Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Min flight blev inställd och SAS kunde inte ordna ersättningsflight. Alltså fick jag sms om rätt till ersättning för egna biljetter med upp till 300 EUR. Har någon en länk till var jag claimar det?
SAS skickar mig bara diverse andra länkar för avbokning respektive extra taxikostnader, men ingen länk för alternativa resekostnader trots att de skriver att jag har rätt att claima det.

Min flight blev inställd och SAS kunde inte ordna ersättningsflight. Alltså fick jag sms om rätt till ersättning för egna biljetter med upp till 300 EUR. Har någon en länk till var jag claimar det?
SAS skickar mig bara diverse andra länkar för avbokning respektive extra taxikostnader, men ingen länk för alternativa resekostnader trots att de skriver att jag har rätt att claima det.

Här finner du en massa råd och tips;

Hjälp för er som är påverkade av strejken | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

eller här;

Trafikstörningar | SAS

Nog mycket tveksamt men de skulle iof lämnat info 15 idag vilket de såvitt jag vet inte har gjort än så hoppet lever.

Såg nu att de svarat ”inget nytt” så det skall nog mycket till om något flyg lyfter imorrn.

Last edited:
På nyheterna (TV4) sa de nyss att parterna har rört sig lite, men att de fortfarande står långt från varandra. Vi får väl se. Men om det nu är så att de sitter tillsammans och diskuterar, och faktiskt har rört på sig lite, så når man kanske en överenskommelse under natten eller imorgon förmiddag. Så det är väl rätt av SAS att inte ännu ha ställt in alla flygen. Det är kanske också lite signalpolitik i förhandlingarna. På något sätt så skapar det ju en form av deadline som alla, inklusive piloterna, mer eller mindre omedvetet ändå försöker att hålla.

Man kan ju hoppas. :)

Otroligt intressant ändå att man är villig att gå så långt att verkligen sätta bolaget ur spel. En vecka till så blir det svårt att rädda upp detta.

På sikt kanske bra att bygga upp bolaget med bas i annat land. Men trist på resan en har bokad till Malaga och NY under våren..

Ja verkligen. Man kan klaga ofta på att det är marknaden som styr att bolag blir allt mer LCC, men inte hjälper de egna anställda att förbättra situationen heller. Antingen lägger man snart ner SAS pga kostnader eller gör om det till LCC med hemmabas i Irland ala Ryanair och kör straight med fulanställningar utan kollektivavtal och börjar tjäna pengar. Snart finns inte många alternativ kvar

På nyheterna (TV4) sa de nyss att parterna har rört sig lite, men att de fortfarande står långt från varandra. Vi får väl se. Men om det nu är så att de sitter tillsammans och diskuterar, och faktiskt har rört på sig lite, så når man kanske en överenskommelse under natten eller imorgon förmiddag. Så det är väl rätt av SAS att inte ännu ha ställt in alla flygen. Det är kanske också lite signalpolitik i förhandlingarna. På något sätt så skapar det ju en form av deadline som alla, inklusive piloterna, mer eller mindre omedvetet ändå försöker att hålla.

Man kan ju hoppas. :)

Kundtjänst sa till mig att SAS behöver upp mot 24h för att mobilisera personalen efter att strejken är över. Jag förstår inte varför dom inte ställt in fler flighter inför imorgon 2 maj.

Kundtjänst sa till mig att SAS behöver upp mot 24h för att mobilisera personalen efter att strejken är över. Jag förstår inte varför dom inte ställt in fler flighter inför imorgon 2 maj.

Det tror jag inte stämmer. Om de låter schemat ligga kvar för alla anställda är de ju förberedda på att jobba imorgon redan. Då skulle de ju i praktiken kunna börja jobba redan på morgonen, men det ställer ju till det för passagerarna om de åker till flygplatserna och de blir inställda imorgon istället.

Toppen