SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Cristoffer Cedergren skrev:Hum...kan bytet av allians ske innan chapter 11-processen i domstolen i USA är klar och de nya ägarna är godkända?Klicka för att utvidga...
Nej,

det Ben Smith sa var att de vill göra det efter processen är klar. Den är, förhoppningsvis, klar i mars.
 
Cristoffer Cedergren skrev:kan bytet av allians ske innan chapter 11-processen i domstolen i USA är klar och de nya ägarna är godkända?Klicka för att utvidga...
I mina öron låter tidplanen extremt ambitiös? Är det verkligen realistiskt att detta skulle verkställas redan i juni?



edit: även om domstolsprocessen blir klar i mars?
 
Cristoffer Cedergren skrev:Hum...kan bytet av allians ske innan chapter 11-processen i domstolen i USA är klar och de nya ägarna är godkända?Klicka för att utvidga...
Yes, exiting Chapter 11 and getting a new cap table in place is not a prerequisite to changing business relationships of relevance, including alliance memberships. But it really comes down to the comfort levels of the relevant business partners into papering agreements and making the change under such agreements prior to exiting Chapter 11 with a new ownership breakdown. But I wouldn’t want to hazard a guess on the speed of this happening, just that it is not definitively precluded by being in Chapter 11.
 
Fredrik skrev:Nej,det Ben Smith sa var att de vill göra det efter processen är klar. Den är, förhoppningsvis, klar i mars.Klicka för att utvidga...


I en annan tråd så nämndes datumet 19:e mars. Och utgår man från att folk inte suttit på händerna och inte gjort något utan faktiskt förberett övergången så känns det ju inte osannolikt.
 
guwonder skrev:If SAS wants to be generous, SAS could make a transitional period or other conditional arrangement to at least give status points to those members who will have already booked regular paid flights with Star Alliance carriers before the announcement of a firm transition date. But my expectations are low for even that happening.Klicka för att utvidga...
I don't know how it normally works, but if I fly say Lufthansa, isn't it normally Lufthansa that purchases the points from SAS to give them to me? Once Lufthansa exists Star, would SAS even be told I was on the flight, since Lufthansa can't/won't even report the EB number anymore?
 
Är det för övrigt inte dessutom så att de även ska gå igenom en rekonstruktion i Sverige? Fast de kanske kan flippa allians mellan de två tillfällena?
 
mha321 skrev:I don't know how it normally works, but if I fly say Lufthansa, isn't it normally Lufthansa that purchases the points from SAS to give them to me? Once Lufthansa exists Star, would SAS evenbe toldI was on the flight, since Lufthansa can't/won't even report the EB number anymore?Klicka för att utvidga...


There are probably exit clauses that regulates this between the airlines. It would be weird otherwise.




mha321 skrev:Är det för övrigt inte dessutom så att deävenska gå igenom en rekonstruktion i Sverige? Fast de kanske kan flippa allians mellan de två tillfällena?Klicka för att utvidga...


Vet ej, men det behöver ju inte betyda att det är samma regler som tillämpas.
 
mha321 skrev:I don't know how it normally works, but if I fly say Lufthansa, isn't it normally Lufthansa that purchases the points from SAS to give them to me? Once Lufthansa exists Star, would SAS evenbe toldI was on the flight, since Lufthansa can't/won't even report the EB number anymore?Klicka för att utvidga...


Yes, it’s normally how that works with redeemable points credited for partner flights flown. But if SAS wanted to be generous, SAS could accept Star Alliance carrier boarding passes with a copy of ticket and ticket issue dates from before some specific date and unilaterally manually credit just status points for such flights as a goodwill gesture without involving Star Allance carriers. If SAS wanted to even credit redeemable points, SAS could but then SAS would have to eat the cost of that liability and that would be a much more direct and material cost/liability to SAS than a generous-but-not-expensive goodwill gesture of crediting only status points.
 
Fredrik skrev:Nej,det Ben Smith sa var att de vill göra det efter processen är klar. Den är, förhoppningsvis, klar i mars.Klicka för att utvidga...
Some recent article linked by Gnopps indicated Smith expected this SkyTeam transition to be completed in the second quarter no later than in June IIRC.
 
Tror det tar längre tid innan allt är klart och SAS är fullt ut med i Skyteam. Kanske nyår. Och redan bokade flyg och förmåner hos andra bolag kommer nog att hedras under en övergångsperiod, även om man inte längre egentligen har status i *A.



