Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Homer

Medlem
Piloter tvingas inte i pension vid 55, däremot vid 65 så är det slut på att flyga passagerare. De kan självklart flyga vidare privat efter det.

Det är väl snarare så att piloter har tjänat så bra att de kubde gå i pension vid 55 och fortsätta att leva bra efter det.

Om det var andra regler för 20-30 år sedan låter jag vara osagt.


55 är väl flygvapnet, dock frivilligt förutom för stridspiloter tror jag?
 

mha321

Medlem
Vad det inte precis det som SAS skulle göra nu 2019? Det är ju en liten slant per person i sammanhanget dock men upprörde ju istället aktieägarna.

https://www.di.se/nyheter/sas-snuvar-aktieagarna-pa-utdelning-men-personalen-far-100-miljoner/
Nu har jag inte tillgång till hela artikeln, men på ingressen låter det där som något annat. Det verkar ju vara kopplat på något sätt till någon domstolsprocess..

Det jag menar är något som en del av löneprocessen. Alltså inte att man som American plötsligt gör en utbetalning. Utan att man explicit skriver in att istället för en fast lönepost så får man en vinstdelning. Då borde även aktieägarna vara nödja och glada, genom att utgiften i svackor inte går upp. Det är ju en av de stora anledningarna till att arbetsgivare och ägare också gillar den typen av upplägg åtminstone i IT-branchen.
 

Tillslut

Medlem
Sommaren 2019 kommer segla upp som den värsta förseningssommaren hittills enligt vad jag läst. Luftrummet över Europa kommer vara chokat så räkna med mycket arbetstid ”on ground”. Vet inte om den är betald för flygande personal men att inte veta när man kan vara ledig pga övertid för att täcka upp för personal som överskridit sina timmar lär slå hårt mot alla flygande.
 

Griffin

Medlem
Jämförelserna med löner i Delta och Lufthansa etc. haltar ju ändå något, det avgörande i frågan är disponibel inkomst. En Delta-pilot har givetvis högre lön, men är placerad i USA med helt andra kostnader för försäkringar, sjukvård och utbildning. Flygbranschen är ju knappast unik i det avseendet att det finns såväl väsentligt mer pengar som väsentligt mindre pengar att tjäna i andra länder. Jag är inte ute efter en politisk diskussion om det svenska skattetrycket, ginikoefficient i olika delar av världen eller dylikt, men att bara säga att "Luftahansa-piloterna är kungar i jämförelse", är en rejäl förenkling.
 
Toppen