4 tim 20 min icke flygrelaterad tjänst.. plus flyg tiden på 3 tim 20 min .. 7tim 40 min.. plus minus 20 min för annat små skräp som security och checka in väskor.
(detta plus lite mer detaljer) -- tack för detaljer, det är klart informativt!
Du kan väl inte sitta å räkna median lön på ett högkvalificerat yrke? Folk som gått ut gymnasiet kontra folk med fleråriga efter gymnasiala utbildningar är väl inte jämförbart?
Ur perspektivet "är det ett högavlönat jobb", så kan man det.
Ur perspektivet "är det svårt att få allmänheten på sin sida vid en strejk", så kan man det.
Det är en högst relevant jämförelse ur många perspektiv. Däremot är den definitivt inte relevant ur perspektivet "är <yrkesgrupp> värd den lönen de har eller vill ha".
96K snittet på SAS stämmer som jag sa det är en sanning men med modifikation.
Medierna räknar även med traktamenten i det snittet samt hela historien med dom gamla rävarna.
Räknar de in traktamente så håller jag med om att det blir helt felaktigt. Traktamentet är dessutom skattefritt vilket ytterligare vrider till en sådan jämförelse.
Men är det SAS eller medierna som gör det? Jag tolkade det du skrev tidigare som att det var SAS, men nu skriver du medierna? Det är naturligtvis precis lika fel i båda fallen ur fakta perspektiv.
Men styrmannen som har 37K i månaden och kanske har ARN bas och bara flyger inrikes och kommer hem efter varje arbetsdag, dvs inte har något traktamente kanske är den som ropar högt, med all rätt enligt min mening.
Det är en ingångslön som är högre än, om än inte speciellt mycket, det de flesta får som ingångslön efter 5 på på högskola till ingenöjr t.ex., som också räknas som ett högavlönat arbete. Det är klart att man gärna vill ha mer, det vill väl alla, men det är ju knappast orimligt ur det perspektivet.
Det är 10,000kr mer i månaden än en genomsnittlig ingångslön i vården efter 3 års universitetsutbildning. (Där håller dock de allra flesta med om att de har en väldigt dålig lön - och de har också en schemaläggning som är minst lika tuff som för piloter)
Man kan mycket väl vara värd det, men det är på ingen punkt en dålig lön.
Vi kan ta ett skandinaviskt flagg bolag då Finnair
34-84K styrman
58K-112K kapten
Shorthaul
Det är väl en bra jämförelse.
Det tycker jag är en utmärkt jämförelse. Min erfarenhet säger att löneläget i Finland generellt är lite högre än i Sverige, åtminstone i min branch, men inte på samma sätt som i tex Tyskland.
Det får en nyfiken på vad det är som gör att de har råd at tbetala såpass mycket mer. Finnair går väl ungefär lika bra som SAS? Visserligen har de en betydligt störee andel longhaul, som ger mer profit, och har inte varit lika hårt utsatta för LCC-konkurrens. Men hyfsat likvärdiga är de ändå...
Edit: en annan mycket relevant jämförelse skulle vara t.ex. BRA. Du råkar inte ha siffror på vad deras avtal säger också?