Säkerligen. De behöver väl göra det även innan de blir delägare skulle jag tro.011430121 skrev:Jag undrar måste inte konkuransmyndigheterna ha ett ord med innan AF/KLM blir ägare?Ryanair kommer väl med någon anmälan.Klicka för att utvidga...
intuition skrev:Är det bara jag som reagerar negativt på användningen av luddiga etiketter som "experter" och "besserwissrar"? Det är väl lika mycket personlig attack även om man utelämnar själva namnet?På samma sätt, luddiga referenser till vad som sas. Typ "någon sa något i stil med..." Hur ska någon kunna svara seriöst på det?Så här tycker jag - har någon sagt något i en post och en annan medlem tycker något annat, så kan man väl citera den posten och ifrågasätta vad som faktiskt sagts?Om någon skulle citera något jag sagt för 5 månader sedan, så får jag i alla fall en notis om att jag blivit citerad och jag har en möjlighet att gå in och besvara. Då kan man också få en konstruktiv dialog om det.Men inlägg av typen "döskallarna sa väl för 5 månader sedan att kallt kaffe är gott och det har ju nu vetenskapligt motbevisats, så egg-on-your-face!" skapar väl inget annat än tråkig stämning? Kan vi inte lägga ribban lite högre?Klicka för att utvidga...
Hachans skrev:Det var mer ett allmänt uttryck när jag använde det iaf, som ett svep mot alla tvärsäkra uttalanden. Exempelvis har jag hela tiden sagt och tolkat uttalanden kring hela denna affären att AF/KLM ville h möjligheten att gå in som majoritetsägare.Jag har fått så många emot mig som berättat för mig hur fel jag hade och det nu verkar vara precis som jag sa.Men jag tänker inte leta upp och citera varje gång någon säger emot mig och det sen visar sig jag hade rätt. Det är lite väl småaktigt, onödigt och skrivande på näsan för min del. Det handlar inte om att tvunget ha rätt, det handlar om att ha ett vettigt samtal med en mängd olika åsikter (i detta fall iaf, sen finns det trådar där det är viktigare att ha objektivt rätt typ i EU-tråden).Klicka för att utvidga...
Fredrik Staxäng skrev:Han presenterades som Chief Executive Offer på Air France-KLM's Earnings Call igår. Det här är vad han sa om SASBenjamin Smith, Chief Executive Officer:And on the -- on your M&A question. We're very, very happy with how things worked out with SAS, with our 19% stake, with the exit of SAS from Star Alliance and our exclusive ability to go up to a controlling stake.So, we're already in deep talks.We've moved forward on a lot of commercial let's say partnerships with them. They've already moved one flight to Atlanta. We are putting in place, you know, we're having them line up with our services wherever we can under the non-immunized rules. But it's a great first step for 19% investment. So that we're pleased with. In terms of TAP, as you know, geographically, we're quite interested in that operation. We'll see how that goes. But as of today, as you know, it's a bit unknown how the new government is going to move on that file. So, still interested but balanced expectations based on the current situation.Andrew Lobbenberg, Analyst:Ben, can I just ask, are there competition policy approvals needed for SAS to proceed or are you expecting that to go through it? Because obviously the process for lift in ETA and IATE Europa are going nowhere fast, right?Benjamin Smith, Chief Executive Officer:No, we don't. What we're focused on is, can SAS eventually join our joint venture across the Atlantic? So, with Virgin and with Delta we will be able to integrate SAS into that joint venture. And of course, you know, that's a lengthy process. So that's the main focus. What will we need to do there. And of course, there's no limit to access at Copenhagen or at Stockholm. The airports are totally open. So, if there are perhaps any remedies that will be asked for, I predict they will be asked for in Amsterdam. But the unique routes that we're on are very limited.Klicka för att utvidga...
I non-schengen loungen finns en bar på andra våningen som är typ som barerna är i USA loungerna, dvs allt annat än base line är köpe sprit.Million Miler skrev:Jag var där i Oktober. Blandar inte ihop något och det är inte restaurangdelen jag pratar om.Businessclass.se loungen 2023Bra utbud i SAS loungen på Landvetter idag.www.businessclass.comKlicka för att utvidga...
Jag håller med om det. Däremot tycker jag att den lounge man har tillgång till som SAS-resenär i Amsterdam (d.v.s. Star Alliance-loungen) är bättre.SilverJonten skrev:Jag håller med om att båda loungerna i AMS lämnar en hel det att önska man att de skulle på något sätt vara sämre än SAS lounger är ju bara hittepå.Klicka för att utvidga...
Nu har jag inte lyssnat på hela denna men jag har hyfsat följt denna tråden från början.Thornado skrev:Denna podcast innehåller en inspelning av en intervju med Anko och CCO Paul Verhagen från någon resemässa.SAS vd Anko van der Werff: “Vi är större och starkare om fem år”På Grand Travel Award förra veckan intervjuade Travel News chefredaktör Viggo Cavling SAS högsta ledning: vd och koncernchef Anko van der Werff och CCO Paul Verhagen. I denna podcast lovar de att SAS Eurobonus ska finnas kvar även efter fusionen med Air France-KLM och att alla behåller sina...www.travelnews.seDet mesta är ju inget nytt, men det som var lite intressant är att det sägs att de kommer fortsätta (och att avtalen typ är klara) ha bilaterala avtal med vissa av sina gamla Star Alliance-partners. Att de skulle ha olika typer av code share-samarbeten och liknande med vissa bolag inom *A är väl inte förvånande, men som jag tolkade kommentaren i intervjun (start ca 15 minuter in) att det även ska gälla samarbeten kopplade till Eurobonus. Vi får väl se...Klicka för att utvidga...
