Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Ang codeshare med SAS så gissar jag att det som avses är att många bolag kommer vilja fortsätta ha det med SAS på inrikes i Sverige och Norge till hubbarna OSL/ARN, varifrån man kan flyga vidare med huvudbolaget (tex Turkish).
 

Fredrik

Medlem
Känns lite väl svartmålande. Jag tror att SAS kommer mycket mer vara en jämlike i SkyTeam än *A vilket kommer ge bättre möjligheter på thoroughfares.
Är de majoritetsägda av Air France är det nog givet att de kommer ha en stor vilja att göra SAS så lönsamt som möjligt inom ramen för AFKL-gruppen.
Så ja, jag håller med dig. Jag tycker fortfarande att de enda egentliga frågetecknen handlar om ifall LTG blir kvar och hur det går att boka bonusresor med Skyteam istf Star Alliance. Jag behöver knappast poängtera hur oviktig den sista punkten är för de som räknar på detta i såväl Paris som Frösunda. LTG kanske men där får vi se. Jag skulle inte ha några förhoppningar men heller inte ge upp om jag aktivt försökte nå det.
 

palmen

Moderator
Det var känt att det var ambitionen men experterna på forumet hade avskrivet det som långt avlägset i framtiden. Nu verkar det ju vara högprioriterat.
Det som kommunicerats i forumet har väl främst varit att det tidigast sker 2025. Det är lite drygt 9 månader kvar på 2024 så att det skulle vara en dålig uppskattning håller jag inte med om.
Personligen skulle jag bli väldigt förvånad om det sker under 2024, men nu pratas det ju sedan förra veckan om att övergången till Skyteam kan ske inom 3 månader. Vi får väl vänta till mitten på mars när det högst troligt kommer info om detta. Det är ju inte olikt sas att ge extremt dålig framförhållning på saker och ting.
 

Flyer722

Medlem
Det som kommunicerats i forumet har väl främst varit att det tidigast sker 2025. Det är lite drygt 9 månader kvar på 2024 så att det skulle vara en dålig uppskattning håller jag inte med om.
Personligen skulle jag bli väldigt förvånad om det sker under 2024, men nu pratas det ju sedan förra veckan om att övergången till Skyteam kan ske inom 3 månader. Vi får väl vänta till mitten på mars när det högst troligt kommer info om detta. Det är ju inte olikt sas att ge extremt dålig framförhållning på saker och ting.
Nej, experterna på forumet menade att det inte stod klart och tydligt att AF-KLM skulle utnyttja optionen för att ta majoritetsägande i SAS och menade att det inte stod klart o tydligt.
 

palmen

Moderator
Nej, experterna på forumet menade att det inte stod klart och tydligt att AF-KLM skulle utnyttja optionen för att ta majoritetsägande i SAS och menade att det inte stod klart o tydligt.
Ingen aning om vilka du syftar på. Har skrivits massa gånger att AF/KLM har möjlighet och intention framöver att ta över majoritetsägande. Men det kanske inte var några experter som skrev det, vad vet jag.
 
Nej, experterna på forumet menade att det inte stod klart och tydligt att AF-KLM skulle utnyttja optionen för att ta majoritetsägande i SAS och menade att det inte stod klart o tydligt.

Herregud.

Vissa har tydligen grava problem med läsförståelsen.

"Air France-KLM har som ambition att bli ny majoritetsägare i SAS. Just nu pågår förhandlingar om att gå över 50 procent av ägandet." är INTE SAMMA SAK som "Air France-KLM kommer vara majoritetsägare i SAS vid datum (X)".

Det är en ambition. Det pågår förhandlingar. DET är vad som står, klart och tydligt!

Det betyder inte att det är omöjligt att de kommer bli majoritetsägare om några år, kanske rentav nästa år. Det kan rentav vara sannolikt. Men att fortsätta med en dåres envishet hävda att allting redan är klart, ingenting kan tänkbart ändras, är helt ofattbart.
 

Fredrik

Medlem
Herregud.

Vissa har tydligen grava problem med läsförståelsen.

Det är viktigt att hänga med i tråden. Folk här kommer såklart ihåg att det postades inlägg som tydligt gick ut på "sitt still i båten, inget ändras - åtminstone på ett bra tag". Folk som postade dessa kommer säkert hävda plausible deniability men det ändrar inget.

