Det är ju lätt att ha synpunkter om saker som man inte har detaljkännedom om. Jag har dock några reflektioner.
Många av oss på forumet reser också i tjänsten och har också flera veckor borta från familj och vänner, så det är ju inget bra argument. Det är faktiskt så att min vän som är kapten på SAS sa till mig en gång att jag flyger mer än honom. Och jag tror faktiskt att det stämmer.
Vi har aldrig pratat lön, men om informationen i den här tråden stämmer så tjänar han med tydlig marginal mer än mig. Så om frånvaron från familj mm ska vara en parameter borde jag gå i strejk omedelbart.
Dock så har jag förstått att när det gäller schemaläggningen så lever han i ovisshet in i det sista. Jag har för mig att han runt den 25e varje månad får sitt schema för den kommande månaden. Det tycker jag är uppåt väggarna. Jag kan förstå att viss flexibilitet kan behövas, men detta är ändå i överkant tycker jag.
Om jag reflekterar kring vad jag kunnat observera utifrån så har jag för mig att piloterna gjorde någon form av uppoffring gällande sina löner när situationen var som mest kritisk för SAS. Självklart så hade det ju varit snyggt gjort av SAS om de kunde kompensera för detta på något sätt nu när situationen är bättre.
Med tanke på det som SAS har gått igenom så är det väl inte otänkbart att mycket av det som tidigare gällde angående lön, arbetstider, schemaläggning mm har genomgått stora förändringar jämfört med hur det såg ut för 10, 15 eller 20 år sedan. Alla har kanske varit med på dessa förändringar då man velat hjälpa företaget, och indirekt sig själv, men med en förhoppning om att så småningom kunna få tillbaka en del. Och det skulle inte heller förvåna mig om arbetsgivaren (SAS) dessutom avgivit vaga löften om att så ska ske.
Någonstans når man självklart gränsen och då tycker jag att det är förmätet av utomstående att säga "acceptera eller byt jobb". Så enkelt är det inte. Jag är inte heller glad för strejker men det är trots allt ett vapen som har funnits en lång tid och det utgör en del i den svenska arbetsmarknaden och över lag så får man väl ändå säga att det fungerar väl. Om det är ett vapen man behöver ta till så brukar det ha gått ganska långt och då kanske det faktiskt kan vara berättigat.
Vad jag förstår så ligger väl det allmänna löneutrymmet runt 2% i år och vad jag kunnat läsa mig till så erbjuder SAS 2,6% så man kan väl inte påstå att de lagt ett skambud, men åter igen så är det säkert fler parametrar som spelar in.
En annan reflektion kring piloternas höga löner, och här får ni rätta mig om jag har fel. Jag har alltid hört, sedan barnsben, att piloter har så höga löner därför att de av säkerhetsskäl tvingas till pension när de är 55 och att de inte täcks fullt ut av det allmänna pensionssystemet och att de därför måste säkra detta själva. Det verkar ju helt logiskt för mig. Om det fortfarande är på detta viset så är det väl inte så konstigt, samtidigt så tror jag inte riktigt på att det ser ut så längre. Vad jag vet så jobbar piloterna lika länge som alla vi andra, och då utgår jag från att pensionsavsättningar gör på samma sätt. Således så har ju incitamentet för denna höga lön försvunnit. Tänker jag fel?
Många reflektioner. Jag vill samtidigt betona att jag är varken för eller emot någon. Vill bara vända på lite olika stenar för en ökad förståelse.