Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

PP4EH

Medlem
Är ju ganska normalt att man ur förhandlingssynpunkt inte vill kännas vid en ersättning som sticker i ögonen på de allra flesta. Svårt att få opinionen på sin sida.

Därtill så räknar ju de flesta lite olika. I de 93k som anges ingår "tillägg och traktamente" de allra flesta anger ju inte sin lön med tillägg och traktamente.

Så nog tjäner piloterna bra. Men alla vill ju ha mer. Speciellt om de träffar på kollegor från andra bolag som tjänar 100-150k mer...

Arbetsgivarorganisationens uppgift är att hålla ner lönen. Pilotförbundets är att få upp lönen.

Får hoppas man kommer överens, en strejk gynnar egentligen ingen av parterna.
Läs resten av tråden står tydligt hur ”bra” dom
Tjänar och vad andra tjänar.
 

mha321

Medlem
Man pekar onekligen alltid på snittlön inklusive "tillägg" och traktamenten. Traktamenten är en sak, den tar man ju normalt inte med när man pratar lön. Men vad är det för typ av "tillägg" man pratar här?

Sedan kan man gissa att det är det vanliga mellan medel och medianlön. Arbetsgivarna pratar naturligtvis om medellönen om den är högre än medianlönen, och jag kan tänka mig att med ganska många som "varit med länge" så är det rätt stor skillnad på medel och medianlön. Finns det några tillgängliga siffror på vad medianlönen faktiskt är?
 

samet

Medlem
Läs resten av tråden står tydligt hur ”bra” dom
Tjänar och vad andra tjänar.

Drygt svar. Jag har läst tråden.

Jag diskuterade inte beloppet som sådan utan psykologin i parternas sätt att kommunicera. Samt förklarade att det är helt rimligt när två parter inte har samsyn och därför väljer att presentera fakta som passar deras synvinkel.

Men om vi nu skall diskutera lönen. Tycker du inte att deras lön är "bra"?

En kapten på SAS tillhör de högst betalda i det svenska samhället, inkomster över ca 100k/månad innebär att man ingår i den 1% av svenskar med högst lön.

Nu handlar det inte så mycket om det svenska samhället. Flyget är en internationell arbetsmarknad. Visst finns det bolag som har högre lön, andra har lägre. Därtill olika förmåner, arbetstid, reseavstånd till jobbet, år inom bolaget osv... men är man missnöjd är man ju likt alla andra på arbetsmarknaden fri att byta arbetsgivare.
 

mha321

Medlem
Medellön på 100k kan ju betyda att en pilot har 1,000,000,000 kr/mån och tiotusen piloter tjänar 5,000 kr/mån. D v s det har ingen relevans annat än att skapa opinion mot piloterna.
Precis, och ena sidan väljer naturligtvis att visa de siffror som passar bäst för deras argument.

Man frågar sig då varför motparten inte går ut med median lönen? I ditt, visserligen påhittade och extrema såklart, är ju medianen 5,000. Så om skillnaderna är stora, så borde det ju ligga i fackets intresse att kontra med att presentera den siffran...
 
Precis, och ena sidan väljer naturligtvis att visa de siffror som passar bäst för deras argument.

Man frågar sig då varför motparten inte går ut med median lönen? I ditt, visserligen påhittade och extrema såklart, är ju medianen 5,000. Så om skillnaderna är stora, så borde det ju ligga i fackets intresse att kontra med att presentera den siffran...
Eller så kan de inte presentera de siffrorna för så hade de fått opinion ännu mer emot sig. Som när en pilot raljant skriver att man tjänar "bra" med en inkomst på 93k...
 

Crater

Medlem
Pilotföreningen borde gå ut med vad motparten tjänar tycker jag med, men det är möjligt att det får motsatt effekt? Att folk tycker att lönerna borde sänkas för allihopa, kanske så de resonerar.
Synar man VD för SAS, ordförande, VD:n på svenskt näringsliv osv, så är piloterna i förhållande låginkomsttagare.
 

samet

Medlem
Pilotföreningen borde gå ut med vad motparten tjänar tycker jag med, men det är möjligt att det får motsatt effekt? Att folk tycker att lönerna borde sänkas för allihopa, kanske så de resonerar.
Synar man VD för SAS, ordförande, VD:n på svenskt näringsliv osv, så är piloterna i förhållande låginkomsttagare.

Relevant jämförelse?
VD på SAS är en person. Hur många piloter är det...

Skall man jämföra får det ju bli med andra piloter på likvärdiga bolag...

Men som sagt. Alla vill alltid ha mer. Det är naturligt. Vi är alla oss själva närmast.
 

Crater

Medlem
Relevant jämförelse?
VD på SAS är en person. Hur många piloter är det...

Skall man jämföra får det ju bli med andra piloter på likvärdiga bolag...

Men som sagt. Alla vill alltid ha mer. Det är naturligt. Vi är alla oss själva närmast.
Visst är det så, VD:arna är ju ofta snabba att jämför internationellt (dvs USA). Alla har sina jämförelser som naturligtvis ska vara den bästa, som redan sagts.
SAS VD är ju motpart, vad han sa i media vid förra strejken var ju ganska anmärkningsvärt tyckte jag då.
 
Toppen