Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

mha321

Medlem
+1 på ovanstående. Skulle gärna få liknande insikt i hur motparten resonerar.
Håller 100% med. Skulle väldigt gärna se så uttömmande detaljer från båda sidor.

(Jag litar inte till många procent på vad någondera part säger i media, definitivt inte arbetsgivaren heller)

Alltid trist med strejker som drabbar tredje man dock. Varför kan inte SAS göra som busschaufförerna i Tokyo och strejka genom att inte ta betalt för biljetterna istället, men köra på som vanligt.
Problemet är väl att piloterna inte tar betalt :) Och det är väldigt få saker en pilot gör som vi passagerare skulle tycka är OK att de helt enkelt hoppade över...

Det skulle möjligen fungera för cabin crew som kunde börja servera gratis dricka. (Eller överskrida gränsen med 3 drycker på semesterdestinationer!!)
 

Swedestar

Medlem
Majoriteten på SAS har väl ändå fast schema 5-4-5-3? (rullande schema med 5d jobb, 4d ledigt, 5d jobb, 3d ledigt osv.) Det som beskrivs med 7 helger i rad måste vara för variabelt schema och då ett worst case som i princip aldrig inträffar.
De som blir kaptener på ARN-basen idag började i SAS runt 2013. Så 5-6 år för att nå vänstersits, vilket är kortare än någonsin då bolaget fram till nu haft en mycket gammal pilotkår och nyanställningen av piloter var obefintlig mellan ca 1997-2011.

Senioritetslistorna skapades ju av bolagen för att hålla kvar piloterna i en tid när flyget ökade och det var brist på kvalificerade kandidater på marknaden. Man ville helt enkelt skydda sin investering med en brant lönestege och andra förmåner ju högre upp på senioritetslistan man kom.

Detta system lever kvar ännu idag trots avregleringen som ändrat spelreglerna för bolagen. Därför handlar pilotyrket på många håll om att komma in i "rätt" bolag där man kan stanna hela karriären och faktiskt nå toppen på lönestegen. Ställa sig i rätt kö från början helt enkelt. Det är många som fått börja om karriären när de egentligen varit mitt i den (vid konkurser etc). Senioritetssystemet och lönestegen är därför anledningen till att pilotfacken slåss med näbbar och klor för att till varje pris få till så bra villkor för sig själva som det bara går. Alternativet att byta arbetsgivare finns i princip inte när man kommit en bit på stegen. Då är strejk det enda vapnet.
Det är också på grund av detta upplägget som välbetalda kontraktsjobb i Kina mfl. inte är intressant för merparten av västerländska piloter.
 

apknug

Medlem
För visst är det flygtid 1000h man pratar om, och inte tjänstgöringstid? Det är väl det som gör att man i t.ex. USA har sådant som att faktiska arbetstiden inte börjar räknas förrän dörren är stängd på planet typ (eller är det bara CC)? Eller fungerar det så (med räkna-dörren-tid) även i Sverige?

Det är just den den här totala tjänstgöringstiden och vad som ingår i den som är höjt i dunkel. Det är klart som tusan att det inte blev många timmar bakom spakarna när SAS var tvungna att flyga ner och hem både både svensk och norsk crew till Köpenhamn på betald arbetstid.

Jag förutsätter att piloternas väl tilltagna skobidrag finns kvar fortfarande. Jag menar de tvingas ju ha uniform och då ska man inte behöva köpa egna svarta skor till den, det finns väl ingen annan yrkesgrupp som behöver göra........
 

aldrighemma

Medlem
Jag förutsätter att piloternas väl tilltagna skobidrag finns kvar fortfarande. Jag menar de tvingas ju ha uniform och då ska man inte behöva köpa egna svarta skor till den, det finns väl ingen annan yrkesgrupp som behöver göra........

Verkligen?? Jag skulle säga att ALLA andra yrkesgrupper med någon from av klädkod förutom blåställ måste betala sina egna skor OCH dessutom kostym... Det är väl princip bara skyddsskor som arbetsgivaren brukar bekosta?

Edit: just detta bidrag verkar för övrigt vara borttaget sedan -06 efter lite googling.
 
I mitt fall t.ex. så lämnar jag kanske hotellet vid 8 på morgonen och är åter vid 19, vilket är 11 timmar på klockan, men det är 8 timmar i tjänst. Jag jobbar ju normalt inte på hotellet (åtminstone inte på ett sätt som räknas som arbetstid), precis som jag inte gör det hemma.

Om vi nu förutsätter att man faktiskt räknar timmar på samma sätt (vilket det forfarande inte låter som man ska) så ligger alltså en SAS Styrman på 33k-68k för 35-40 timmars arbetsvecka.

Medianlönen i Sverige är (eller var 2017) 30k, för vanig 40-timmars arbetsvecka.


Tycker du jämför äpplen med päron här. Dina arbetstimmar är under dagstid, PP4EHs är mycket på tider när kroppen egentligen borde sova. Har man någon gång jobbat skift så vet man att 40 timmar dagstid inte motsvarar 40 timmar nattarbete.
 

mha321

Medlem
Tycker du jämför äpplen med päron här. Dina arbetstimmar är under dagstid, PP4EHs är mycket på tider när kroppen egentligen borde sova. Har man någon gång jobbat skift så vet man att 40 timmar dagstid inte motsvarar 40 timmar nattarbete.
Absolut, det håller jag med om. Det visar bara ännu mer på hur svårt det är att faktiskt jämföra, vilket var vad som började den delen av diskussionen...

