Omöjligt att säga nu. Typiskt drabbas enbart en mindre del av produktionen till en början genom att t ex danska piloterna strejkar. Sedan trappas det upp vartefter. Nu kör ju SAS dessutom en inte oansenlig produktion genom underleverantörer och SAS Ireland. Stora konsekvenser för slingorna blir det oavsett med överbokade strejkfria avgångar.
Jag hade inte varit orolig för att boka då, speciellt inte med mitt Amex Plat eller Elite. Jag tänkte faktiskt boka en ny utresa med SAS den femtonde maj då jag är ganska säker på att detta löser sig fort.
Troligtvis löst inom en vecka, men kan pågå längre.Ifall det skulle bli strejk den 26/4, hur länge skulle en sådan konflikt kunna pågå?
Förstår att det kan vara svårt att sia om, men tänker att kanske någon vet hur liknande strejk har pågått tidigare.
EU261 *kompensation* gäller inte.Har jag förstått det rätt som att varken hemförsäkring, reseförsäkring eller EU261 gäller vid cancellering i händelse av strejk, pga force majeure-klausuler?
Innebär det att även flygbolaget inte behöver boka om eller återbetala biljett med hänvisning till samma klausuler utan endast kan tänkas göra det mtp goodwill?