Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Tidigt skede såklart, men kan tänka mig att
Ett nätverksbolag som småhubbar i Arlanda kommer att ha en stor fördel i att de kan få en betydligt högre frekvens med att ta både passagerare som ska till Stockholm och de som ska vidare ut i världen. Lufthansa kanske skulle kunna fylla en avgång om dagen från Umeå/Luleå till Frankfurt, men då det bara blir en avgång om dagen istället för 6 så blir det bara få anslutningar som går bra tidsmässigt.

Samma problem som för de frekventa resenärerna mellan Umeå och Göteborg, bara för att det på de typ 20 resande per avgång går att fylla ett flyg per dag betyder det inte att den avgången skulle passa majoriteten av resenärerna.
Högst spekulativt nu, men får i alla all intrycket att du täcker in rätt många anslutningar från Frankfurt om du kör en fakiravgång från Luleå runt 05:00 och är nere i Frankfurt 08:00 och sedan flyger upp kärran runt 20:00 och landar i Luleå vid 23:00. Du skulle dessutom kunna köra med en CRJ för att öka på kabinfaktorn. Utmaningen blir såklart crew och att du mest troligen måste ha crew stationerad i Luleå hela tiden för att få det att funka.
 

NotRyan

Medlem
Jag hade nog inte sagt det är en självklarhet att det mappas så. Det kan lika gärna bli att guld mappas mot Elite och Diamond mot Elite+. Guld hos SAS har varit för lätt att tjäna in, och att man vill ge alla guldkort Elite plus tror jag inte på.

Detta blir en kanonmöjlighet för EuroBonus rensa loungerna.
Jag sa troligen, och hur svårt är det att nå FB Guld som är Elite+? Först skall du tjäna in 100 XP under ditt kvalificeringsår, och sedan när du har gjort det har du ett år på dig att tjäna in 180 XP för att bli guld, sedan 180 XP per år.

Det är två businessclassresor till Krakow, via Paris och Amsterdam, per år för att upprätthålla guld
 
Last edited:

Carlos

Medlem
Hur är nätverket av lounger i Sky Team? Deltas lounger är rätt bra och de är de enda jag har erfarenhet av. Själv gillar jag LHs senatorlounger, gillar ölen på fat och varma maten samt hur många dom är både innanför och utanför Schengen. Jag kommer sakna tillgång till dom samt extra bagage när man flyger hela familjen på en snålisbiljett på LH.
 

chrisljo

Medlem
Om vi bara tittar på boalgen utanför Europa så gissar jag följande

Thai bli kvar
Ethiopian blir kvar
Air China fortsätter flyga, finns säkert gott om frakt mm
ANA lär inte starta upp
Singapore riskerar nog att försvinna då avtalet med SAS eventuellt försvinner
Air India kommer kanske tillbaka
Air Canada behåller nog Köpenhamn, om inte SAS lyckas konkurrera ut dom

Virgin samarbeider med Singapore så det er vel ikke utenkelig at SAS sin avtale med dem forsetter?
 
Last edited:

Homer

Medlem
Förresten så äger Delta och China Eastern 8,8% respektive 10% i AF/KL

However, China Eastern Airlines, which currently holds an 8.8% share, will keep its stake strictly below 10% during the recapitalization, the statement said, and France will lock its holding below 30%. U.S. carrier Delta Airlines and the Dutch state — which have shares in the airline of 8.8% and 14%, respectively — will not participate in the plan.
 

GOTBound

Medlem
Janne uttalar sig, och är positiv över affären.

 

palmen

Moderator
Du behöver 10 interkontinentala flyg i business under ett år (och Nordafrika räknas som inom Europa). Du får 200 poäng per flyg och du behöver 2000 poäng för Senator status.
Nejdå, då man flyger Sverige - Tyskland - Longhaul får man även poäng för connecting flight.
Nordafrika räknas mycket riktigt som Europa, men det gör inte området omkring Israel. Finns priser i Business dit omkring 7000 kronor utan kampanj.

På så sätt är du hemma på 4 tor i Business "longhaul".

Visa mig vart jag kan få Senator status för 30k så bokar jag den rutten redan i dag.
Tips, Google flights och mapview kommer fungera väldigt långt på. Tittade för drygt en månad sedan senast och priserna låg på ca 7000 då per "longhaul".

Förslagsvis diskuterar du detta i nedan tråd
 
Toppen