Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Dr. Miles

Expert
Konstrutiv kritik tycker jag det talas väldigt högt om när SAS kommer på tal. Personligen så tycker jag knappast att "Vissa LCC åker jag inte av etiska och mentalhygieniska skäl" är speciellt konstruktiv kritik.

Det som disskuteras just nu är SAS intra scan linjer och JAG tycker att service konceptet på dessa lijer är minst sagt undermålig. Så vad grundar jag nu detta fruktansvädra påhopp på??

Jag reser till 98% econmy extra (har bijljett i bokningsklass C TPI). För en enkelbiljett mellan
t.ex ARN-CPH kostar detta ca 290 Euro.
Vad får jag då för detta??
Jag kan checka in på nätet kvällen innan och sparar därmed massor av tid vilket är suveränt (funkar dock inte alltid).
Tillgång till fast track, men eftersom jag oftast reser med "kontrors avgångarna" så går det fortare att ta den allmänna kön till säkerhetskontrollen.
C klass biljett och ett visst EB kort ger också tillgång till lounge vilka jag personligen tycker känns väldigt oinspirerande och överfulla.
Men det jag ändå har betalt för är ju att transportera mig från ARN till CPH och vad väntar mig där!?
Prioboardning för att om möjligt få plats med dataväskan, Nej inte speciellt ofta. Väl på flyget så kan jag få ett mittsäte på rad 15++.
En box med någon torr ostbit, skinka eller korvbit, samt en liten yougurt och lite mussli. (detta är dock bättre utbud än det som serveras på eftermiddagas avgångarna också i en box).

Ni som hyllar SAS koncept snälla motivera varför just Ni tycker det är så fantastiskt!?

Jag håller med att det är dålig produkt för valuta och jag anser inte SAS är fantastisk heller.
Dock punkter som Fast Track och loungetillgång är ändå bra tjänster även om det inte passar dina behov.
Angående oinspirerade personal i lounger, vilka andra Europeiska flygbolags lounger har inspirerade personal överhuvudtaget? (Vi jämför äpple mot äpple, inte mot Emirates eller Singapore Airlines lounger)

Om jag eller mitt företag har problem med leverantörer tänker jag inte disskutera här. Vore det ändå inte bra att upplysa andra "medvetna" resenärer vad De kan förvänta sig?? Eller gäller det bara när allt är guld och gröna skogar??

Jag tänkte bra ge en bild av vad en kund som köper en business full flex biljett inom skandinavien har att vänta. Det står det nämnligen INTE uttryckligen något om på SAS hemsida. Det står däremot utmärkt vad jag kan förvänta mig om jag köper en Economy Extra.

Ditt tidigare inlägg är ändå saklig tycker jag. Men generellt sätt, ett inlägg som beskriver om ett flygbolags dåliga sider blir ofta klagande ton, vilket är beklagligt (mig inkluderat).
 

Traveller

Medlem
Haha! Skulle norrmännen köra med samma princip och välja sitt eget Norwegian så hade SAS varit i konken x antal år sedan. Det är nämligen den norska produktionen som är den lönsammaste! (SAS är ofta kallat Svenskt Allt Sammen eller dylikt i Norge.)

Måste tillägga en fråga: hur i hela friden bär man sig åt för att hedra SAS? :confused:

DU kan ju välja att läsa och tolka inlägg som du vill men jag är inte Norsk men Svensk och ser därför SAS ur enbart Svensk synvinkel. Hade Norrmännen haft mitt sätt att se på det hade ju kanske INTE Norwegian kommit som en uppstickare. Så, därav är ditt sätt att resonera tyvärr galet enligt min mening. Det kan väl dessutom inte finnas någon vettig skattebetalare som tycker det är okay att ett bolag flyr undan skatter på det sätt Norwegian gör om man inte har samma principer själv förstås. Så, SAS kör med moral och det kostar en slant och det betalar jag för. Det supporterar jag också för jag gillar rent mjöl i påsen och känslan av att inte bidra till annat.