Vidare tolkar jag en del syrlighet både häromdagen och idag som en spark på smalbenet på forumets besserwissrar(och såna finns det en del av). Omoget? Säkert,
 

palmen

Moderator
Nej, experterna på forumet menade att det inte stod klart och tydligt att AF-KLM skulle utnyttja optionen för att ta majoritetsägande i SAS och menade att det inte stod klart o tydligt.
Vet inte om jag räknas som en expert av dig men så här skrev jag i oktober 2023 om just detta
Ja det står att det finns möjlighet att inom 2 år att de tar över mer av ägandet och den andra storägaren som gick in nu kan ju sälja sin del till AF/KLM om 5 år eventuellt. Men allt är ju spekulationer, men finns absolut en möjlighet.

Att det ska ske inom 2 år är fortfarande fullt rimligt, även om det såklart kan bli senare också eller inte alls.
Att det tar 5 år innan den andra storägaren säljer sin del får man väl dock revidera lite, kan gå betydligt fortare än så vad det verkar just nu.

Det är viktigt att hänga med i tråden. Folk här kommer såklart ihåg att det postades inlägg som tydligt gick ut på "sitt still i båten, inget ändras - åtminstone på ett bra tag". Folk som postade dessa kommer säkert hävda plausible deniability men det ändrar inget.

Vidare tolkar jag en del syrlighet både häromdagen och idag som en spark på smalbenet på forumets besserwissrar(och såna finns det en del av). Omoget? Säkert,
Jag är väl en av de som hävdat att man ska sitta still i båten, främst till de som påstått eller trott att eurobonuspoäng blir värda 0 när/om man går över till Skyteam och att det kommer ske en stor devalvering och att det knappt kommer gå att boka resor samt att ens Eurobonus Gold inte kommer vara vatten värt.
Nu såhär ca ett halvår senare så anser jag fortfarande man kan sitta rätt lugnt i båten, finns inget i min mening som tyder på att det kommer bli så illa. Självklart kan jag ha fel i detta, det får framtiden utvisa.
 
Det är viktigt att hänga med i tråden. Folk här kommer såklart ihåg att det postades inlägg som tydligt gick ut på "sitt still i båten, inget ändras - åtminstone på ett bra tag". Folk som postade dessa kommer säkert hävda plausible deniability men det ändrar inget.

Vidare tolkar jag en del syrlighet både häromdagen och idag som en spark på smalbenet på forumets besserwissrar(och såna finns det en del av). Omoget? Säkert,
Absolut, men jag vill nog ställa tillbaka frågan: Vad är det som HAR ändrats?

Sedan trådens början 5 månader sedan till nu har ingenting materiellt skett överhuvudtaget för oss som Eurobonus-medlemmar. Eurobonus är helt oförändrat. Vi kan fortfarande boka samma awardbiljetter som tidigare. Vi tjänar fortfarande poäng på exakt samma vis som tidigare. LTG finns kvar precis som för 5 månader sedan, och ett antal nya medlemmar har uppnått det.

Att SAS går över till Skyteam i framtiden är väl så säkert något kan bli innan det hänt, men datum för detta är fortfarande oklart. Datumet är troligtvis närmare idag än den var för 5 månader sedan, men något säkert datum finns fortfarande inte.

Att AFKLM hade möjlighet att köpa en majoritetspost stod klart väldigt tidigt. Att, om det någonsin händer, så skulle det kunna hända tidigast efter två år stod också tidigt klart. Nu sägs det att förhandlingar sker om att det skulle kunna ske mot slutet av 2025, dvs i princip så snabbt som det var möjligt. Men dock fortfarande två år efter trådens start.

Och - återigen - ambition. Förhandling. Det är mycket som kan gå fel (eller rätt, beroende på ens egna preferenser) innan något är klart.

Notera väl att OM AFKLM köper upp en majoritetspost i SAS, så är det kanske troligt att Eurobonus upplöses och går upp i Flying Blue, men det är inte i sig säkert. Och om det sker, så händer det nästan garanterat inte samtidigt som AFKLM köper sin majoritetspost, utan det är ytterligare en (okänd) tid framåt i tiden.

Att för 5 månader sedan säga "sitt still i båten och se hur det utvecklar sig, inget kommer ändras i närtid" känns fortfarande som helt rätt besked då, rätt med facit i hand, och i min mening helt rätt besked även idag.
 
Toppen