Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

palmen

Moderator
En annan reflektion kring piloternas höga löner, och här får ni rätta mig om jag har fel. Jag har alltid hört, sedan barnsben, att piloter har så höga löner därför att de av säkerhetsskäl tvingas till pension när de är 55 och att de inte täcks fullt ut av det allmänna pensionssystemet och att de därför måste säkra detta själva. Det verkar ju helt logiskt för mig. Om det fortfarande är på detta viset så är det väl inte så konstigt, samtidigt så tror jag inte riktigt på att det ser ut så längre. Vad jag vet så jobbar piloterna lika länge som alla vi andra, och då utgår jag från att pensionsavsättningar gör på samma sätt. Således så har ju incitamentet för denna höga lön försvunnit. Tänker jag fel?
Piloter tvingas inte i pension vid 55, däremot vid 65 så är det slut på att flyga passagerare. De kan självklart flyga vidare privat efter det.

Det är väl snarare så att piloter har tjänat så bra att de kubde gå i pension vid 55 och fortsätta att leva bra efter det.

Om det var andra regler för 20-30 år sedan låter jag vara osagt.
 

FilipJ

Medlem
En annan reflektion kring piloternas höga löner, och här får ni rätta mig om jag har fel. Jag har alltid hört, sedan barnsben, att piloter har så höga löner därför att de av säkerhetsskäl tvingas till pension när de är 55 och att de inte täcks fullt ut av det allmänna pensionssystemet och att de därför måste säkra detta själva. Det verkar ju helt logiskt för mig. Om det fortfarande är på detta viset så är det väl inte så konstigt, samtidigt så tror jag inte riktigt på att det ser ut så längre. Vad jag vet så jobbar piloterna lika länge som alla vi andra, och då utgår jag från att pensionsavsättningar gör på samma sätt. Således så har ju incitamentet för denna höga lön försvunnit. Tänker jag fel?

Många reflektioner. Jag vill samtidigt betona att jag är varken för eller emot någon. Vill bara vända på lite olika stenar för en ökad förståelse.

Och som del i denna ekonomiska kalkyl är det ju värt att notera att avdragmöjligheterna för privat pensionssparande försvann 2016. Oavsett om man tycker det är bra, dåligt eller oväsentligt lär det påverkat piloters privatekonomi negativt.
 

danielhog

Medlem
Och som del i denna ekonomiska kalkyl är det ju värt att notera att avdragmöjligheterna för privat pensionssparande försvann 2016. Oavsett om man tycker det är bra, dåligt eller oväsentligt lär det påverkat piloters privatekonomi negativt.
Nu blandar du verkligen in märkliga saker som anledning till strejk och vad SAS ska stå till svars för. Det påverkar i princip allas privatekonomi negativt.
 

apknug

Medlem
Det är just den den här totala tjänstgöringstiden och vad som ingår i den som är höjt i dunkel. Det är klart som tusan att det inte blev många timmar bakom spakarna när SAS var tvungna att flyga ner och hem både både svensk och norsk crew till Köpenhamn på betald arbetstid.

Jag förutsätter att piloternas väl tilltagna skobidrag finns kvar fortfarande. Jag menar de tvingas ju ha uniform och då ska man inte behöva köpa egna svarta skor till den, det finns väl ingen annan yrkesgrupp som behöver göra........
Verkligen?? Jag skulle säga att ALLA andra yrkesgrupper med någon from av klädkod förutom blåställ måste betala sina egna skor OCH dessutom kostym... Det är väl princip bara skyddsskor som arbetsgivaren brukar bekosta?

Edit: just detta bidrag verkar för övrigt vara borttaget sedan -06 efter lite googling.
Ironi är svårt i skriven text.

Skönt att skobidraget är borta och att de behandlas som alla andra dödliga.

Då återstår bara arbetstiden att knäcka.
 

mha321

Medlem
Om jag reflekterar kring vad jag kunnat observera utifrån så har jag för mig att piloterna gjorde någon form av uppoffring gällande sina löner när situationen var som mest kritisk för SAS. Självklart så hade det ju varit snyggt gjort av SAS om de kunde kompensera för detta på något sätt nu när situationen är bättre.
Ett problem med detta är att man ju inte kan göra en tillfällig höjning. Höjer man motsvrande som en "kompensation" för det, så blir det katastrof när konjukturen vrider nedåt igen, och så är man tillbaka där man stod sist.

