Fast bonusprogrammen i sig självt har ju ett värde i och med att de (rätt utformade) genererar lojalitet och nya medlemmar som i sin tur genererar intäkter. Detta värde har byggts upp under många år så till den grad att SAS kan använda EB som säkerhet för lån etc istället för att låna med SMS-ränta.Jag tror du totalt missade poängen med inlägget?
Bonusprogrammet i sig självt har inget värde, utan värdet är medlemmarnas lojalitet = skapar lönsamhet.
Dvs man kan förstöra lönsamheten genom att underminera medlemmarnas lojalitet, t.ex. genom försämringar av programmet. Diskussionen är då ifall AFKLM sågar egen gren (eller de fakto SASs gren) genom att genomföra ”enhancements” på Eurobonus i syfte att efterlikna FB och på längre sikt sammansmälta programmen.
Är en konverterad EB-till-FB-medlem lika lönsam som denne var som EB-medlem? Eller blir det ”en glorifierad e-postlista” (sades kanske med ett uns sarkasm).
Där vi står idag. Sen kan vi alltid spekulera i att SAS sågar av den gren de sitter på men där är vi ju inte idag (i alla fall inte om du frågar mig). Det enda som är säkert är att saker och ting förändras, senast när AMEX gjorde om
För att vara tydlig - rätt utformade så genererar bonusprogram intäkter via lojalitet och kringprodukter tex AMEX. SAS har gjort det föredömligt och kan nu använda det för sin finansiering. Alltså har EB ett värde. Det är hur det ser ut idag och hur det ser ut imorgon kan vi bara spekulera i. Jag personligen har svårt att tro att SAS sågar av den gren man sitter på, många förändringar kommer att vara negativa men vi kommer också se positiva saker.