningar.
Kontentan? Gör som jag och många andra läkare, rösta med fötterna och lämna landet marginalskatt bakom dig. Strejken kommer inte leda någonvart.
Så någon som har gått 5.5 års utbildning på KI, sedan ytterligare vidareutbildning, har lägre kompetens än någon som gått 2.5 år utbildning? Båda må vara yrkesutbildningar men ditt uttalande är konstigt.Nja.
Sanning med modifikation.
Svenska läkare, om vi bortser ST, har ju överlag lägre kompetens än dito så lönen skall vara lägre.
En svensk läkare kan inte röra sig fritt inom unionen utan kompletterade kurser/tjänsgöring.
Sedan har svenska läkare överlag alldeles för hög lön sett till kompetensnivån.
Nu skall du inte fnysa åt senoriteten då den företeelsen är väl etablerad inom läkeriet också.Läkares löneprogression bygger på successiv formell kompetenshöjning (UL -> AT -> Leg -> ST -> Specialistläkare -> Bitr ÖL -> ÖL) och meritering (Doktorstitel, Docentur etc).
Den där senioritetstrappan som verkar vara legio hos flygbolag är bisarrt artificiell i jämförelse. Läkare kan tjäna bra, och lönehöjning får man genom att byta jobb. Det är helt uppenbart att piloterna på SAS inte är intresserade av detta. Varför skulle de annars snegla mot Norwegians avtal? Gå till Norwegian om de har det så bra där liksom. Men justja, senioriteten...
Ehh.Så någon som har gått 5.5 års utbildning på KI, sedan ytterligare vidareutbildning, har lägre kompetens än någon som gått 2.5 år utbildning? Båda må vara yrkesutbildningar men ditt uttalande är konstigt.