Så till poängen med det -- om jag jämför med min egen branch (IT) så är det ju ganska vanligt att man för sådana situationer jobbar med vinstdelning. Är det någon som vet om något flygbolag provat motsvarande modell?

Alltså om bolaget går med vinst, så sätter man av en viss del av vinsten som betalas ut till de anställda. Typ 15%-20% av vinsten skulle kunna fördelas till de anställda. Gör man en miljard i vinst då så har man 200 miljoner att dela ut till de anställda, det är ju inte fy skam. Men om konjukturen viker och bolaget inte går med vinst längre, så faller alla tillbaka ner på "vanliga lönen", vilket gör att risken för bolaget att hamna i knipa pga att man betalar för mycket minskar.
 

Agö

Medlem
Ett problem med detta är att man ju inte kan göra en tillfällig höjning. Höjer man motsvrande som en "kompensation" för det, så blir det katastrof när konjukturen vrider nedåt igen, och så är man tillbaka där man stod sist.

Så till poängen med det -- om jag jämför med min egen branch (IT) så är det ju ganska vanligt att man för sådana situationer jobbar med vinstdelning. Är det någon som vet om något flygbolag provat motsvarande modell?

Alltså om bolaget går med vinst, så sätter man av en viss del av vinsten som betalas ut till de anställda. Typ 15%-20% av vinsten skulle kunna fördelas till de anställda. Gör man en miljard i vinst då så har man 200 miljoner att dela ut till de anställda, det är ju inte fy skam. Men om konjukturen viker och bolaget inte går med vinst längre, så faller alla tillbaka ner på "vanliga lönen", vilket gör att risken för bolaget att hamna i knipa pga att man betalar för mycket minskar.
Vad det inte precis det som SAS skulle göra nu 2019? Det är ju en liten slant per person i sammanhanget dock men upprörde ju istället aktieägarna.

https://www.di.se/nyheter/sas-snuvar-aktieagarna-pa-utdelning-men-personalen-far-100-miljoner/
 

Agö

Medlem
Dock så har jag förstått att när det gäller schemaläggningen så lever han i ovisshet in i det sista. Jag har för mig att han runt den 25e varje månad får sitt schema för den kommande månaden. Det tycker jag är uppåt väggarna. Jag kan förstå att viss flexibilitet kan behövas, men detta är ändå i överkant tycker jag.
Men inte heller det är väl ovanligt. Vi är nog många som inte har ett arbete där man kan planera längre än förhoppningsvis kommande vecka. Personligen uppskattar jag det, en liten krydda att veta att man imorgon kan vara någon helt annanstans än vad man från början tänkt sig. Och visst, det skapar problem men något ovanligt är det verkligen inte. Om sådan flexibilitet behövs i pilotbranschen har jag däremot ingen kunskap om.
 

PP4EH

Medlem
Tack för jämförelserna. Vill bara passa på att tacka för att du ger en initierad bild av lön, arbetstider och moment i en pilots yrke. Jag har ingen direkt ståndpunkt i den här frågan (mer än att jag generellt ogillar strejker) och no bone in the fight. Jag hoppas du inte känner dig påhoppad eller "utnumrerad" här, utan fortsätter posta och komma med information samt berätta hur du ser på sakernas tillstånd. Det tillför mycket!
Tack för dom fina orden, känner mig absolut inte påhoppad, det är kul med folk som är intresserade av branschen.

Majoriteten på SAS har väl ändå fast schema 5-4-5-3? (rullande schema med 5d jobb, 4d ledigt, 5d jobb, 3d ledigt osv.) Det som beskrivs med 7 helger i rad måste vara för variabelt schema och då ett worst case som i princip aldrig inträffar.
De som blir kaptener på ARN-basen idag började i SAS runt 2013. Så 5-6 år för att nå vänstersits, vilket är kortare än någonsin då bolaget fram till nu haft en mycket gammal pilotkår och nyanställningen av piloter var obefintlig mellan ca 1997-2011.

Senioritetslistorna skapades ju av bolagen för att hålla kvar piloterna i en tid när flyget ökade och det var brist på kvalificerade kandidater på marknaden. Man ville helt enkelt skydda sin investering med en brant lönestege och andra förmåner ju högre upp på senioritetslistan man kom.