Jag tycker dessutom att det är ganska nedlåtande att börja sina inlägg med "nedlåtande" skatt på det sätt du gör GNOPPS. Ett vänligt forum är det vi har här!
 

twiggs

Medlem
DU kan ju välja att läsa och tolka inlägg som du vill men jag är inte Norsk men Svensk och ser därför SAS ur enbart Svensk synvinkel.

Tja, du kan se saken ur svensk, dansk, norsk, isländsk eller t o m japansk synvinkel. Faktum kvarstår dock att norrmännens produktion är den i särklass mest lönsamma.

Hade Norrmännen haft mitt sätt att se på det hade ju kanske INTE Norwegian kommit som en uppstickare.

Med tanke på hur styvmoderligt behandlade norrmännen blivit genom SAS så är det inget konstigt att man ser sig om efter nya alternativ. Se bara på exemplet KLM som har roffat åt sig stora mängder passagerare.

Så, därav är ditt sätt att resonera tyvärr galet enligt min mening. Det kan väl dessutom inte finnas någon vettig skattebetalare som tycker det är okay att ett bolag flyr undan skatter på det sätt Norwegian gör om man inte har samma principer själv förstås.

Anser du Norwegians taktik vara olaglig så kan du väl ta och lämna in en stämningsansökan eller polisanmälan. Det står dig fritt.

Så, SAS kör med moral och det kostar en slant och det betalar jag för.

Gör du det medan andra kan spara sina slantar!!!
 

Alx

Medlem
Det kan väl dessutom inte finnas någon vettig skattebetalare som tycker det är okay att ett bolag flyr undan skatter på det sätt Norwegian gör om man inte har samma principer själv förstås. Så, SAS kör med moral och det kostar en slant och det betalar jag för. Det supporterar jag också för jag gillar rent mjöl i påsen och känslan av att inte bidra till annat.

Vad är det för skatter du syftar på att SAS betalar som inte Norwegian gör??? SAS som enbart har lyckats prestera jätteförluster år efter år betalar därmed ingen bolagsskatt... Däremot har SAS gladeligen brännt åtskilliga miljarder skattemedel utan att tidigare ens ha gjort några seriösa försök att få ordning på skutan. Det är först på senare tid man verkligen tagit tag i lönsamhetsproblemen på allvar, tyvärr utan synbart resultat ännu.
 
Oj vad känsligt det är att kritisera SAS. Man får en känsla av att är personligt för en del.

Det här är en känslomässig sak. Du kan jämföra detta som att vissa älskar BMW och andra MB. Eller andra gillar Radisson och andra Hilton. Det finns massor av exemplar och nästan alla har en känslomässig koppling som är svårt att förklara. Under sista tiden har SAS jobbar hårt att göra sitt produkt bättre och men de är inte färdiga än.

Sanningen är: ARN-CPH har jag testat både SK och DY flera gånger. Bortsett från Lounger (som inte är jättespännande) samt Fast Track på CPH (ARN tar sällan mer än 5-10 minuter i vanliga T5 kön har SAS inget att komma med om man reser i Economy (vilket 95% gör). Slitna plan, sämre plats för benen, tygstolar jämfört med läder på DY (fräschare, lättare att hålla rent), 9 av 10 fall bra mycket billigare.

För mig SK Lounge är ju en bra förmån att få läsa e-post och ta en liten tilltugg innan resa. Om jag flyger i Economy så då kan jag äta frukost innan flyget och då bryr jag inte mig om så mycket serveras det frukost eller inte. Viktigaste för mig är att få kaffe och lite påtor om jag vill. Jag vill inte betala för det som jag tycker att skall ingå på priset.

Jag tycker inte att det finns någon skillnad om utrymmen mellan sätena, men jag kan vara fel.

Personligen gillar jag inte läder säten, men det är igen min personlig åsikt. När det gäller pris gör jag de gånger när jag jämför DY och SK mot varandra så att kollar vad kostar hela resan inkluderat; flyg, val av säten och 2st bagage + Lounge access med Eurocard. Det som ingår för mig som EBG. Oftast blir priset med DY dyrare än SK/KF till mina vanligaste destinationer. T.ex. ARN-HEL route som jag flyger veckovis har KF överlägsen bästa avgångstider jämfört mot DY och priserna har nästan ingen skillnad.


