"Stockholm som omvärldsläget ser ut idag"? Hänger inte med. Handlar inte om ego, handlar mer om att om jag ska behöva mellanlanda i CPH eller på annan plats (för övrigt det absolut sämsta för miljön som du verkar vara så mån om) ska det vara av praktiska skäl (rimligt att mellanlanda i Singapore på väg till Australien, men inte Helsingfors), inte regionalpolitiska.
För det första är det ytterst osannolikt att Stockholm skulle bli utan direktanslutning till Helsingfors. Eller Tallinn, Oslo eller andra linjer.
Jag fattar att det är mer bekvämt att flyga direkt. Men du kan hamna i en situation där följande scenario är troligt.
Låt säga att flygbolaget inte kan fylla ett flygplan till sin destination X varje dag från Stockholm. De kan då välja mellan att flyga 1-2 gånger i veckan. Det är inte särskilt attraktivt. Eller så kan de välja att flyga folk med anslutning och fylla ett plan från annorstädes och därför ändå lyckas erbjuda en rimlig tidtabell.
Och jag tror inte att folk som vill åka till X avskräcks bara för att det är ett byte på vägen om alternativet är att det inte går att hitta flyg som passar alls.
Med omvärldsläget menar jag att det i princip just nu är en återvändsgränd i Stockholm. Allt som kommer västerifrån och söderifrån måste flyga iväg den vägen igen. Du kan inte ha en hubb där ett plan som kommer från New York sen kan användas till Tokyo där längre exempelvis.
Och jag tittar inte på detta ur ett miljöperspektiv, utan enbart ur ett ekonomiskt rationellt perspektiv.