Detta system lever kvar ännu idag trots avregleringen som ändrat spelreglerna för bolagen. Därför handlar pilotyrket på många håll om att komma in i "rätt" bolag där man kan stanna hela karriären och faktiskt nå toppen på lönestegen. Ställa sig i rätt kö från början helt enkelt. Det är många som fått börja om karriären när de egentligen varit mitt i den (vid konkurser etc). Senioritetssystemet och lönestegen är därför anledningen till att pilotfacken slåss med näbbar och klor för att till varje pris få till så bra villkor för sig själva som det bara går. Alternativet att byta arbetsgivare finns i princip inte när man kommit en bit på stegen. Då är strejk det enda vapnet.
Det är också på grund av detta upplägget som välbetalda kontraktsjobb i Kina mfl. inte är intressant för merparten av västerländska piloter.
Stämmer, man ska in på rätt bana och sen stanna där är tanken.
Går lite emot många andra branscher där man kan ta karriärs steg genom att byta jobb, kan vara en till faktor till varför dom pushar för högre löner då det inte är lika enkelt att byta.

Tycker du jämför äpplen med päron här. Dina arbetstimmar är under dagstid, PP4EHs är mycket på tider när kroppen egentligen borde sova. Har man någon gång jobbat skift så vet man att 40 timmar dagstid inte motsvarar 40 timmar nattarbete.
Exakt, det är väldigt komplext detta, är det någon som har lust och tid så kan dom PMa mig och få en länk till det som kallas för FTL.
Flight time limitation, jag har flugit i 10 år och jag orkar fan inte sätta mig in i den djungeln, men om någon har tid och intresse let me know.


Det är ju lätt att ha synpunkter om saker som man inte har detaljkännedom om. Jag har dock några reflektioner.

Många av oss på forumet reser också i tjänsten och har också flera veckor borta från familj och vänner, så det är ju inget bra argument. Det är faktiskt så att min vän som är kapten på SAS sa till mig en gång att jag flyger mer än honom. Och jag tror faktiskt att det stämmer.
Vi har aldrig pratat lön, men om informationen i den här tråden stämmer så tjänar han med tydlig marginal mer än mig. Så om frånvaron från familj mm ska vara en parameter borde jag gå i strejk omedelbart.

Dock så har jag förstått att när det gäller schemaläggningen så lever han i ovisshet in i det sista. Jag har för mig att han runt den 25e varje månad får sitt schema för den kommande månaden. Det tycker jag är uppåt väggarna. Jag kan förstå att viss flexibilitet kan behövas, men detta är ändå i överkant tycker jag.

Om jag reflekterar kring vad jag kunnat observera utifrån så har jag för mig att piloterna gjorde någon form av uppoffring gällande sina löner när situationen var som mest kritisk för SAS. Självklart så hade det ju varit snyggt gjort av SAS om de kunde kompensera för detta på något sätt nu när situationen är bättre.

Med tanke på det som SAS har gått igenom så är det väl inte otänkbart att mycket av det som tidigare gällde angående lön, arbetstider, schemaläggning mm har genomgått stora förändringar jämfört med hur det såg ut för 10, 15 eller 20 år sedan. Alla har kanske varit med på dessa förändringar då man velat hjälpa företaget, och indirekt sig själv, men med en förhoppning om att så småningom kunna få tillbaka en del. Och det skulle inte heller förvåna mig om arbetsgivaren (SAS) dessutom avgivit vaga löften om att så ska ske.

Någonstans når man självklart gränsen och då tycker jag att det är förmätet av utomstående att säga "acceptera eller byt jobb". Så enkelt är det inte. Jag är inte heller glad för strejker men det är trots allt ett vapen som har funnits en lång tid och det utgör en del i den svenska arbetsmarknaden och över lag så får man väl ändå säga att det fungerar väl. Om det är ett vapen man behöver ta till så brukar det ha gått ganska långt och då kanske det faktiskt kan vara berättigat.

Vad jag förstår så ligger väl det allmänna löneutrymmet runt 2% i år och vad jag kunnat läsa mig till så erbjuder SAS 2,6% så man kan väl inte påstå att de lagt ett skambud, men åter igen så är det säkert fler parametrar som spelar in.

