Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Jag ser ingen faktisk data som antyder på att kundernas lojalitet har ändrats, så just det argumentet går från metafysiskt hela vägen till fiktivt.

Om du inte sitter med affärshemligheter så är det ganska naturligt.

Men kan fundera på om allt fungerar som det ska, varför ska man skruva på saker? Om allt är supervälmående och drar in massor med pengar, varför försämrar man?

Angående den metafysiska diskussionen. Man behöver inte bli så avancerad.

En butik är bara värd någonting så länge den säljer grejer, den har inget värde i sig själv. Detsamma är ett bonusprogram, det är bara värt något så länge folk tycker det är vettigt att vara med i det. Tycker folk inte det ger något, alternativt att ägarna inte tycker det är värt något. Så är det värdelöst. Det är ingen universal sanning att det programmet alltid kommer dra in så mycket pengar som behövs. Tvärtom, ser vi snarare en trend nu där förmåner dras åt. Vilket snarare tyder på att det börjar bli lite väl dyrt.

Nyfiken på att få höra vilket lojalitetsprogram som är det starka alternativet som tar alla kunder från andra och därmed visar att de har ett vinnande koncept med sin generositet. För av allt jag kan se så matchar bolagen varandra i en devalverande trend och håller folk kvar så.

Om du inte sitter med affärshemligheter så är det ganska naturligt.

Jag kan läsa bokslut.

Toppen