Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Vad det inte precis det som SAS skulle göra nu 2019? Det är ju en liten slant per person i sammanhanget dock men upprörde ju istället aktieägarna.

https://www.di.se/nyheter/sas-snuvar-aktieagarna-pa-utdelning-men-personalen-far-100-miljoner/

Nu har jag inte tillgång till hela artikeln, men på ingressen låter det där som något annat. Det verkar ju vara kopplat på något sätt till någon domstolsprocess..
@Agö kommer ihåg korrekt. SAS hade ingen aktieägarutdelning senaste verksamhetsåret utan delade istället ut 100 miljoner till anställda. Kursen tog rejält med stryk på det beskedet. Se tråden SAS aktier från den här posten framåt.
 

mha321

Medlem
@Agö kommer ihåg korrekt. SAS hade ingen aktieägarutdelning senaste verksamhetsåret utan delade istället ut 100 miljoner till anställda. Kursen tog rejält med stryk på det beskedet. Se tråden SAS aktier från den här posten framåt.
Right. Men de gjorde väl inte det istället för en löneökning, som är hela min poäng.

Man kanske hoppades att en sådan bonusutbetlning skulle göra piloter och andra anställda lite vänligare inställda till situationen. Så var det uppenbarligen inte. Men om man hade haft med det som en del i ett avtal som växling, så hade ju situationen varit annorlunda.
 

PP4EH

Medlem
Jämförelserna med löner i Delta och Lufthansa etc. haltar ju ändå något, det avgörande i frågan är disponibel inkomst. En Delta-pilot har givetvis högre lön, men är placerad i USA med helt andra kostnader för försäkringar, sjukvård och utbildning. Flygbranschen är ju knappast unik i det avseendet att det finns såväl väsentligt mer pengar som väsentligt mindre pengar att tjäna i andra länder. Jag är inte ute efter en politisk diskussion om det svenska skattetrycket, ginikoefficient i olika delar av världen eller dylikt, men att bara säga att "Luftahansa-piloterna är kungar i jämförelse", är en rejäl förenkling.
Men ska du sitta och märka ord här nu?
Det är väl klart som glas att man är kung om man sitter längst upp på pallen hos LH kontra SAS..
Så jäkla stor skillnad är det väl inte mellan tyskland och sverige att du ska behöva tro att en LH pilot som sitter på nästan 245K i månaden har det ungefär lika gott som en SAS pilot på 91K..
Tyvärr så har vi det inte så mycket bättre i sverige så att du kan radera bort närmare 155 lakan i månaden för att vi har bättre pensioner och vård osv..
Om vi nu ens har bättre socialaförsäkringar än tyskarna till att börja med.
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
Men va fan, ska du sitta och märka ord här nu?
Det är väl klart som glas att man är kung om man sitter längst upp på pallen hos LH kontra SAS..
Så jäkla stor skillnad är det väl inte mellan tyskland och sverige att du ska behöva tro att en LH pilot som sitter på nästan 245K i månaden har det ungefär lika gott som en SAS pilot på 91K..
Tyvärr så har vi det inte så mycket bättre i sverige så att du kan radera bort närmare 155 lakan i månaden för att vi har bättre pensioner och vård osv..
Om vi nu ens har bättre socialaförsäkringar än tyskarna till att börja med.

Tonen tack!
 

Griffin

Medlem
Men ska du sitta och märka ord här nu?
Det är väl klart som glas att man är kung om man sitter längst upp på pallen hos LH kontra SAS..
Så jäkla stor skillnad är det väl inte mellan tyskland och sverige att du ska behöva tro att en LH pilot som sitter på nästan 245K i månaden har det ungefär lika gott som en SAS pilot på 91K..
Tyvärr så har vi det inte så mycket bättre i sverige så att du kan radera bort närmare 155 lakan i månaden för att vi har bättre pensioner och vård osv..
Om vi nu ens har bättre socialaförsäkringar än tyskarna till att börja med.

Inte min avsikt att varken märka ord eller vara kritisk. Jag läste igenom tråden och noterade att det diskuterades olika länder och flygbolag, lönerna för de olika, och att dessa ställdes mot varandra, vilket i mina ögon är en förenkling. Avsikten var inte heller att presentera någon form av KPI-rensad lönestatistik för Tyskland specifikt, utan bara att belysa att det finns fler faktorer än lön mot lön. Ingen hade skrivit något om det tidigare (det kanske tas för givet), men diskussionen kretsade ändå för en stund kring det. Du har givetvis rätt i att en person med 245K i månaden har det bättre än den med 91, men det är knappast unikt för pilotyrket att det finns länder där motsvarande jobb har väsentligt skillda löner.

All respekt till er och ert jobb, jag kritiserar inte den som kämpar för schysta villkor, lön och arbetstid.
 

danielhog

Medlem
Strejk hotar den 26:e april om medlarna misslyckas. Riktigt typiskt att jag har två SAS flygningar den dagen. Vågar jag som EBG hoppas på ombokning till annan *A carrier om det går så långt?

Flygtorget » Flygnyheter » Notiser » Medlare utsedda – ska lösa pilotförhandlingarna
Jag sitter i samma sits. Hörde av mig proaktivt till guldsupporten då det är en viktig resa för mig. Fick följande svar:

Hej Daniel,


Tack för ditt email.


Det är inget sagt än om hur hanteringen blir eller sker om det skulle bli strejk.


I dagsläget så gäller vanliga om- och avbokningsregler tills annat sägs.


Skulle det bli aktuellt med strejk så ber jag då att du kontaktar vår kundtjänst på 0770 727 727 för hantering av din bokning.


Välkommen åter.




Med vänlig hälsning,
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
@danielhog Betalade du resan med Amex? Det gjorde jag som vanligt med biljett i + så mot extra strul är det bra täckning. LH i C är en ok ersättning. Jag hoppas och tror oavsett att det hinner lösa sig detta. :)
 

danielhog

Medlem
@danielhog Betalade du resan med Amex? Det gjorde jag som vanligt med biljett i + så mot extra strul är det bra täckning. LH i C är en ok ersättning. Jag hoppas och tror oavsett att det hinner lösa sig detta. :)
Jag betalade med Amex, så vi får se hur allt slutar. Jag hoppas på avblåst strejk eller att mitt plan iaf går :)
 
Toppen