En annan reflektion kring piloternas höga löner, och här får ni rätta mig om jag har fel. Jag har alltid hört, sedan barnsben, att piloter har så höga löner därför att de av säkerhetsskäl tvingas till pension när de är 55 och att de inte täcks fullt ut av det allmänna pensionssystemet och att de därför måste säkra detta själva. Det verkar ju helt logiskt för mig. Om det fortfarande är på detta viset så är det väl inte så konstigt, samtidigt så tror jag inte riktigt på att det ser ut så längre. Vad jag vet så jobbar piloterna lika länge som alla vi andra, och då utgår jag från att pensionsavsättningar gör på samma sätt. Således så har ju incitamentet för denna höga lön försvunnit. Tänker jag fel?

Många reflektioner. Jag vill samtidigt betona att jag är varken för eller emot någon. Vill bara vända på lite olika stenar för en ökad förståelse.

Det stämmer att piloterna var med och bailade ut SAS när det blåste som mest,

Piloter tvingas inte i pension vid 55, däremot vid 65 så är det slut på att flyga passagerare. De kan självklart flyga vidare privat efter det.

Det är väl snarare så att piloter har tjänat så bra att de kubde gå i pension vid 55 och fortsätta att leva bra efter det.

Om det var andra regler för 20-30 år sedan låter jag vara osagt.

Lite komplext det med, tex Frankrike låter inte någon flyga i deras luftrum en dag över 60år. Det gäller även utländska bolag, du får inte åka in i deras airspace.
Det finns vissa limitations hos FAA bland andra att man inte får flyga vissa tider efter man är 60.
Sen har du det medecinska certifikatet som går från 1 års intervaller, till 6 månader och till slut var 3e månad ju äldre du blir.

Så frågan är nästan om du som 60 plusare gör mer skada än nytta för ett bolag. Hence vanligt med pensioner mellan 55-60.
 

PP4EH

Medlem
Avslutningsvis så måste jag säga att det inte går någon nöd på Piloterna idag.
Allt är relevant och lycka är ett mindset.

Sitter du och jämför dig med sjuksköterskor så är man kung som pilot.
Jämför man sig med LH och Delta piloter så är man bonde.

Som med allt annat i livet så är det upp till var och en att granska situationen på det sättet som dom tycker är passande.

Jag kan vända på hela humöret kring min arbetsvecka. Antingen tänker jag att oj oj jag jobbar natt det är så synd om mig, jag är borta från familjen osv,

Eller så tar jag samma arbetsvecka och tänker vad skönt att komma hemifrån, se något nytt. Ligga på hotell massa tid över för ärenden och nöjen.

Its all in your mind.

Piloter är som alla andra arbetsgrupper dom gnäller, för 10 år sedan var vår bransch riktig jäkla skit. Det gick inte att få jobb, man gick in på 25K och fick betala för sin type rating ( jag har gjort detta kostade mig 300K på toppen av millen utbildningen kostade mig). Bolagen utnyttjade situation till max och körde basically pay to fly schemes, alltså att jag betalar för att få arbeta.

Idag ser det annorlunda ut, idag är det vi som sitter med piskan i handen, och att vi då likt bolagen, likt vilken annan människa som helst ser efter vårt bästa är väl inget annat än human nature?.

Sen kan man argumentera för och emot i veckor, precis som facket och sas gör. Men at the end of the day så måste gubbarna på businessclass.se få resa, plocka poäng och göra lounge besök. Annars är livet riktigt jäkla trist! :D
Så denna konflikt kommer blåsa över som alla andra, det är för mycket pengar som står på spel för ett bolag, ingen har råd att ha en standoff med sina anställda i flygvärlden, dom marginalerna finnes ej.
 

Delayed

Medlem
Vill bara passa på att tacka för att du ger en initierad bild av lön, arbetstider och moment i en pilots yrke.
Ja vi är nog många här som uppskattar förstahandsinsikt från flygbranschen så ett tack från mig också! Hoppas du fortsätter att bidra med kunskaper som de flesta andra här kanske inte har. Nu upprepas det med jämna mellanrum att detta är ett forum för medvetet resande och inte för flygnördar och det må vara så men liksom undertecknad häckar det nog trots allt en och annan flygnörd här.
 
Toppen