Du är inte helt fel ute, men som sagt vi alla värdera olika saker på olika sätt.

Roligt att det så ofta skall hänvisas till mitt "skötebarn", BA antar jag? Vad har det med saken att göra här?

Jag har flugit med BA både i C och M, både inom Europa och Long-Haul och jag har inte varit särskilt imponerad och därför sen 2008 har jag bojkotat BA istället.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
DU kan ju välja att läsa och tolka inlägg som du vill men jag är inte Norsk men Svensk och ser därför SAS ur enbart Svensk synvinkel. Hade Norrmännen haft mitt sätt att se på det hade ju kanske INTE Norwegian kommit som en uppstickare. Så, därav är ditt sätt att resonera tyvärr galet enligt min mening. Det kan väl dessutom inte finnas någon vettig skattebetalare som tycker det är okay att ett bolag flyr undan skatter på det sätt Norwegian gör om man inte har samma principer själv förstås. Så, SAS kör med moral och det kostar en slant och det betalar jag för. Det supporterar jag också för jag gillar rent mjöl i påsen och känslan av att inte bidra till annat.

Jag tycker dessutom att det är ganska nedlåtande att börja sina inlägg med "nedlåtande" skatt på det sätt du gör GNOPPS. Ett vänligt forum är det vi har här!

Men vi måste väl få debattera? Det är en sak om det blir personliga påhopp, det är inte ok. Men vi måste få ha delade meningar...

För övrigt så ber jag om ursäkt redan nu, men ditt resonemang är för mig galenskap om något. Världen skulle se mycket märklig ut om majoriteten resonerade som du. Norwegian, SAS m.fl. är verksamheter som drivs i ett syfte; att generera avkastning åt aktieägarna. Som ofrivillig ägare utav SAS i form av skattebetalare kräver jag omstrukturering, än att ännu mer av mina pengar spolas rätt ner i toan. Det är en oerhört dålig investering. När generade vårt SAS vinst senast?

Norwegian omoraliskt? Dom bryter inte mot lagar, utan använder alla fördelar och kryphål, precis som så många andra företag.... personal verkar dom hitta och dom flesta ser ut att trivas.
 

Homer

Medlem
Du får ursäkta Concorde, men jag är trött på alla inlägg som uppmanar till bojkott. .

Nu handlar ju det flesta sådana inlägg om Ryanair och Norwegian, och den som är lite misstänksam kan lätt få uppfattningen att de som ligger bakom de ständiga uppropen och smutskastningen har en helt annan relation till konkurrenten SAS än vad de deklarerar öppet...

SAS kör med moral och det kostar en slant och det betalar jag för.

Det man betalar för är att SAS bortskämda personal, genom hundratals snarare än dussintals strejker,
under flera decennier tvingat fram en obscen lönenivå.
Strejker som dessutom skapat enorma problem för resenärerna.
 

Stefan62

Medlem
SAS är bra, men visst ibland blir man "drabbad", men det blir man på alla flygbolag.

Att SAS-personal har "obscen lönenivå" kan jag inte hålla med om eftersom den är anpassad till våra nordiska förhållanden och jag kan inte se att den på något sätt ska anpassas till "lägsta europeiska nivå".

Vill man ha kvalité så får man betala och vill man åka med BA/LH/KL/AF osv så får man göra det. Mitt förstahandsval är alltid SAS om det är möjligt och jag väljer enbart andra bolag om SAS inte flyger dit jag ska eller om det vid bokningstillfället skiljer väldigt mycket i pris.

Om vi mentalt fortsätter att "dissa" SAS så bidrar vi inte till att något blir bättre.

SAS är betydligt bättre än sitt rykte här på BC!
 

flying

Medlem
. Mitt förstahandsval är alltid SAS om det är möjligt och jag väljer enbart andra bolag om SAS inte flyger dit jag ska eller om det vid bokningstillfället skiljer väldigt mycket i pris.

Du får gärna utveckla lite mer varför just SAS är ditt förstahandsval? Så jag med +200 sträckor med SAS per år kan få ett annat perspektiv.