Det enda man kanske behöver tänka på är nog att se till att ha säkrat sin status i EB för innevarande intjäningsår. Är man inte klar så är det nog smart att se till att få det gjort nu innan juni, så att man är EBG/EBD vid övergången och under kommande år. Påsk och helgerna i maj är ju bra tillfälle för lite MR.
 
När vi pratar om att man inte kommer att kunna boka om resor, innebär det att biljetter inte kommer att kunna skrivas om alls, eller att vi inte kommer att kunna byta avgångar så att säga?



Säg att man flyger CGK-IST-WAV-GOT och IST-WAW ryker, tror ni att SAS kommer att kunna justera biljetten så man avslutar resan i IST och kan köpa sig biljett hem exempelvis?
 
RhinoG skrev:När vi pratar om att man inte kommer att kunna boka om resor, innebär det att biljetter inte kommer att kunna skrivas om alls, eller att vi inte kommer att kunna byta avgångar så att säga?Säg att man flyger CGK-IST-WAV-GOT och IST-WAW ryker, tror ni att SAS kommer att kunna justera biljetten så man avslutar resan i IST och kan köpa sig biljett hem exempelvis?Klicka för att utvidga...
Allt är bara killgissningar. Ingen vet något.
 
JacobGBG skrev:Di har en artikel bakom paywall som hävdar sig veta datumet på övergång. Clickbait?Klicka för att utvidga...
Nja inget datum



”Om allt går som det ska, och det tror jag att det kommer göra, så förväntar vi oss en 'exit' från Star Alliance under andra kvartalet”, säger Air France-KlM:s vd Ben Smith till Dagens Næringsliv och fortsätter:



”SAS kommer omedelbart att gå in i Sky Team, vi kommer kommunicera ett datum inom kort.”
 
RhinoG skrev:When we talk about not being able to rebook trips, does that mean that tickets won't be able to be rewritten at all, or that we won't be able to change departures so to speak?Say you fly CGK-IST-WAV-GOT and IST-WAW breaks, do you think that SAS will be able to adjust the ticket so that you end the journey in IST and can buy a ticket home, for example?Klicka för att utvidga...
Once you have partially flown a ticket, it's the operating carrier with a schedule disruption that should be able to fix matters on such a ticket so as to enable a completion of the journey. That said, I suggest that you're better protected if you can arrange things so as to be on a routing protected by EC 261/2004.



About how things go during and following transitions from alliances, this isn't the first time an airline has changed alliance membership. And as history tends to repeat itself, transitions such as USAirway's exit from Star Alliance and bmi’s exit from Star by way of absorption into BA may be instructive on how things could go with SAS's exit from Star Alliance.
 
SilverJonten skrev:Ben är inte VD, han är chef/ansvarig för Flying Blue vilket då gör hans uttalande mer sannolikt än om VD surrade något om bonusprogrammet.Klicka för att utvidga...


Han presenterades som Chief Executive Offer på Air France-KLM's Earnings Call igår. Det här är vad han sa om SAS



Benjamin Smith, Chief Executive Officer:



And on the -- on your M&A question. We're very, very happy with how things worked out with SAS, with our 19% stake, with the exit of SAS from Star Alliance and our exclusive ability to go up to a controlling stake. So, we're already in deep talks. We've moved forward on a lot of commercial let's say partnerships with them. They've already moved one flight to Atlanta. We are putting in place, you know, we're having them line up with our services wherever we can under the non-immunized rules. But it's a great first step for 19% investment. So that we're pleased with. In terms of TAP, as you know, geographically, we're quite interested in that operation. We'll see how that goes. But as of today, as you know, it's a bit unknown how the new government is going to move on that file. So, still interested but balanced expectations based on the current situation.





Andrew Lobbenberg, Analyst:



Ben, can I just ask, are there competition policy approvals needed for SAS to proceed or are you expecting that to go through it? Because obviously the process for lift in ETA and IATE Europa are going nowhere fast, right?





Benjamin Smith, Chief Executive Officer:



No, we don't. What we're focused on is, can SAS eventually join our joint venture across the Atlantic? So, with Virgin and with Delta we will be able to integrate SAS into that joint venture. And of course, you know, that's a lengthy process. So that's the main focus. What will we need to do there. And of course, there's no limit to access at Copenhagen or at Stockholm. The airports are totally open. So, if there are perhaps any remedies that will be asked for, I predict they will be asked for in Amsterdam. But the unique routes that we're on are very limited.
 
JV:t är ju räddningen för SAS. Helt avgörande för framtiden.
 
Back
Top