SAS piloter i strejk?

Agö skrev:Varför inte? Vad är extraordinärt i detta? Det är väl snarare högst ordinärt och definitivt något som flygbolaget kan påverka eftersom det är deras personal, de vet när avtalen går ut osv. Till och med wildcat strikes är ju nu ordinärt enligt förra årets avgörande i Krüsemann v TUI.https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-04/cp180049en.pdfKlicka för att utvidga...


Fast samtidigt



The European Court of Justice ruled in April that compensation should be paid for disruption caused by wildcat strikes as they were “inherent” in an airline’s business and were not extraordinary.



But courts in Germany, Spain and Italy ruled that properly notified strikes are an “exceptional circumstance” and compensation does not apply — a decision Ryanair hopes will be followed in their dispute with the CAA.


Subscribe to read | Financial Times (googla rubriken: Compensation rears up as bête noire for Ryanair )





http://www.travelweekly.co.uk/artic...nish-court-ruling-against-strike-compensation



The Brussels Times - Ryanair welcomes ruling against compensation for clients affected by strikes
 
Det ska ju sägas att i domen mot TUIFly som @Agö refererar till så är det så att den (vilda) strejken uppstod för att TUIFly plötsligt gick ut med en stor omstrukturering (som skulle drabba de anställda).




Air carriers should compensate passengers if they fail to do this, except when the cancellation occurs inextraordinary circumstances which could not have been avoided even if allreasonable measures had been taken.Klicka för att utvidga...


I tolkningen av ordet reasonable går väl en skiljelinje, en annan för ordet extraordinary. Och när strejker särskilt nämns som möjligt extraordinära händelser i texten till EU261 så har man iallafall inget självklart case för kompensation.



(Vi kan väl slippa ännu en diskussion om just tolkningarna av orden, som är subjektiva, och hålla oss till lagtext och avgjorda rättsfall.)
 
Jag är bokad från CLT via EWR den 26/4. Jag får hoppas att LH har plats kvar i C via MUC om det bli strejk. Alltid intressant att se hur god framförhållning dom kommer att ha.
 
seat56f skrev:Och när strejker särskilt nämns som möjligt extraordinära händelser i texten till EU261 så har man iallafall inget självklart case för kompensation.Klicka för att utvidga...
Absolut. Mitt inlägg var svar på ett kategoriskt inlägg, dvs. att strejk inte ger kompensation enligt 261/2004 vilket inte är korrekt.



Och domstolen har tydligt sagt att det är omständigheterna i det enskilda fallet som är avgörande redan i Wallentin och återupprepat detta även i TUI. Det viktiga är dock att det som alltid är flygbolaget som har att visa att strejken är extraordinär och det kommer att bli betydligt svårare efter TUI.



Men som domstolen sa i Wallentin:



It is apparent from that statement in the preamble to Regulation No 261/2004 that the Community legislature did not mean that those events, the list of which is indeed only indicative, themselves constitute extraordinary circumstances, but only that they may produce such circumstances. It follows that all the circumstances surrounding such events are not necessarily grounds of exemption from the obligation to pay compensation provided for in Article 5(1)(c) of that regulation.



Utöver att strejken ska ligga utanför flygbolagets kontroll (vilket ju är extremt tveksamt, logiskt sett, när det är flygbolagets egen personal som strejkar och detta sker vid snart sagt varje förhandlingsperiod) krävs ju också att omständigheten inte är "inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier". Strejk hos flygbolagspersonal är fullständigt normaliserat idag i Europa. Detta gäller i allra högsta grad för pilotstrejk hos SAS (en enkel sökning på SAS+strejk på detta forum räcker). Exakt den bedömningen gjorde domstolen i TUIs vilda strejk vilket ju är rätt fräckt.



Läser man TUI-resonemangen står det klart att domstolen anser att strejk (i det fallet) är flygbolagets fel. Domstolen säger i princip: ingå avtal med era anställda, annars riskerar ni pålagor även enligt 261/2004. Rätt fascinerande resonemang faktiskt, närmast en politisk ståndpunkt och riktigt tufft.



Fortsättning följer!
 
