Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Nahoj

Medlem
Ifall det skulle bli strejk den 26/4, hur länge skulle en sådan konflikt kunna pågå?

Förstår att det kan vara svårt att sia om, men tänker att kanske någon vet hur liknande strejk har pågått tidigare.
 

M.K

Medlem
Omöjligt att säga nu. Typiskt drabbas enbart en mindre del av produktionen till en början genom att t ex danska piloterna strejkar. Sedan trappas det upp vartefter. Nu kör ju SAS dessutom en inte oansenlig produktion genom underleverantörer och SAS Ireland. Stora konsekvenser för slingorna blir det oavsett med överbokade strejkfria avgångar.
 

Nahoj

Medlem
Omöjligt att säga nu. Typiskt drabbas enbart en mindre del av produktionen till en början genom att t ex danska piloterna strejkar. Sedan trappas det upp vartefter. Nu kör ju SAS dessutom en inte oansenlig produktion genom underleverantörer och SAS Ireland. Stora konsekvenser för slingorna blir det oavsett med överbokade strejkfria avgångar.

Tack för ditt svar!

Jag funderar att boka ett SAS-flyg med avgång den 10:e maj. Sannolikt borde en eventuell konflikt vara avblåst då, och om inte borde man väl kunna boka om utan kostnad?
 

M.K

Medlem
Jag hade inte varit orolig för att boka då, speciellt inte med mitt Amex Plat eller Elite. Jag tänkte faktiskt boka en ny utresa med SAS den femtonde maj då jag är ganska säker på att detta löser sig fort.
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Jag hade inte varit orolig för att boka då, speciellt inte med mitt Amex Plat eller Elite. Jag tänkte faktiskt boka en ny utresa med SAS den femtonde maj då jag är ganska säker på att detta löser sig fort.

Kanske är fel villkor jag citerar men detta stod på SAS Amex t&c



Begränsning

av

ansvar

American Express ansvarar inte gentemot Kortmedlem för;

1. skada som uppkommer på grund av att Kortet inte accepteras som betalningsmedel,

2. varor och tjänster som inköpts genom användning av Kontot, vilket inbegriper

tvister med Affärspartner som tillhandahållit varan eller tjänsten,

3. skada som åsamkas i andra fall om skadan orsakats av svensk eller utländsk

lagstiftning eller annan myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott,

lockout eller annan liknande omständighet
 

palmen

Moderator
Ifall det skulle bli strejk den 26/4, hur länge skulle en sådan konflikt kunna pågå?

Förstår att det kan vara svårt att sia om, men tänker att kanske någon vet hur liknande strejk har pågått tidigare.
Troligtvis löst inom en vecka, men kan pågå längre.
Jag tror personligen inte att någon av parter kommer dra det så långt att det blir flera veckor. Personligen tror jag dock det blir strejk, förhoppningsvis inte till 100%.
 

Tjaeng

Medlem
Har jag förstått det rätt som att varken hemförsäkring, reseförsäkring eller EU261 gäller vid cancellering i händelse av strejk, pga force majeure-klausuler?

Innebär det att även flygbolaget inte behöver boka om eller återbetala biljett med hänvisning till samma klausuler utan endast kan tänkas göra det mtp goodwill?
 

mha321

Medlem
Har jag förstått det rätt som att varken hemförsäkring, reseförsäkring eller EU261 gäller vid cancellering i händelse av strejk, pga force majeure-klausuler?

Innebär det att även flygbolaget inte behöver boka om eller återbetala biljett med hänvisning till samma klausuler utan endast kan tänkas göra det mtp goodwill?
EU261 *kompensation* gäller inte.

Duty of care gäller fortfarande, så vitt jag vet. Ombokning, mat/dryck osv.
 

Homer

Medlem
Finns beslut från EU-domstolen

Care in extraordinary circumstances


In the event of cancellation of a flight, the air carrier is obliged to provide care to passengers as well as
to provide compensation. As regards the obligation to provide care, the air carrier must provide free of
charge, in light of the waiting time, refreshments, meals and, where appropriate, hotel accommodation
and transport between the airport and place of accommodation, as well as means of communication
with third parties.

The air carrier is obliged to fulfil that obligation even when the cancellation of the
flight is caused by extraordinary circumstances, that is to say circumstances which could not have been
avoided even if all reasonable measures had been taken.


Case C-12/11 McDonagh:
CURIA - List of results


Följande gäller flyg som ställts in 2 dagar efter strejken är över
European Commission - PRESS RELEASES - Press release - An air carrier must compensate passengers when they have been denied boarding because their flight was rescheduled as a result of a strike at the airport two days beforehand
 
Last edited:
Toppen