Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

PP4EH

Medlem
Eller så kan de inte presentera de siffrorna för så hade de fått opinion ännu mer emot sig. Som när en pilot raljant skriver att man tjänar "bra" med en inkomst på 93k...
Bra där axa ut det som passar dig, plocka russinen ur kakan.

Jag har tjatat tillräckligt tidigare i tråden och skrivit exakt vad andra tjänar, och varför dessa 93K är misrepresentation.
orkar man inte läsa igenom allt så orkar jag inte upprepa mig.
Ursäkta om det låter drygt.

PS
For the record du tjänar mer än bra om du har 93K även som pilot!
 

Tjaeng

Medlem
Läs resten av tråden står tydligt hur ”bra” dom
Tjänar och vad andra tjänar.

Hur är det du skrivit om utländska piloters löner ens relevant som svar på vad som sticker eller inte sticker i ögonen på folkopinionen när höglönegrupper gapar efter mer?

Drar en analog till mitt eget yrke hära. Läkare är en av de bäst betalda yrkesgrupperna i landet överlag, men löneläget i Sverige är mycket lågt jämfört med såväl våra nordiska grannar som mot andra länder i västeuropa. Läkaryrket är också ”mobilt” på samma sätt som piloternas dito såtillvida att läkarlegitimation är giltig i hela EU/EES/Schweiz (i den sistnämnda tjänar läkare i snitt över €300.000/år). Det skulle likvälförbannat sticka i folks ögon om läkarförbundet hade yrkat på strejk med argumentet att man halkat efter utländska kollegors ersättningar.

Kontentan? Gör som jag och många andra läkare, rösta med fötterna och lämna landet marginalskatt bakom dig. Strejken kommer inte leda någonvart.
 

PP4EH

Medlem
Hur är det du skrivit om utländska piloters löner ens relevant som svar på vad som sticker eller inte sticker i ögonen på folkopinionen när höglönegrupper gapar efter mer?

Drar en analog till mitt eget yrke hära. Läkare är en av de bäst betalda yrkesgrupperna i landet överlag, men löneläget i Sverige är mycket lågt jämfört med såväl våra nordiska grannar som mot andra länder i västeuropa. Läkaryrket är också ”mobilt” på samma sätt som piloternas dito såtillvida att läkarlegitimation är giltig i hela EU/EES/Schweiz (i den sistnämnda tjänar läkare i snitt över €300.000/år). Det skulle likvälförbannat sticka i folks ögon om läkarförbundet hade yrkat på strejk med argumentet att man halkat efter utländska kollegors ersättningar.

Kontentan? Gör som jag och många andra läkare, rösta med fötterna och lämna landet marginalskatt bakom dig. Strejken kommer inte leda någonvart.

Hur många arbetsplatser är tillgängliga för dig med ditt läkarleg inom sverige och i EU/ESS/Schweiz?
Hur många arbetsplatser tror det finns för piloter i samma område?

Så vad ska man jämföra SAS med? jag skrev allt ifrån Lågprisbolag, andra flag carriers och även skandinaviska bolag som Finnair.

Finns det andra stora bolag inom sverige som jag har missat? Det är ju inte som vårdcentralerna och sjukhusen, ett per område eller fler.

FYI
Jag har lämnat för länge sedan :)
 

Tjaeng

Medlem
Hur många arbetsplatser är tillgängliga för dig med ditt läkarleg inom sverige och i EU/ESS/Schweiz?
Hur många arbetsplatser tror det finns för piloter i samma område?

Ej relevant då det förhållandet inte förändrats sedan förra gången SAS piloter sa ja till ett avtal.


Så vad ska man jämföra SAS med? jag skrev allt ifrån Lågprisbolag, andra flag carriers och även skandinaviska bolag som Finnair.

Ja, och poängen var att alla de jämförelserna är irrelevanta för folkopinionen i Sverige vilket var ämnet för det inlägg du citerade.

Finns det andra stora bolag inom sverige som jag har missat? Det är ju inte som vårdcentralerna och sjukhusen, ett per område eller fler.
.

Än en gång: Arbetsmarknaden för piloter som är anslutna till SAS pilotfack är inte markant annorlunda idag jämfört med förra avtalsperioden.

