Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

NotRyan

Medlem
SAS får under inga omständigheter kritiseras. Inte ens de mest uppenbara brister får nämnas i negativa ordalag. Allt ska försöka vändas till en "enhancement" och minsta lilla positiva nyhet ska förstoras upp till något enormt revolutionerande!

Jag tycker nog att vi kritiserar både SAS och andra bolag, så när du säger att man inte "får" kritisera SAS, då tycker jag du har fel. Det är ungefär som när man säger något kritiskt om LCC på andra forum, då kommer det jämt något om att man inte får kritisera SAS när hela tråden i övrigt bara kritiserar bolaget, ofta med direkt irrelevanta och felaktiga påhopp dessutom.

"Bojkotta bolaget så att det måste rekonstrueras" tycker inte jag är ett speciellt vederhäftigt inlägg

Dessutom, är det någon här som likställer enhancement med något bra?

Enhancement = Utveckling av en produkt eller tjänst där resultatet blivit sämre än det varit tidigare.

Eder bäste
/NotRyan
 

Traveller

Medlem
Vänner... Det pratas mycket om stolar, mat osv.. Men är det inte så att service oftast är det som vi mötet i form av personlig behandling av ett bolags anställda?? Jag flyger ju nästan bara med SAS men kan säga att jag inte heller alltid är nöjd. Då jag inte är nöjd är det faktiskt relaterat till behandling, t.ex sur personal. Men, vi alla har ju dåliga dagar så jag kan förstå detta även om jag inte uppskattar eller tolererar det. Allt annat, mat, stolar, punktlighet, flygplanstyper är faktiskt sådant vi känner till då vi bokar och bör därför inte ens klaga över det. Har man köpt en biljett hos ett bolag med vetskapen om dessa saker har man också köpt upplevelsen som slutligen kan bli bättre eller sämre beroende på vem man möter ombord. Därav tycker jag själva diskussionen som pågår här är ganska meningslös.

Själv bojkottar jag Norwegian tack vare deras upplägg med anställningsavtal osv samt att jag är Svensk och tycker man skall hedra sitt egna bolag och dit viss del av mina skattepengar hamnat.
 

NotRyan

Medlem
Jag flyger primärt SAS & BA & jag kan inte påstå att BA är så mycket vassare intra-EU, lite kanske men inte speciellt mkt. Det BA serverar iform av föda klarar jag mig definitivt utan!

Nu har jag faktiskt inte åkt BA, trots den anglofil jag är men Jag brukar diskutera med en kollega som bor i UK och rätt ofta åker LHR-ARN, omväxlande med BA och SAS uteslutande i economy. Han anser att SAS är bättre än BA, så det är helt upp till vilka preferenser man har.

Nu blev det här rätt mycket OT då vi skall diskutera reella saker som SAS inte gjort så bra i den här tråden.... :)

Mvh
/NotRyan
 

flying

Medlem
Vissa LCC åker jag inte av etiska och mentalhygieniska skäl. Sedan kan jag inte förstå varför man hela tiden skall vara så negativ och dissa allt som är vårt. Kom med konstruktiv kritik istället för att bara bojkotta, bojkotta, SAS är skit m.m.... Det börjar likna vissa kommentarer i SAS-artiklar på DI.

Mvh
/NotRyan

Konstrutiv kritik tycker jag det talas väldigt högt om när SAS kommer på tal. Personligen så tycker jag knappast att "Vissa LCC åker jag inte av etiska och mentalhygieniska skäl" är speciellt konstruktiv kritik.

Det som disskuteras just nu är SAS intra scan linjer och JAG tycker att service konceptet på dessa lijer är minst sagt undermålig. Så vad grundar jag nu detta fruktansvädra påhopp på??

Jag reser till 98% econmy extra (har bijljett i bokningsklass C TPI). För en enkelbiljett mellan t.ex ARN-CPH kostar detta ca 290 Euro. Vad får jag då för detta?? Jag kan checka in på nätet kvällen innan och sparar därmed massor av tid vilket är suveränt (funkar dock inte alltid). Tillgång till fast track, men eftersom jag oftast reser med "kontrors avgångarna" så går det fortare att ta den allmänna kön till säkerhetskontrollen. C klass biljett och ett visst EB kort ger också tillgång till lounge vilka jag personligen tycker känns väldigt oinspirerande och överfulla. Men det jag ändå har betalt för är ju att transportera mig från ARN till CPH och vad väntar mig där!? Prioboardning för att om möjligt få plats med dataväskan, Nej inte speciellt ofta. Väl på flyget så kan jag få ett mittsäte på rad 15++. En box med någon torr ostbit, skinka eller korvbit, samt en liten yougurt och lite mussli. (detta är dock bättre utbud än det som serveras på eftermiddagas avgångarna också i en box).