Tycker detta gäller i allmänhet att skrivs det något illa om SAS så är det inte konstruktivt nog men det ges sällan några riktigt bra motargument.
 

Agö

Medlem
Du får gärna utveckla lite mer varför just SAS är ditt förstahandsval? Så jag med +200 sträckor med SAS per år kan få ett annat perspektiv.

Tycker detta gäller i allmänhet att skrivs det något illa om SAS så är det inte konstruktivt nog men det ges sällan några riktigt bra motargument.

Hej flying,

Jag ska inte svara för någon annan men ge mitt perspektiv på detta. Förvisso flyger jag inte +200 sträckor med SAS per år men de senaste åren har det blivit mellan 70-80 segment per år med SAS. För att ge dig en bakgrund är ca 80 procent av dessa i tjänsten och i Economy Extra. De vanligaste linjerna är CPH-ARN, CPH-OSL, CPH-BRU och CPH-GOT. En och annan inrikesresa samt lite andra utflykter blir det också. Vi har hus söder om Alicante - en destination dit SAS flyger i konkurrens med bl.a. Norwegian.

Så varför är jag "blind" för att använda en annan skribents ord? Här är mina huvudskäl till varför jag väljer SAS på ovan nämnda linjer.

1. SAS har en tidtabell som passar affärsresenären. Jag tittade för skojs skull hur många avgångar Norwegian har på onsdag och torsdag när jag ska upp till Stockholm. Fem avgångar i vardera riktning per dag blev utfallet (i jämförelse med SAS 15/16 avgångar). DY har dessutom en inte särskilt användbar black-out mellan 08:35 och 15:30 (=inga avgångar från CPH-ARN). Det säger sig självt att en affärsresenär kan behöva boka om en resa med kort varsel - jag gör det i vart fall i snitt en av tre tjänsteresor. Med DY fungerar inte detta av förklarliga skäl. Detta är givetvis mitt huvudskäl - jag kan inte flyga med ett bolag som inte erbjuder tillräckligt många avgångar per dag på mina linjer.

2. Det finns en trygghet i att välja ett bolag som - för det fall man får tekniska problem e.d. - kan boka om en till nästa avgång. Jämför med p. 1 ovan - alternativet (Norwegian) kan inte hantera detta (om man nu inte vill vänta till 15:30...) och gör väl inte det heller vad jag förstår.

3. Fast-track och lounge där särskilt den första är viktig. Personer som reser från CPH vet vad jag talar om och SAS/Kastrup låter ju nu även bygga ut fast-tracken på CPH. Jag uppskattar att kunna komma till Kastrup 45 minuter innan och veta att jag hinner med min flight. Lounge är som någon redan framfört i tråden inte något avgörande skäl. Dock finns det tillfällen när detta kommer väl tillpass, t ex om jag åker i ekonomi privat och gärna vill äta något innan. Regelmässigt arbetar jag också i loungen när tid till detta ges. Dessa "fördelar" är utmärkta och underlättar resandet i väsentlig mån.

4. Poängintjäning. Förvisso har jag fått något färre poäng på mina linjer men detta vägs upp av goda möjligheter till poängintjäning i ekonomi på mina semesterdestinationer, t ex Alicante.

5. Pris. Det är en myt att Norwegian skulle vara så pass mycket billigare än SAS. Återigen, jämför avgångar den 24 och 25 oktober CPH-ARN.

6. Möjlighet att som EBG alltid välja plats vid bokning - oavsett biljettkategori. Inget viktigt skäl men jag utnyttjar det alltid när jag flyger ekonomi privat. Det är inte alltid optimalt att sitta i mittensätet på en packad B738.

7. Bemötande m.m. Det gnälls ständigt på detta och det verkar ses som något strukturellt problem. Själv upplever jag det inte så. Jag är förmodligen "blind" igen då.

8. Servering. Ja, det serveras ju faktiskt kaffe och te och man får en tidning om man så vill oavsett bokningsklass. Detta kan man tycka vad man vill om (eller hånskratta åt). Jag undviker helst att äta maten i Economy Extra om jag inte är mycket hungrig. Men det är alltid något.
 
Toppen