Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Jag tror du totalt missade poängen med inlägget?
Bonusprogrammet i sig självt har inget värde, utan värdet är medlemmarnas lojalitet = skapar lönsamhet.

Dvs man kan förstöra lönsamheten genom att underminera medlemmarnas lojalitet, t.ex. genom försämringar av programmet. Diskussionen är då ifall AFKLM sågar egen gren (eller de fakto SASs gren) genom att genomföra ”enhancements” på Eurobonus i syfte att efterlikna FB och på längre sikt sammansmälta programmen.
Är en konverterad EB-till-FB-medlem lika lönsam som denne var som EB-medlem? Eller blir det ”en glorifierad e-postlista” (sades kanske med ett uns sarkasm).
Fast bonusprogrammen i sig självt har ju ett värde i och med att de (rätt utformade) genererar lojalitet och nya medlemmar som i sin tur genererar intäkter. Detta värde har byggts upp under många år så till den grad att SAS kan använda EB som säkerhet för lån etc istället för att låna med SMS-ränta.

Där vi står idag. Sen kan vi alltid spekulera i att SAS sågar av den gren de sitter på men där är vi ju inte idag (i alla fall inte om du frågar mig). Det enda som är säkert är att saker och ting förändras, senast när AMEX gjorde om

För att vara tydlig - rätt utformade så genererar bonusprogram intäkter via lojalitet och kringprodukter tex AMEX. SAS har gjort det föredömligt och kan nu använda det för sin finansiering. Alltså har EB ett värde. Det är hur det ser ut idag och hur det ser ut imorgon kan vi bara spekulera i. Jag personligen har svårt att tro att SAS sågar av den gren man sitter på, många förändringar kommer att vara negativa men vi kommer också se positiva saker.
 
Underlig diskussion. Det finns en uppsjö av artiklar, anekdoter och data som gång på gång visar att lojalitetsprogrammen är den mest lönsamma delen av flygbolagens verksamhet.

Ja just nu går diskussionen att jämföra med en liknelse om att en människa i sig inte har något värde (själva kroppen alltså), utan det definieras enbart av de handlingar människan utför.

Nästan så man avfölja tråden ;)
 
Om vi försöker fokusera på frågan om Eurobonus stannar kvar eller inte när AF/KLM blir majoritetsägare, då är frågan inte om Eurobonus är lönsammt eller inte eller om Eurobonus har ett värde i sig själv eller inte. Den säkert är lönsamt, precis som Flying Blue är säkert också lönsamt på något sätt, annars skulle de inte existera.

Frågan är om AF/KLM tycker att det skulle bli mer lönsamt att behålla Eurobonus som en separat program, eller om de tycker att det skulle bli mer lönsamt att merga in den i Flying Blue. Och där tror vi inte att vi har tillräckligt med information om hur de räknar...
 
Som @Mattias Holmén nämner så är det snarare någon metafysisk debatt om att det är medlemmarna som gör programmet, vilket ej är fel men det kan appliceras på vilket företag, förening eller organisation som helst.
Och den metafysiska debatten blir relevant när man diskuterar ifall ändringarna i programmet är små steg på väg till en konvertering till FlyingBlue och som @B79 säger hur det påverkar lönsamheten, då ett bonusprograms värde baseras på återkommande intäkter från lojala kunder, till skillnad från verksamhet där man faktiskt har andra tillgångar än varumärke och kundlojalitet.

Att sälja en gruva från ett företag till ett annat har så gott som ingen effekt på gruvans värde. Men att konvertera EB till FB?

Kort och gott, värde och lönsamhet är två olika saker.
 
Och den metafysiska debatten blir relevant när man diskuterar ifall ändringarna i programmet är små steg på väg till en konvertering till FlyingBlue och som @B79 säger hur det påverkar lönsamheten, då ett bonusprograms värde baseras på återkommande intäkter från lojala kunder, till skillnad från verksamhet där man faktiskt har andra tillgångar än varumärke och kundlojalitet.

Att sälja en gruva från ett företag till ett annat har så gott som ingen effekt på gruvans värde. Men att konvertera EB till FB?

Kort och gott, värde och lönsamhet är två olika saker.

Jag ser ingen faktisk data som antyder på att kundernas lojalitet har ändrats, så just det argumentet går från metafysiskt hela vägen till fiktivt.
 
Last edited:
Om vi försöker fokusera på frågan om Eurobonus stannar kvar eller inte när AF/KLM blir majoritetsägare, då är frågan inte om Eurobonus är lönsammt eller inte eller om Eurobonus har ett värde i sig själv eller inte. Den säkert är lönsamt, precis som Flying Blue är säkert också lönsamt på något sätt, annars skulle de inte existera.

Frågan är om AF/KLM tycker att det skulle bli mer lönsamt att behålla Eurobonus som en separat program, eller om de tycker att det skulle bli mer lönsamt att merga in den i Flying Blue. Och där tror vi inte att vi har tillräckligt med information om hur de räknar...
Tack, exakt så ja!
 
Jag ser ingen faktisk data som antyder på att kundernas lojalitet har ändrats, så just det argumentet går från metafysiskt hela vägen till fiktivt.
Tyvärr är forum som dessa sällan rent datadrivna utan mycket är spekulation, förhoppningar och drömmar, vilket är en del av charmen.
Och igen, ingen har sagt att detta har skett, utan att det är en faktor som AFKLM/SAS säkerligen överväger när man försämrar/förändrar program inför en möjlig fusion. Om vi inte får diskutera saker som kan hända, utan måste hålla oss till bara fakta, så kan bara publicera pressmeddelanden, årsrapporter och T&C's. Men det är lite tråkigt.

Som exempel på ändring av lojalitet vid utvattning av program, se Strawberry/Spenn. I alla fall anekdotalt så kan man konstatera att många Strawberry-lojala med kreditkort och allt det hela har helt eller delvis slopat programmet efter man rullade ut Spenn i samarbete med Norwegian.
 
Toppen