FYI
Jag har lämnat för länge sedan :)

Good for you. Det förklarar din tondövhet avs vad gemene man i sverige tycker om PR-kapaciteten hos SAS pilotfack. Du har hoppat in i en diskussion om strejken på ett forum där andelen flygintresserade och (sannolikt) höginkomsttagare är långt högre än i Sverige som helhet, men lyckas ändå inte övertyga särskilt många om din ståndpunkt. Lycka till till pilotfacket, säger jag bara.
 

PP4EH

Medlem
Ej relevant då det förhållandet inte förändrats sedan förra gången SAS piloter sa ja till ett avtal.




Ja, och poängen var att alla de jämförelserna är irrelevanta för folkopinionen i Sverige vilket var ämnet för det inlägg du citerade.



Än en gång: Arbetsmarknaden för piloter som är anslutna till SAS pilotfack är inte markant annorlunda idag jämfört med förra avtalsperioden.



Good for you. Det förklarar din tondövhet avs vad gemene man i sverige tycker om PR-kapaciteten hos SAS pilotfack. Du har hoppat in i en diskussion om strejken på ett forum där andelen flygintresserade och (sannolikt) höginkomsttagare är långt högre än i Sverige som helhet, men lyckas ändå inte övertyga särskilt många om din ståndpunkt. Lycka till till pilotfacket, säger jag bara.
Hur relevant är den publika opinionen när det gäller avtalet mellan Facket och arbetsgivaren?
Bara för att du tycker eller inte tycker piloterna är bortskämda kommer inte få vågskålen att väga åt ena eller andra hållet.

Mina inlägg är inte till för att övertyga folk, dom är till för att informera om hur läget ser ut i vår bransch.

Det tycker jag att jag lyckats med väl, sen får var och en bilda sin egna uppfattning, precis som du gjort.

En uppfattning som jag för övrigt inte bryr mig det minsta om ;)
 

M.K

Medlem
@PP4EH Jag har också röstat med fötterna. Det går inte att tjäna in bra internationella netto pengar eller pension genom arbete i Sveriges allt svagare valuta. Svenska folket har dock otroligt nog återigen röstat för fortsatt mer av samma politik så önskar lycka till och ska inte vara den som kritiserar folkets val. Det finns väl fortsatt några andra fördelar i Sverige än lön så det är upp till var och en vad som prioriteras i karriären.

Jag fattar inte varför Ni piloter inte kan göra som många andra välavlönade och gå med på bonussystem? Vi godkände detta på årstämman till SAS och innebär ju att de anställda vid goda tider tjänar betydligt bättre. Jag har jobbat så i många år och gillar systemet. Går det bra ökar min intäkt också kraftigt. Det finns ju en ok grundlön att leva på de år konjunkturen är sämre samtidigt som SAS konkurrenskraft ökar dessa år vilket säkrar jobben.
 

Tjaeng

Medlem
@PP4EH
Jag fattar inte varför Ni piloter inte kan göra som många andra välavlönade och gå med på bonussystem? Vi godkände detta på årstämman till SAS och innebär ju att de anställda vid goda tider tjänar betydligt bättre. Jag har jobbat så i många år och gillar systemet. Går det bra ökar min intäkt också kraftigt. Det finns ju en ok grundlön att leva på de år konjunkturen är sämre samtidigt som SAS konkurrenskraft ökar dessa år vilket säkrar jobben.

Alla med samma typklassifikation är utbytbara mot varandra. Kombinerat med arkaiska regler om senioritet och Skandinavisk trygghetsnarkomani —> ingen är villig att avstå garanterad inkomst och förmåner i utbyte mot potentiellt bättre men konjukturskänsligt utfall. Fackförbund gnäller ständigt om anställdas inflytande och vinstdelning, men någon förlustdelning eller annat som reflekterar faktiskt ägaransvar är det aldrig tal om. Om det verkligen handlade om livskvalitet och svårplanerad vardag pga kort varsel innan schemasläpp är det väl bara att kräva åtgärder mot detta specifikt i förhandlingarna. Exvis ytterligare kortvarsel-tillägg/multipel. Men det är såklart inte vad piloterna önskar.

Det som aldrig framkommer i media är för övrigt att löneökningar över märket är oproportionerligt dyra om de ska gå till vissa grupper. De där ynka bråkdels procent som man bråkar om blir mer än så när sociala avgifter och pensionsavsättningar ska betalas.
 

Sennah27

Medlem
Tajmingen för min resa till Prag den 26 april är inte SÅ lysande... chansar inte på att SAS löser det utan får nog fan ta och boka om biljetten istället till dagen innan. Tur man reser i Plus.
 
Toppen