Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Canadien

Medlem
Varför är det inte relevant med att jämföra med en annan Flag carrier som Finnair, Lufthansa eller British Airways?
Det är väl lite beroende på marknad. Tyska ingenjörer har i regel bättre betalt än svenska dito, därför inte en helt rättvis jämförelse att blanda in andra länder. Även ingenjörsyrket är globalt och man kan ta ett välbetalt jobb i US om man vill, men man använder rimligen inte detta som argument när man förhandlar lönen på Ericsson i Kista.
 
Det är väl lite beroende på marknad. Tyska ingenjörer har i regel bättre betalt än svenska dito, därför inte en helt rättvis jämförelse att blanda in andra länder. Även ingenjörsyrket är globalt och man kan ta ett välbetalt jobb i US om man vill, men man använder rimligen inte detta som argument när man förhandlar lönen på Ericsson i Kista.
Jag jobbar för ett tyskt bolag, på Norden-kontoret. Mina tyska kollegor tjänar i genomsnitt en hel del mer än mina svenska kollegor (bekräftat både genom jämförelser med de få tyska kollegor som är villiga prata pengar, och på Glassdoor). Så att Lufthansa-piloter tjänar mer än SAS-piloter förvånar mig kanske inte så mycket...

EDIT: Vad tjänar piloter på ex Alitalia, Air Canada, Malaysia Airlines, Iberia, Air China.. jmf med SAS-piloter? Alla är flag carriers.
 

Kimmen00

Medlem
Off topic men en förskolelärare har gått på lärarhögskolan (sen kan man diskutera kvalitén på den högskolan) och har ofta ingångslöner över 30k så jag vet inte om just de numer (förut absolut!) är lågbetalda (jämfört med snitt).. Då har sjuksyrror och tex snuten det bra mkt sämre med ingångslöner på under 25 efter 3 års studier. Men menar man tex barnskötare i förskolan så ligger de bra mkt lägre (typ 20k) men så är det endast gymnasieutb oxå..
 

PP4EH

Medlem
Jag jobbar för ett tyskt bolag, på Norden-kontoret. Mina tyska kollegor tjänar i genomsnitt en hel del mer än mina svenska kollegor (bekräftat både genom jämförelser med de få tyska kollegor som är villiga prata pengar, och på Glassdoor). Så att Lufthansa-piloter tjänar mer än SAS-piloter förvånar mig kanske inte så mycket...

EDIT: Vad tjänar piloter på ex Alitalia, Air Canada, Malaysia Airlines, Iberia, Air China.. jmf med SAS-piloter? Alla är flag carriers.
Alitalia går in på 50K
Air canada 40K
Dom andra vet jag inte.

Vi kan ta ett skandinaviskt flagg bolag då Finnair

34-84K styrman
58K-112K kapten

Shorthaul

Det är väl en bra jämförelse.
 

mha321

Medlem
Off topic men en förskolelärare har gått på lärarhögskolan (sen kan man diskutera kvalitén på den högskolan) och har ofta ingångslöner över 30k så jag vet inte om just de numer (förut absolut!) är lågbetalda (jämfört med snitt).. Då har sjuksyrror och tex snuten det bra mkt sämre med ingångslöner på under 25 efter 3 års studier. Men menar man tex barnskötare i förskolan så ligger de bra mkt lägre (typ 20k) men så är det endast gymnasieutb oxå..
Hah, I stand corrected. Håller med om att det ur det perspektivet är ett dåligt exempel. (Men alla de ligger ju långt under piloter t.ex., så ur perspektivet "lättare att få förståelse från gemene man" så gäller de)
 

PP4EH

Medlem
Det är väl lite beroende på marknad. Tyska ingenjörer har i regel bättre betalt än svenska dito, därför inte en helt rättvis jämförelse att blanda in andra länder. Även ingenjörsyrket är globalt och man kan ta ett välbetalt jobb i US om man vill, men man använder rimligen inte detta som argument när man förhandlar lönen på Ericsson i Kista.
Jo klart är det så, även stora skillnader inom SAS beroende på om du har svenskt, danskt eller norskt kontrakt.
Danskarna tjänar mest, svenskarna minst.
 

