Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Vera

Medlem
Mest stockholmshatande skåningar som för fram den åsikten. De flesta med lite utanifrånperspektiv ser ingen större skillnad på Europas 22a och 28e största flygplatser, en marginellt bättre placerad för USA och en bättre österut.
Själv tänker jag återgång, way back var det Köpenhamn, Amsterdam eller Paris som stop för long haul
 
Last edited:
Mest stockholmshatande skåningar som för fram den åsikten. De flesta med lite utanifrånperspektiv ser ingen större skillnad på Europas 22a och 28e största flygplatser, en marginellt bättre placerad för USA och en bättre österut.
Jag är ej skåning men den sydligaste delen av skandinavien är väl bättre strategiskt, ARN är bra för Asien linjer, men med ryska luftrummet stängt så är detta inte aktuellt, då blir återigen köpenhamn mer strategiskt. Tror dessutom ej sverige bortprioriteras norge är ej ägare av sas men SAS har inte slutat satsa där.
 

Johan Hbg

Medlem
Jag är ej skåning men den sydligaste delen av skandinavien är väl bättre strategiskt, ARN är bra för Asien linjer, men med ryska luftrummet stängt så är detta inte aktuellt, då blir återigen köpenhamn mer strategiskt. Tror dessutom ej sverige bortprioriteras norge är ej ägare av sas men SAS har inte slutat satsa där.
SAS kommer väl så klart satsa/flyga där de kan tjäna lite pengar?
Köper folk SAS biljetter från ARN så slutar de väl inte flyga därifrån utan vidare.
 

Vera

Medlem
Vi får helt enkelt slopa flygskatter o annat o försöka locka, flygskammen är dessutom bortblåst.
Nej tomma rader/seat block i plus är nog snart ett minne blott :) Skönt så länge det varade i alla fall! El olönsamma linjer för den delen, ryker nog först. En del av de där bolagen kommer jag inte flyga med (Skyteam alliansen) på samma sätt som jag kryssat förbi Lynx flighter i ett halvår. Bara följa med och anpassa sig efter egna krav.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Vi får helt enkelt slopa flygskatter o annat o försöka locka, flygskammen är dessutom bortblåst.

Är det ett självändamål att folk ska flyga tycker du? Eller ska vi med flygets hjälp göra det smidigt och inte alltför dyrt att ta folk dit de villhöver åka? För det är två olika saker. Och om man slutar med territoriepissandet och ser vad som är rationellt ur en driftssynvinkel så ser man att Stockholm som omvärldsläget ser ut idag inte är jättebra, och funkar bättre som matarflygplats.

Det kanske gör ont i egot för Capital of Scandinavia men det är enkelt matematik och logiskt tänkande som tar en till den slutpunkten. Man kan naturligtvis ändå vilja ha en linje någonstans av olika skäl, men då är det av andra skäl.
 
Både AF och KLM har ju bra produkt i för sig, även short haul economy får man något hahah. Hoppas sas tar efter där o slopar ryanair servicen ombord.
 
Är det ett självändamål att folk ska flyga tycker du? Eller ska vi med flygets hjälp göra det smidigt och inte alltför dyrt att ta folk dit de villhöver åka? För det är två olika saker. Och om man slutar med territoriepissandet och ser vad som är rationellt ur en driftssynvinkel så ser man att Stockholm som omvärldsläget ser ut idag inte är jättebra, och funkar bättre som matarflygplats.

Det kanske gör ont i egot för Capital of Scandinavia men det är enkelt matematik och logiskt tänkande som tar en till den slutpunkten. Man kan naturligtvis ändå vilja ha en linje någonstans av olika skäl, men då är det av andra skäl.
Det är ju det jag betonat här, med ryska flygrummet stängt är ARN inte av nytta för tex asien
 
Toppen