Säkerligen. De behöver väl göra det även innan de blir delägare skulle jag tro.Jag undrar måste inte konkuransmyndigheterna ha ett ord med innan AF/KLM blir ägare?
Ryanair kommer väl med någon anmälan.
Är det bara jag som reagerar negativt på användningen av luddiga etiketter som "experter" och "besserwissrar"? Det är väl lika mycket personlig attack även om man utelämnar själva namnet?
På samma sätt, luddiga referenser till vad som sas. Typ "någon sa något i stil med..." Hur ska någon kunna svara seriöst på det?
Så här tycker jag - har någon sagt något i en post och en annan medlem tycker något annat, så kan man väl citera den posten och ifrågasätta vad som faktiskt sagts?
Om någon skulle citera något jag sagt för 5 månader sedan, så får jag i alla fall en notis om att jag blivit citerad och jag har en möjlighet att gå in och besvara. Då kan man också få en konstruktiv dialog om det.
Men inlägg av typen "döskallarna sa väl för 5 månader sedan att kallt kaffe är gott och det har ju nu vetenskapligt motbevisats, så egg-on-your-face!" skapar väl inget annat än tråkig stämning? Kan vi inte lägga ribban lite högre?
Det var mer ett allmänt uttryck när jag använde det iaf, som ett svep mot alla tvärsäkra uttalanden. Exempelvis har jag hela tiden sagt och tolkat uttalanden kring hela denna affären att AF/KLM ville h möjligheten att gå in som majoritetsägare.
Jag har fått så många emot mig som berättat för mig hur fel jag hade och det nu verkar vara precis som jag sa.
Men jag tänker inte leta upp och citera varje gång någon säger emot mig och det sen visar sig jag hade rätt. Det är lite väl småaktigt, onödigt och skrivande på näsan för min del. Det handlar inte om att tvunget ha rätt, det handlar om att ha ett vettigt samtal med en mängd olika åsikter (i detta fall iaf, sen finns det trådar där det är viktigare att ha objektivt rätt typ i EU-tråden).
Han presenterades som Chief Executive Offer på Air France-KLM's Earnings Call igår. Det här är vad han sa om SAS
Benjamin Smith, Chief Executive Officer:
And on the -- on your M&A question. We're very, very happy with how things worked out with SAS, with our 19% stake, with the exit of SAS from Star Alliance and our exclusive ability to go up to a controlling stake. So, we're already in deep talks. We've moved forward on a lot of commercial let's say partnerships with them. They've already moved one flight to Atlanta. We are putting in place, you know, we're having them line up with our services wherever we can under the non-immunized rules. But it's a great first step for 19% investment. So that we're pleased with. In terms of TAP, as you know, geographically, we're quite interested in that operation. We'll see how that goes. But as of today, as you know, it's a bit unknown how the new government is going to move on that file. So, still interested but balanced expectations based on the current situation.
Andrew Lobbenberg, Analyst:
Ben, can I just ask, are there competition policy approvals needed for SAS to proceed or are you expecting that to go through it? Because obviously the process for lift in ETA and IATE Europa are going nowhere fast, right?
Benjamin Smith, Chief Executive Officer:
No, we don't. What we're focused on is, can SAS eventually join our joint venture across the Atlantic? So, with Virgin and with Delta we will be able to integrate SAS into that joint venture. And of course, you know, that's a lengthy process. So that's the main focus. What will we need to do there. And of course, there's no limit to access at Copenhagen or at Stockholm. The airports are totally open. So, if there are perhaps any remedies that will be asked for, I predict they will be asked for in Amsterdam. But the unique routes that we're on are very limited.
I non-schengen loungen finns en bar på andra våningen som är typ som barerna är i USA loungerna, dvs allt annat än base line är köpe sprit.Jag var där i Oktober. Blandar inte ihop något och det är inte restaurangdelen jag pratar om.
Jag håller med om det. Däremot tycker jag att den lounge man har tillgång till som SAS-resenär i Amsterdam (d.v.s. Star Alliance-loungen) är bättre.Jag håller med om att båda loungerna i AMS lämnar en hel det att önska man att de skulle på något sätt vara sämre än SAS lounger är ju bara hittepå.
Nu har jag inte lyssnat på hela denna men jag har hyfsat följt denna tråden från början.Denna podcast innehåller en inspelning av en intervju med Anko och CCO Paul Verhagen från någon resemässa.
![]()
SAS vd Anko van der Werff: “Vi är större och starkare om fem år”
På Grand Travel Award förra veckan intervjuade Travel News chefredaktör Viggo Cavling SAS högsta ledning: vd och koncernchef Anko van der Werff och CCO Paul Verhagen. I denna podcast lovar de att SAS Eurobonus ska finnas kvar även efter fusionen med Air France-KLM och att alla behåller sina...www.travelnews.se
Det mesta är ju inget nytt, men det som var lite intressant är att det sägs att de kommer fortsätta (och att avtalen typ är klara) ha bilaterala avtal med vissa av sina gamla Star Alliance-partners. Att de skulle ha olika typer av code share-samarbeten och liknande med vissa bolag inom *A är väl inte förvånande, men som jag tolkade kommentaren i intervjun (start ca 15 minuter in) att det även ska gälla samarbeten kopplade till Eurobonus. Vi får väl se...