Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Grymt!!

Så agent 1 du pratade med tidigare idag sa att det inte gick boka om award till revenue men agenten du fick prata nyss med sa att det inte var några konstigheter alls?
:) Agent 1 och 2 sa snabbt nej! Agent 3 sa snabbt ja :). Alltså ja att boka om award till revenue. Vet inte ens om agent 3 såg att det var en awardbiljett? Men har som sagt inte fått den biljetterad ännu, så ännu är inget 100 procent säkert. Den ligger i kö för biljettering

Dock så imorse så var en Y-klass med AF dyrare än den I-klass jag bokade förra veckan... Även då (förra veckan) så var det bara C,D,I (Alla business)och Y (ekonomi) som fanns. Vilket innebar att I (business) faktisk var billigast...
Så länge du kan argumentera för det, helst dokumenterat, så borde det ju inte vara några problem.

Har pilotfacket gett en siffra på medellön/medianlön en SAS-pilot har? I alla artiklar jag läst anser de att medellönen är irrelevant och vill inte uppge en sådan siffra. Å andra sidan läser jag 93 tkr i medellön, som kommer från arbetsgivarsidan. Det känns rätt saftigt att kräva 13% löneökning om lönen faktiskt ligger så pass högt, eller? Flygbranschen har ju förändrats en del... Så känns väl nästan lite verklighetsfrånvänt att kräva en sådan stor ökning i karga tider.

Har pilotfacket gett en siffra på medellön/medianlön en SAS-pilot har? I alla artiklar jag läst anser de att medellönen är irrelevant och vill inte uppge en sådan siffra. Å andra sidan läser jag 93 tkr i medellön, som kommer från arbetsgivarsidan. Det känns rätt saftigt att kräva 13% löneökning om lönen faktiskt ligger så pass högt, eller? Flygbranschen har ju förändrats en del... Så känns väl nästan lite verklighetsfrånvänt att kräva en sådan stor ökning i karga tider.

Det har skrivits innan, räcker att en enda pilot av 10,000 piloter har en miljard i månadslön så blir snittlönen 100.000 även om de andra jobbar gratis. Facket vill inte gå ut med siffror, men arbetsgivaren räknar in traktamente i sin siffra om 93k vilket är fel. Så bägge sidor mörkar.

Det har skrivits innan, räcker att en enda pilot av 10,000 piloter har en miljard i månadslön så blir snittlönen 100.000 även om de andra jobbar gratis. Facket vill inte gå ut med siffror, men arbetsgivaren räknar in traktamente i sin siffra om 93k vilket är fel. Så bägge sidor mörkar.
I så fall skulle en uträkning på medianlönen vara intressant.

I så fall skulle en uträkning på medianlönen vara intressant.
Ja eller hellre presentera alla percentiler. Men det vägrar facket alltså för då får de folket emot sig. De presenterar bara percentil 0 d v s löneminimum (ingångslön)

Sedan kan man ju också hävda att ett stadigt skattefritt traktamente är ett incitament till att välja ett jobb med många nätter borta, så visst spelar det in i totalen, men lön är det ju inte.

Bryter 2,5 års tystnad på forumet...
På resa i Asien och ska hem med SK966 natten till måndag. SK965 från CPH till HKG imornkväll inställd så ringde SAS direkt. Inga problem att bli ombokad till Turkish Business via IST istället, även om min flight inte står som inställd ännu. Samtalet tog 8 min. Ursprungsbiljetten bokad som en enkel FlyPremium för 36000 eurobonuspoäng i Business, award alltså. Vilken ny bokningsklass det blev ser jag dock inte.

Tack SAS! Ni sköter det här galant tycker jag med info på webben, i telefonen och sociala medier. Richards filminlägg idag var också ett smart kommuninationsdrag.

Hälsningar från Saigon :)

Last edited:
Måste säga att jag ändå är lite förvånad....

Har sett väldigt många personer på facebook som har skrivit ut sitt bokningsnummer öppet. Nyfiken som jag är så har jag kikat på vissa bokningar, och överraskande nog har många varit EBD :eek:

Har folk verkligen inte koll på att de inte bör dela ut sina bokningar sådär? Rent teoretiskt sätt kan man göra väldigt mycket med dessa bokningar...

:) Agent 1 och 2 sa snabbt nej! Agent 3 sa snabbt ja :). Alltså ja att boka om award till revenue. Vet inte ens om agent 3 såg att det var en awardbiljett? Men har som sagt inte fått den biljetterad ännu, så ännu är inget 100 procent säkert. Den ligger i kö för biljettering
Så trist att det ska behöva vara såhär (att HUACA blir en del av normalproceduren). :( Den ökar ju dessutom belastningen genom att många väljer att göra just HUACA.

Edit. Skönt att det förhoppningsvis löste sig @Gus

• Gilla
Reactions: Gus
I min värld kan det bara finnas en enda anledning till att facket inte vill gå ut med vad de anser att genomsnittslönen är. Och det är att den även med deras sätt att räkna på den är så hög att de kommer att få dålig PR av att gå ut med den.

Sedan kan man argumentera för att medellönen är irrelevant för den individuella piloten, och det stämmer bra. Om om man höjer alla pilotlöner med samma procentsats, så är det medellönen som styr hur dyrt det är för SAS.

Om man däremot går in och höjer de lägsta lönerna men låter de högsta lönerna stå still blir det en annan sak, men så brukar man ju sällan göra i avtalsförhandlingar. Och ingen av sidorna har indikerat att man skulle titta på något sådant denna gång.

Toppen