Agö skrev:Absolut. Mitt inlägg var svar på ett kategoriskt inlägg, dvs. att strejk inte ger kompensation enligt 261/2004 vilket inte är korrekt.Och domstolen har tydligt sagt att det är omständigheterna i det enskilda fallet som är avgörande redan i Wallentin och återupprepat detta även i TUI. Det viktiga är dock att det som alltid är flygbolaget som har att visa att strejken är extraordinär och det kommer att bli betydligt svårare efter TUI.Men som domstolen sa i Wallentin:It is apparent from that statement in the preamble to Regulation No 261/2004 that the Community legislature did not mean that those events, the list of which is indeed only indicative, themselves constitute extraordinary circumstances, but only that they may produce such circumstances. It follows that all the circumstances surrounding such events are not necessarily grounds of exemption from the obligation to pay compensation provided for in Article 5(1)(c) of that regulation. Utöver att strejken ska ligga utanför flygbolagets kontroll (vilket ju är extremt tveksamt, logiskt sett, när det är flygbolagets egen personal som strejkar och detta sker vid snart sagt varje förhandlingsperiod) krävs ju också att omständigheten inte är "inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier". Strejk hos flygbolagspersonal är fullständigt normaliserat idag i Europa. Detta gäller i allra högsta grad för pilotstrejk hos SAS (en enkel sökning på SAS+strejk på detta forum räcker). Exakt den bedömningen gjorde domstolen i TUIs vilda strejk vilket ju är rätt fräckt.Läser man TUI-resonemangen står det klart att domstolen anser att strejk (i det fallet) är flygbolagets fel. Domstolen säger i princip: ingå avtal med era anställda, annars riskerar ni pålagor även enligt 261/2004. Rätt fascinerande resonemang faktiskt, närmast en politisk ståndpunkt och riktigt tufft.Fortsättning följer!Klicka för att utvidga...
Helt klart intressant då SAS strax innan denna förhandling sa upp ett annat existerande avtal för piloterna.
 
PP4EH skrev:igt Svenskt Näringsliv är snittlönen för svenska SAS-piloter till 93.000 kronor i månaden inklusive tillägg och traktamenten, en siffra som piloterna själva dock inte känner igen.Klicka för att utvidga...


Är ju ganska normalt att man ur förhandlingssynpunkt inte vill kännas vid en ersättning som sticker i ögonen på de allra flesta. Svårt att få opinionen på sin sida.



Därtill så räknar ju de flesta lite olika. I de 93k som anges ingår "tillägg och traktamente" de allra flesta anger ju inte sin lön med tillägg och traktamente.



Så nog tjäner piloterna bra. Men alla vill ju ha mer. Speciellt om de träffar på kollegor från andra bolag som tjänar 100-150k mer...



Arbetsgivarorganisationens uppgift är att hålla ner lönen. Pilotförbundets är att få upp lönen.



Får hoppas man kommer överens, en strejk gynnar egentligen ingen av parterna.
 
samet skrev:Är ju ganska normalt att man ur förhandlingssynpunkt inte vill kännas vid en ersättning som sticker i ögonen på de allra flesta. Svårt att få opinionen på sin sida.Därtill så räknar ju de flesta lite olika. I de 93k som anges ingår "tillägg och traktamente" de allra flesta anger ju inte sin lön med tillägg och traktamente.Så nog tjäner piloterna bra. Men alla vill ju ha mer. Speciellt om de träffar på kollegor från andra bolag som tjänar 100-150k mer...Arbetsgivarorganisationens uppgift är att hålla ner lönen. Pilotförbundets är att få upp lönen.Får hoppas man kommer överens, en strejk gynnar egentligen ingen av parterna.Klicka för att utvidga...
Läs resten av tråden står tydligt hur ”bra” dom

Tjänar och vad andra tjänar.
 
Man pekar onekligen alltid på snittlön inklusive "tillägg" och traktamenten. Traktamenten är en sak, den tar man ju normalt inte med när man pratar lön. Men vad är det för typ av "tillägg" man pratar här?



Sedan kan man gissa att det är det vanliga mellan medel och medianlön. Arbetsgivarna pratar naturligtvis om medellönen om den är högre än medianlönen, och jag kan tänka mig att med ganska många som "varit med länge" så är det rätt stor skillnad på medel och medianlön. Finns det några tillgängliga siffror på vad medianlönen faktiskt är?
 
PP4EH skrev:Läs resten av tråden står tydligt hur ”bra” domTjänar och vad andra tjänar.Klicka för att utvidga...