Men helt rätt att I exemplet var de på dagtid. Det betyder inte att de alltid är det, även om man inte jobbar schemalagda skift.

Som jag nämnde påverkar ju tex tidszoner sådant också rätt mycket. 11 timmar i ekonomistol och därefter mer eller mindre direkt till jobb är inte heller direkt någon lek, men där räknas arbetstiden på "vanligt" sätt i många (de flesta?) avtal...
 
Absolut, det håller jag med om. Det visar bara ännu mer på hur svårt det är att faktiskt jämföra, vilket var vad som började den delen av diskussionen...

Men helt rätt att I exemplet var de på dagtid. Det betyder inte att de alltid är det, även om man inte jobbar schemalagda skift.

Som jag nämnde påverkar ju tex tidszoner sådant också rätt mycket. 11 timmar i ekonomistol och därefter mer eller mindre direkt till jobb är inte heller direkt någon lek, men där räknas arbetstiden på "vanligt" sätt i många (de flesta?) avtal...

Personligen har jag aldrig förstått att bolagen skickar folk efter en natt i ekonomistol och sen direkt till förhandlingsbordet etc. Hur mycket pengar har inte förlorats på det?

Men för de allra flesta är det minoriteten av arbetstiden som är med jetlag, eller så byter de anställning när kroppen/familjen inte håller längre.
 

mha321

Medlem
Men för de allra flesta är det minoriteten av arbetstiden som är med jetlag, eller så byter de anställning när kroppen/familjen inte håller längre.
Definitivt, men det är rätt stora delar av befolkningen som jobbar i jobb som har icke-kontorstid (tex vården).

Att byta anställning är ju en av de saker som man gör i de flesta brancher då, ja. Men tydligen inte inom piloter, pga hur avtalen ser ut. Och att helt byta branch är ju alltid en stor omställning.
 
Det är ju lätt att ha synpunkter om saker som man inte har detaljkännedom om. Jag har dock några reflektioner.

Många av oss på forumet reser också i tjänsten och har också flera veckor borta från familj och vänner, så det är ju inget bra argument. Det är faktiskt så att min vän som är kapten på SAS sa till mig en gång att jag flyger mer än honom. Och jag tror faktiskt att det stämmer.
Vi har aldrig pratat lön, men om informationen i den här tråden stämmer så tjänar han med tydlig marginal mer än mig. Så om frånvaron från familj mm ska vara en parameter borde jag gå i strejk omedelbart.

Dock så har jag förstått att när det gäller schemaläggningen så lever han i ovisshet in i det sista. Jag har för mig att han runt den 25e varje månad får sitt schema för den kommande månaden. Det tycker jag är uppåt väggarna. Jag kan förstå att viss flexibilitet kan behövas, men detta är ändå i överkant tycker jag.

Om jag reflekterar kring vad jag kunnat observera utifrån så har jag för mig att piloterna gjorde någon form av uppoffring gällande sina löner när situationen var som mest kritisk för SAS. Självklart så hade det ju varit snyggt gjort av SAS om de kunde kompensera för detta på något sätt nu när situationen är bättre.

Med tanke på det som SAS har gått igenom så är det väl inte otänkbart att mycket av det som tidigare gällde angående lön, arbetstider, schemaläggning mm har genomgått stora förändringar jämfört med hur det såg ut för 10, 15 eller 20 år sedan. Alla har kanske varit med på dessa förändringar då man velat hjälpa företaget, och indirekt sig själv, men med en förhoppning om att så småningom kunna få tillbaka en del. Och det skulle inte heller förvåna mig om arbetsgivaren (SAS) dessutom avgivit vaga löften om att så ska ske.

Någonstans når man självklart gränsen och då tycker jag att det är förmätet av utomstående att säga "acceptera eller byt jobb". Så enkelt är det inte. Jag är inte heller glad för strejker men det är trots allt ett vapen som har funnits en lång tid och det utgör en del i den svenska arbetsmarknaden och över lag så får man väl ändå säga att det fungerar väl. Om det är ett vapen man behöver ta till så brukar det ha gått ganska långt och då kanske det faktiskt kan vara berättigat.

Vad jag förstår så ligger väl det allmänna löneutrymmet runt 2% i år och vad jag kunnat läsa mig till så erbjuder SAS 2,6% så man kan väl inte påstå att de lagt ett skambud, men åter igen så är det säkert fler parametrar som spelar in.

En annan reflektion kring piloternas höga löner, och här får ni rätta mig om jag har fel. Jag har alltid hört, sedan barnsben, att piloter har så höga löner därför att de av säkerhetsskäl tvingas till pension när de är 55 och att de inte täcks fullt ut av det allmänna pensionssystemet och att de därför måste säkra detta själva. Det verkar ju helt logiskt för mig. Om det fortfarande är på detta viset så är det väl inte så konstigt, samtidigt så tror jag inte riktigt på att det ser ut så längre. Vad jag vet så jobbar piloterna lika länge som alla vi andra, och då utgår jag från att pensionsavsättningar gör på samma sätt. Således så har ju incitamentet för denna höga lön försvunnit. Tänker jag fel?

Många reflektioner. Jag vill samtidigt betona att jag är varken för eller emot någon. Vill bara vända på lite olika stenar för en ökad förståelse.
 
Toppen