Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Ubbe

Medlem
Loyaltylobby skriver följande i sin sammanfattning av KLM_AF SAS affären.
Now that Norwegian and Swedish governments are entirely out of the picture, SAS can even more concentrate their long-haul operations to Copenhagen instead of running some long-haul operations from Stockholm or Oslo and start better feeding Air France and KLM long-haul operations in Amsterdam and Paris and perhaps more flights to Delta’s US hubs.

SAS Eurobonus members will have opportunities to match to other Star Alliance programs once they are out, and I am sure that Finnair will soon have a match opportunity for those who prefer Oneworld.

SkyTeam has been a third-tier alliance well behind Star Alliance and Oneworld. Virgin Atlantic recently joined the alliance, and now SAS, but ITA and AirEuropa are on their way out.
 

Hachans

Medlem
Vi har ju kunnat boka LH first utan att ha M&M så varför ska vi ha FB för att boka La P.??? det kan ju bli andra poäng som krävs med det klara nog sas av att ändra7/jämka. Man har ju ändrat det förut.

Fast i ärlighetens namn är väl tillgången rätt skral på LH F och knappast varit lättillgänglig för den breda massan utanför M&M även om det varit teoretiskt möjligt.

Det gick att boka AF F tidigare också med poäng från andra bolag, men man har styrt upp det lite för att göra Flying Blue mer attraktivt och behålla exklusiviteten för de betalande passagerarna.

Men när du väl når Platinum var det lätt att boka. När jag bokade min award i F så var det vidöppen tillgänglighet.
 
Den som tror att en investering från AF



De kan ju lika gärna göra sig av med innehavet, AF/KL har även ägt 25% av Alitalia utan att det ledde till något positivt för någon av parterna

Alitalia var ju dock ett hopplöst case och täcker inte lika stor area som Skandinavien. AF var ju dock intresserade av ITA,
 

Lars_Sam

Ny medlem
Loyaltylobby skriver följande i sin sammanfattning av KLM_AF SAS affären.
Now that Norwegian and Swedish governments are entirely out of the picture, SAS can even more concentrate their long-haul operations to Copenhagen instead of running some long-haul operations from Stockholm or Oslo and start better feeding Air France and KLM long-haul operations in Amsterdam and Paris and perhaps more flights to Delta’s US hubs.

SAS Eurobonus members will have opportunities to match to other Star Alliance programs once they are out, and I am sure that Finnair will soon have a match opportunity for those who prefer Oneworld.

SkyTeam has been a third-tier alliance well behind Star Alliance and Oneworld. Virgin Atlantic recently joined the alliance, and now SAS, but ITA and AirEuropa are on their way out.
Ja precis, givetvis är det så att SAS kommer att fokusera på Köpenhamn nu istället för Stockholm och Oslo som support.
 

Hachans

Medlem
Självklart så kommer SAS statusnivåer mappas mot Skyteams, troligen Silver = Elite samt Guld och Diamond = Elite+

Poängintjäning från Skyteam-partners kommer naturligtvis att vara klart vid tidpunkten av övergång.

Jag hade nog inte sagt det är en självklarhet att det mappas så. Det kan lika gärna bli att guld mappas mot Elite och Diamond mot Elite+. Guld hos SAS har varit för lätt att tjäna in, och att man vill ge alla guldkort Elite plus tror jag inte på.

Detta blir en kanonmöjlighet för EuroBonus rensa loungerna.
 

palmen

Moderator
Vi har ju kunnat boka LH first utan att ha M&M så varför ska vi ha FB för att boka La P.??? det kan ju bli andra poäng som krävs med det klara nog sas av att ändra7/jämka. Man har ju ändrat det förut.
Vi har ju inte kunnat boka LX F utan M&M så varför ska vi kunna boka La Premiere utan Flying Blue Platinum?
 

palmen

Moderator
Jag hade nog inte sagt det är en självklarhet att det mappas så. Det kan lika gärna bli att guld mappas mot Elite och Diamond mot Elite+. Guld hos SAS har varit för lätt att tjäna in, och att man vill ge alla guldkort Elite plus tror jag inte på.

Detta blir en kanonmöjlighet för EuroBonus rensa loungerna.
Eller så gör man det initialt, de som inte klarar av att återkvala sen kommer ju försvinna inom säg 1 år. Är ju ett ypperligt tillfälle för SAS också att gå över till årsbaserat medlemsår om de vill. Säg att alla får status fram till och med december 2025 när man väl flyttas över till Skyteam. Efter det kommer alla ha kvalår som följer det vanliga året.