Drygt svar. Jag har läst tråden.



Jag diskuterade inte beloppet som sådan utan psykologin i parternas sätt att kommunicera. Samt förklarade att det är helt rimligt när två parter inte har samsyn och därför väljer att presentera fakta som passar deras synvinkel.



Men om vi nu skall diskutera lönen. Tycker du inte att deras lön är "bra"?



En kapten på SAS tillhör de högst betalda i det svenska samhället, inkomster över ca 100k/månad innebär att man ingår i den 1% av svenskar med högst lön.



Nu handlar det inte så mycket om det svenska samhället. Flyget är en internationell arbetsmarknad. Visst finns det bolag som har högre lön, andra har lägre. Därtill olika förmåner, arbetstid, reseavstånd till jobbet, år inom bolaget osv... men är man missnöjd är man ju likt alla andra på arbetsmarknaden fri att byta arbetsgivare.
 
Medellön på 100k kan ju betyda att en pilot har 1,000,000,000 kr/mån och tiotusen piloter tjänar 5,000 kr/mån. D v s det har ingen relevans annat än att skapa opinion mot piloterna.
 
Canadien skrev:Medellön på 100k kan ju betyda att en pilot har 1,000,000,000 kr/mån och tiotusen piloter tjänar 5,000 kr/mån. D v s det har ingen relevans annat än att skapa opinion mot piloterna.Klicka för att utvidga...
Precis, och ena sidan väljer naturligtvis att visa de siffror som passar bäst för deras argument.



Man frågar sig då varför motparten inte går ut med median lönen? I ditt, visserligen påhittade och extrema såklart, är ju medianen 5,000. Så om skillnaderna är stora, så borde det ju ligga i fackets intresse att kontra med att presentera den siffran...
 
mha321 skrev:Precis, och ena sidan väljer naturligtvis att visa de siffror som passar bäst för deras argument.Man frågar sig då varför motparten inte går ut med median lönen? I ditt, visserligen påhittade och extrema såklart, är ju medianen 5,000. Så om skillnaderna är stora, så borde det ju ligga i fackets intresse att kontra med att presentera den siffran...Klicka för att utvidga...
Eller så kan de inte presentera de siffrorna för så hade de fått opinion ännu mer emot sig. Som när en pilot raljant skriver att man tjänar "bra" med en inkomst på 93k...
 
Golfkillen skrev:Eller så kan de inte presentera de siffrorna för så hade de fått opinion ännu mer emot sig. Som när en pilot raljant skriver att man tjänar "bra" med en inkomst på 93k...Klicka för att utvidga...
Så kan det förstås vara. Men isåfall visar det ju på att arbetsgivaren har rätt...
 
Pilotföreningen borde gå ut med vad motparten tjänar tycker jag med, men det är möjligt att det får motsatt effekt? Att folk tycker att lönerna borde sänkas för allihopa, kanske så de resonerar.

Synar man VD för SAS, ordförande, VD:n på svenskt näringsliv osv, så är piloterna i förhållande låginkomsttagare.
 
Crater skrev:Pilotföreningen borde gå ut med vad motparten tjänar tycker jag med, men det är möjligt att det får motsatt effekt? Att folk tycker att lönerna borde sänkas för allihopa, kanske så de resonerar.Synar man VD för SAS, ordförande, VD:n på svenskt näringsliv osv, så är piloterna i förhållande låginkomsttagare.Klicka för att utvidga...


Relevant jämförelse?

VD på SAS är en person. Hur många piloter är det...



Skall man jämföra får det ju bli med andra piloter på likvärdiga bolag...



Men som sagt. Alla vill alltid ha mer. Det är naturligt. Vi är alla oss själva närmast.
 
samet skrev:Relevant jämförelse?VD på SAS är en person. Hur många piloter är det...Skall man jämföra får det ju bli med andra piloter på likvärdiga bolag...Men som sagt. Alla vill alltid ha mer. Det är naturligt. Vi är alla oss själva närmast.Klicka för att utvidga...
Visst är det så, VD:arna är ju ofta snabba att jämför internationellt (dvs USA). Alla har sina jämförelser som naturligtvis ska vara den bästa, som redan sagts.

SAS VD är ju motpart, vad han sa i media vid förra strejken var ju ganska anmärkningsvärt tyckte jag då.
 
Back
Top