Kimmen00

Medlem
Hah, I stand corrected. Håller med om att det ur det perspektivet är ett dåligt exempel. (Men alla de ligger ju långt under piloter t.ex., så ur perspektivet "lättare att få förståelse från gemene man" så gäller de)

Absolut.. Ville bara påpeka att förskolelärare varken är lågutbildad eller 'lågavlönad'. Men någon superlön är det ju verkligen inte. Och ja, merparten av vanliga dödliga ser nog piloternas strejk som lyxproblem. Att en pilot har rätt till bra lön är jag helt med på men som framkommer i diskussion övan så är det svårt att få ngn rätvinda på exakt hur ser ligger till arbetstid konta lön..
 

mha321

Medlem
4 tim 20 min icke flygrelaterad tjänst.. plus flyg tiden på 3 tim 20 min .. 7tim 40 min.. plus minus 20 min för annat små skräp som security och checka in väskor.

(detta plus lite mer detaljer) -- tack för detaljer, det är klart informativt!


Du kan väl inte sitta å räkna median lön på ett högkvalificerat yrke? Folk som gått ut gymnasiet kontra folk med fleråriga efter gymnasiala utbildningar är väl inte jämförbart?

Ur perspektivet "är det ett högavlönat jobb", så kan man det.
Ur perspektivet "är det svårt att få allmänheten på sin sida vid en strejk", så kan man det.

Det är en högst relevant jämförelse ur många perspektiv. Däremot är den definitivt inte relevant ur perspektivet "är <yrkesgrupp> värd den lönen de har eller vill ha".

96K snittet på SAS stämmer som jag sa det är en sanning men med modifikation.
Medierna räknar även med traktamenten i det snittet samt hela historien med dom gamla rävarna.

Räknar de in traktamente så håller jag med om att det blir helt felaktigt. Traktamentet är dessutom skattefritt vilket ytterligare vrider till en sådan jämförelse.

Men är det SAS eller medierna som gör det? Jag tolkade det du skrev tidigare som att det var SAS, men nu skriver du medierna? Det är naturligtvis precis lika fel i båda fallen ur fakta perspektiv.

Men styrmannen som har 37K i månaden och kanske har ARN bas och bara flyger inrikes och kommer hem efter varje arbetsdag, dvs inte har något traktamente kanske är den som ropar högt, med all rätt enligt min mening.

Det är en ingångslön som är högre än, om än inte speciellt mycket, det de flesta får som ingångslön efter 5 på på högskola till ingenöjr t.ex., som också räknas som ett högavlönat arbete. Det är klart att man gärna vill ha mer, det vill väl alla, men det är ju knappast orimligt ur det perspektivet.

Det är 10,000kr mer i månaden än en genomsnittlig ingångslön i vården efter 3 års universitetsutbildning. (Där håller dock de allra flesta med om att de har en väldigt dålig lön - och de har också en schemaläggning som är minst lika tuff som för piloter)

Man kan mycket väl vara värd det, men det är på ingen punkt en dålig lön.

Vi kan ta ett skandinaviskt flagg bolag då Finnair

34-84K styrman
58K-112K kapten

Shorthaul

Det är väl en bra jämförelse.

Det tycker jag är en utmärkt jämförelse. Min erfarenhet säger att löneläget i Finland generellt är lite högre än i Sverige, åtminstone i min branch, men inte på samma sätt som i tex Tyskland.

Det får en nyfiken på vad det är som gör att de har råd at tbetala såpass mycket mer. Finnair går väl ungefär lika bra som SAS? Visserligen har de en betydligt störee andel longhaul, som ger mer profit, och har inte varit lika hårt utsatta för LCC-konkurrens. Men hyfsat likvärdiga är de ändå...

Edit: en annan mycket relevant jämförelse skulle vara t.ex. BRA. Du råkar inte ha siffror på vad deras avtal säger också?
 
Last edited:
Alitalia går in på 50K
Air canada 40K
Dom andra vet jag inte.

Vi kan ta ett skandinaviskt flagg bolag då Finnair

34-84K styrman
58K-112K kapten

Shorthaul

Det är väl en bra jämförelse.
Tack för jämförelserna. Vill bara passa på att tacka för att du ger en initierad bild av lön, arbetstider och moment i en pilots yrke. Jag har ingen direkt ståndpunkt i den här frågan (mer än att jag generellt ogillar strejker) och no bone in the fight. Jag hoppas du inte känner dig påhoppad eller "utnumrerad" här, utan fortsätter posta och komma med information samt berätta hur du ser på sakernas tillstånd. Det tillför mycket!
 
Toppen