Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

augu12345

Medlem
Är det ett självändamål att folk ska flyga tycker du? Eller ska vi med flygets hjälp göra det smidigt och inte alltför dyrt att ta folk dit de villhöver åka? För det är två olika saker. Och om man slutar med territoriepissandet och ser vad som är rationellt ur en driftssynvinkel så ser man att Stockholm som omvärldsläget ser ut idag inte är jättebra, och funkar bättre som matarflygplats.

Det kanske gör ont i egot för Capital of Scandinavia men det är enkelt matematik och logiskt tänkande som tar en till den slutpunkten. Man kan naturligtvis ändå vilja ha en linje någonstans av olika skäl, men då är det av andra skäl.
"Stockholm som omvärldsläget ser ut idag"? Hänger inte med. Handlar inte om ego, handlar mer om att om jag ska behöva mellanlanda i CPH eller på annan plats (för övrigt det absolut sämsta för miljön som du verkar vara så mån om) ska det vara av praktiska skäl (rimligt att mellanlanda i Singapore på väg till Australien, men inte Helsingfors), inte regionalpolitiska.
 

Hachans

Medlem
"Stockholm som omvärldsläget ser ut idag"? Hänger inte med. Handlar inte om ego, handlar mer om att om jag ska behöva mellanlanda i CPH eller på annan plats (för övrigt det absolut sämsta för miljön som du verkar vara så mån om) ska det vara av praktiska skäl (rimligt att mellanlanda i Singapore på väg till Australien, men inte Helsingfors), inte regionalpolitiska.

För det första är det ytterst osannolikt att Stockholm skulle bli utan direktanslutning till Helsingfors. Eller Tallinn, Oslo eller andra linjer.

Jag fattar att det är mer bekvämt att flyga direkt. Men du kan hamna i en situation där följande scenario är troligt.

Låt säga att flygbolaget inte kan fylla ett flygplan till sin destination X varje dag från Stockholm. De kan då välja mellan att flyga 1-2 gånger i veckan. Det är inte särskilt attraktivt. Eller så kan de välja att flyga folk med anslutning och fylla ett plan från annorstädes och därför ändå lyckas erbjuda en rimlig tidtabell.

Och jag tror inte att folk som vill åka till X avskräcks bara för att det är ett byte på vägen om alternativet är att det inte går att hitta flyg som passar alls.

Med omvärldsläget menar jag att det i princip just nu är en återvändsgränd i Stockholm. Allt som kommer västerifrån och söderifrån måste flyga iväg den vägen igen. Du kan inte ha en hubb där ett plan som kommer från New York sen kan användas till Tokyo där längre exempelvis.

Och jag tittar inte på detta ur ett miljöperspektiv, utan enbart ur ett ekonomiskt rationellt perspektiv.
 

mha321

Medlem
Skulle LH gruppen kanske till och med kunna vara så pass fräck att de öppnar en officiell hub på Arlanda, inklusive LH flyg till icke-LH-hubbar (görs ju i princip redan genom Eurowings) och LH-långdistansflygningnar?
Känns ju som om LH-gruppen behöver agera nu för att säkra Star Alliance marknadsandelar och rutter i Norden.
Något lär LH gruppen nog vilja göra, för de får ändå en hyfsad mängd transfer från SAS och framförallt SAS hubbar idag. Att plocka från Arlanda är nog inga större problem, de har ju gott om flighter till sina hubbar idag. Men jag är lite nyfiken på vad de kommer göra med norra sverige -- där finns ändå en hel del trafik som ska vidare ut i världen som idag "nästan alltid" flyger SAS till Arlanda och vidare. Kommer vi se Eurowings påt.ex. UME-ARN och LLA-ARN för vidare befordran neråt. Eller kommer det till och med bli direktflyg från t.ex. FRA till flygplatser i norrland för att hämta connection pax?
 
M&M blir ju enkelt att nå Senator efter nyår, kommer bara behövas 4 longhaul business med LH-gruppen för att uppnå den statusen och Senator är ju att "jämföra" med EBD mer eller mindre.
Du behöver 10 interkontinentala flyg i business under ett år (och Nordafrika räknas som inom Europa). Du får 200 poäng per flyg och du behöver 2000 poäng för Senator status.
 

maswan

Medlem
Något lär LH gruppen nog vilja göra, för de får ändå en hyfsad mängd transfer från SAS och framförallt SAS hubbar idag. Att plocka från Arlanda är nog inga större problem, de har ju gott om flighter till sina hubbar idag. Men jag är lite nyfiken på vad de kommer göra med norra sverige -- där finns ändå en hel del trafik som ska vidare ut i världen som idag "nästan alltid" flyger SAS till Arlanda och vidare. Kommer vi se Eurowings påt.ex. UME-ARN och LLA-ARN för vidare befordran neråt. Eller kommer det till och med bli direktflyg från t.ex. FRA till flygplatser i norrland för att hämta connection pax?
Ett nätverksbolag som småhubbar i Arlanda kommer att ha en stor fördel i att de kan få en betydligt högre frekvens med att ta både passagerare som ska till Stockholm och de som ska vidare ut i världen. Lufthansa kanske skulle kunna fylla en avgång om dagen från Umeå/Luleå till Frankfurt, men då det bara blir en avgång om dagen istället för 6 så blir det bara få anslutningar som går bra tidsmässigt.

Samma problem som för de frekventa resenärerna mellan Umeå och Göteborg, bara för att det på de typ 20 resande per avgång går att fylla ett flyg per dag betyder det inte att den avgången skulle passa majoriteten av resenärerna.
 

JMG

Medlem
Den som lever får se men en titt på Avianca hintar nog en del om vilken riktning Anko vill ta SAS.

EB är ju en helt egen produkt numera så blir spännande att se om den stannar, säljs till AF/KLM eller möjligtvis LH. Lär bli konstigt att inte nyttja *A-nätverket men får de till en vettig status-matchning (EBG life och EBD) och lite bättre loungeaccess i Europa så fine, riv av plåstret och få det gjort..
 
Du får titta på vad Lufthahsa definierar som longhaul, du behöver inte åka till östra Asien eller över Atlanten. Dvs lika lätt som att dra in BA Gold med resor inom Europa med Finnair och 4 BA Flighter till samma kostnad. Att flyga in en Senator status för 30k SEK är inte dyrt och är i paritet med vad det kostar att flyga in EBG utan kreditkort.
Visa mig vart jag kan få Senator status för 30k så bokar jag den rutten redan i dag.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Blir nog att styra över resandet till Japan Airlines eller All Nippon Airways även om det kostar betydligt mer för resor till Asien, men bekvämt blir det ju i alla fall.
Är också tacksam att jag bränt mina eurobonus poäng så man slipper stressa med att boka resor när alla ska bränna sina poäng de kommande månaderna.
 
Toppen