När SAS går med i Skyteam så innebär det slutet för SAS och *A, så vill du boka med *A så är det dags att göra det. Huruvida värdet minskar vet vi inte än - har inte sett något om att poängtabellerna ska ändras men deras tanke är kanske att utbudet av linjer kommer minska?Fredah skrev:Nu har jag inte lyssnat på hela denna men jag har hyfsat följt denna tråden från början.Och precis som skrivs av många här och citat ”I denna podcast lovar de att SAS Eurobonus ska finnas kvar även efter fusionen med Air France-KLM och att alla behåller sina poäng.”Hur kan då Chatflights vara så säkra på att ”Slutet är nära för SAS och Star Alliance Rädda värdet av dina poäng” och att ”poängens värde minskar”? Det kanske är troligt att så sker men är det verkligen kommunicerat?Vad missar jag här?Klicka för att utvidga...
Ingenting. Chatflights tjänar på att skapa nervositet och få folk att boka för sina poäng. Ergo så spär de på paniken, och ifall det visar sig vara falskt så kan man slänga ut ett ”oj pust, så skönt att det inte blev så”.Fredah skrev:Hur kan då Chatflights vara så säkra på att ”Slutet är nära för SAS och Star Alliance Rädda värdet av dina poäng” och att ”poängens värde minskar”? Det kanske är troligt att så sker men är det verkligen kommunicerat?Vad missar jag här?Klicka för att utvidga...
SA-loungen tycker jag personligen är anskrämlig och väldigt dyster.SK989 skrev:Jag håller med om det. Däremot tycker jag att den lounge man har tillgång till som SAS-resenär i Amsterdam (d.v.s. Star Alliance-loungen) är bättre.Klicka för att utvidga...
Skönt att höra, då kan jag fortsätta hoppas att det blir samma eller bättre värde i skyteam (i alla fall initialt).Jannes skrev:Ingenting. Chatflights tjänar på att skapa nervositet och få folk att boka för sina poäng. Ergo så spär de på paniken, och ifall det visar sig vara falskt så kan man slänga ut ett ”oj pust, så skönt att det inte blev så”.#cyniskKlicka för att utvidga...
Skulle gärna vilja vetaJacobGBG skrev:Känns lite väl svartmålande. Jag tror att SAS kommer mycket mer vara en jämlike i SkyTeam än *A vilket kommer ge bättre möjligheter på thoroughfares.Klicka för att utvidga...
Att AFKLM äger en andel väger säkert i vågskålen. Varför köpa ett företag och sedan inte försöka maximera dess framgångspotential?Mikeswede skrev:. Vilka belägg har vi att SAS skulle behandlas som en jämlike i Skyteam. AF/KLM är ju någåt större ....Klicka för att utvidga...
Är det säkert att ett SAS som konkurrent på långlinjer är bättre än ett "matar" SAS som fyller AF/KLM kärrorna sett ur ett AF/KLM perspektiv?Jannes skrev:Att AFKLM äger en andel väger säkert i vågskålen. Varför köpa ett företag och sedan inte försöka maximera dess framgångspotential?Klicka för att utvidga...
Chatflights har en låg historia av att ljuga och publicera falsk information i marknadsföringssyfte. Att de gör det nu igen är med andra ord inte direkt förvånande.Fredah skrev:Skönt att höra, då kan jag fortsätta hoppas att det blir samma eller bättre värde i skyteam (i alla fall initialt).Tidigare har de kommunicerat (bland annat i sin podd, medvind) att ”de tror” och ”kanske kommer”. Därför blev jag lite förvånad över mailet och hur säkra de verkar. Till den grad att jag kände ”jag måste ha missat något”.Klicka för att utvidga...
Fråga lite OT och som det kanske inte finns något konkret svar påTP12 skrev:När SAS går med i Skyteam så innebär det slutet för SAS och *A, så vill du boka med *A så är det dags att göra det. Huruvida värdet minskar vet vi inte än - har inte sett något om att poängtabellerna ska ändras men deras tanke är kanske att utbudet av linjer kommer minska?Man bör kanske ha i åtanke att det gynnar Chatflights om folk använder sina poäng (via dem)Klicka för att utvidga...
Tyvärr är det ingen som vet svaren på dina frågorulagun skrev:Fråga lite OT och som det kanske inte finns något konkret svar påSka nu boka en resa i november. Funderar på TAP economy.Vad innebär det om SAS lämnar *A innan dess?Alltså bokas som* A medlem men flyger när de lämnat.Inser att jag troligtvis inte får några poäng, men behåller man övriga guldförmåner som lounge, fasttrack m.m.Är det bättre alternativ att vänta och se vad som händer och boka när vi har facit?Klicka för att utvidga...