Det lär ju visa sig inom några månader hur de tänker med inträdet i skyteam, min gissning är att man kommer vara relativt givmilda initialt och har man EBG idag kommer man få motsvarande status inom skyteam som ger lounger på alla bolag.
 

ARN01

Medlem
Utgår från att awardtillgänglighet kommer bli svårt.
Nu när man insett fakta så inser man att det troligtvis blir väldigt svårt att göra sig av med sina poäng på ett bra sätt. Tittar man på vilka Sky Team kontra Star Alliance som flyger på ARN och CPH så är det ju en väldig skillnad. Tar man även med att de som var/var på gång att flyga skulle komma tillbaka blir det än värre. Tror de flesta också är här på egna meriter och inte för att SAS varit en partner. Sky Teams usla närvaro i Europa gör det också svårt att kunna ta sig till CDG, SCH och LHR etc med annat än med KLM, AF och SAS för kunna utnyttja Korean, Vietnam, Delta, Virgin osv. Får ju nu ofta alternativa förslag till tex MUN,FRA och IST om det inte finns plats på direktflyg.
Har inte riktigt förstått hur bra Star Alliance varit/är och hur begränsat Sky Team är.
Nåväl världen är ju inte statisk och går allt vägen så kanske tex Aerolinas, Kenya och Korean kan få ett case att börja flyga på CPH

Star Alliance
Thai
Ethiopian
Lufthansa
Croatien (säsong?)
Aegean
United (säsong)
LOT
Turkish
Swiss
Austrian
Brussels
TAP
Air China - har väl åtminstone någon dag i veckan på ARN nuförtiden. Lär väl nog öka
ANA - pandemin kom emellan och är väl tveksamt om det blir av, inte större chans nu utan SAS
Singapore - är väl inget sagt om ARN igen men flyger väl till Köpenhamn
Air India - inte kommit tillbaka till ARN men flyger väl numera på CPH. Är väl troligt att de kommer till ARN med tanke på deras expansion
Air Canada CPH

Sky Team
Air France
KLM
MEA
Delta - säsong
China Eastern - var väl inne en sväng på ARN men är väl inte på g tillbaka(?)
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Nu när man insett fakta så inser man att det troligtvis blir väldigt svårt att göra sig av med sina poäng på ett bra sätt. Tittar man på vilka Sky Team kontra Star Alliance som flyger på ARN och CPH så är det ju en väldig skillnad. Tar man även med att de som var/var på gång att flyga skulle komma tillbaka blir det än värre. Tror de flesta också är här på egna meriter och inte för att SAS varit en partner. Sky Teams usla närvaro i Europa gör det också svårt att kunna ta sig till CDG, SCH och LHR etc med annat än med KLM, AF och SAS för kunna utnyttja Korean, Vietnam, Delta, Virgin osv. Får ju nu ofta alternativa förslag till tex MUN,FRA och IST om det inte finns plats på direktflyg.
Har inte riktigt förstått hur bra Star Alliance varit/är och hur begränsat Sky Team är.
Nåväl världen är ju inte statisk och går allt vägen så kanske tex Aerolinas, Kenya och Korean kan få ett case att börja flyga på CPH

Star Alliance
Thai
Ethiopian
Air China - har väl åtminstone någon dag i veckan på ARN nuförtiden. Lär väl nog öka
ANA - pandemin kom emellan och är väl tveksamt om det blir av, inte större chans nu utan SAS
Singapore - är väl inget sagt om ARN igen men flyger väl till Köpenhamn
Air India - inte kommit tillbaka till ARN men flyger väl numera på CPH. Är väl troligt att de kommer till ARN med tanke på deras expansion
Air Canada CPH
Om vi bara tittar på boalgen utanför Europa så gissar jag följande

Thai bli kvar
Ethiopian blir kvar
Air China fortsätter flyga, finns säkert gott om frakt mm
ANA lär inte starta upp
Singapore riskerar nog att försvinna då avtalet med SAS eventuellt försvinner
Air India kommer kanske tillbaka
Air Canada behåller nog Köpenhamn, om inte SAS lyckas konkurrera ut dom
 
Toppen