Ni som hyllar SAS koncept snälla motivera varför just Ni tycker det är så fantastiskt!?
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Själv bojkottar jag Norwegian tack vare deras upplägg med anställningsavtal osv samt att jag är Svensk och tycker man skall hedra sitt egna bolag och dit viss del av mina skattepengar hamnat.

Haha! Skulle norrmännen köra med samma princip och välja sitt eget Norwegian så hade SAS varit i konken x antal år sedan. Det är nämligen den norska produktionen som är den lönsammaste! (SAS är ofta kallat Svenskt Allt Sammen eller dylikt i Norge.)

Måste tillägga en fråga: hur i hela friden bär man sig åt för att hedra SAS? :confused:
 

Dr. Miles

Expert
Jag reser till 98% econmy extra (har bijljett i bokningsklass C TPI). För en enkelbiljett mellan t.ex ARN-CPH kostar detta ca 290 Euro. Vad får jag då för detta?? Jag kan checka in på nätet kvällen innan och sparar därmed massor av tid vilket är suveränt (funkar dock inte alltid). Tillgång till fast track, men eftersom jag oftast reser med "kontrors avgångarna" så går det fortare att ta den allmänna kön till säkerhetskontrollen. C klass biljett och ett visst EB kort ger också tillgång till lounge vilka jag personligen tycker känns väldigt oinspirerande och överfulla. Men det jag ändå har betalt för är ju att transportera mig från ARN till CPH och vad väntar mig där!? Prioboardning för att om möjligt få plats med dataväskan, Nej inte speciellt ofta. Väl på flyget så kan jag få ett mittsäte på rad 15++. En box med någon torr ostbit, skinka eller korvbit, samt en liten yougurt och lite mussli. (detta är dock bättre utbud än det som serveras på eftermiddagas avgångarna också i en box).

Ni som hyllar SAS koncept snälla motivera varför just Ni tycker det är så fantastiskt!?

Om du eller ditt föetag väljer något som ni inte anser att det inte är värt att betala för, är det inte egentligen inte ditt/ert problem då? Ligger det inte i ditt/ert intresse att välja annat flygbolag om du/ni inte är nöjd?

T ex jag väljer huvudsakligen inte SAS när jag åker till Asien då de erbjuder sämre produkt, service, bokningsvillkor och dyrare biljett än andra flygbolag som SWISS, Turkish Airlines eller Air China.

Om jag väljer SAS på intra-Skandinavien/Europa rutt är jag medveten om deras kvalitet så det är bara acceptera så länge jag inte får exceptionellt dålig bemötande.
Däremot är jag för kritik om flygbolaget inte levererar vad de har lovat för.
T ex priority tag ingår i Business class eller när man reser som Star Alliance Gold men SAS hanterar inte denna tjänst speciellt bra.
Jag tål att sitta i en gammal slitig stol vilken är i stort sätt samma stol som i Economy tre timmar(även om jag tycker att det är dåligt), men jag tål inte vänta mitt bagage 15 minuter efter första bagaget har kommit ut när jag har rest hem från Asien.
 

flying

Medlem
Om du eller ditt föetag väljer något som ni inte anser att det inte är värt att betala för, är det inte egentligen inte ditt/ert problem då? Ligger det inte i ditt/ert intresse att välja annat flygbolag om du/ni inte är nöjd?

.

Om jag eller mitt företag har problem med leverantörer tänker jag inte disskutera här. Vore det ändå inte bra att upplysa andra "medvetna" resenärer vad De kan förvänta sig?? Eller gäller det bara när allt är guld och gröna skogar??

Jag tänkte bra ge en bild av vad en kund som köper en business full flex biljett inom skandinavien har att vänta. Det står det nämnligen INTE uttryckligen något om på SAS hemsida. Det står däremot utmärkt vad jag kan förvänta mig om jag köper en Economy Extra.
 
Last edited:

Alx

Medlem
"Bojkotta bolaget så att det måste rekonstrueras" tycker inte jag är ett speciellt vederhäftigt inlägg

Dessutom, är det någon här som likställer enhancement med något bra?

Enhancement = Utveckling av en produkt eller tjänst där resultatet blivit sämre än det varit tidigare.

Eder bäste
/NotRyan

Jag har aldrig sagt att någon ska bojkotta SAS så att det måste rekonstrueras. Även om jag tycker att idén kanske inte är så dum...

Jag vet mycket väl vad enhancement betyder, men uttryckte mig mycket otydligt. Det jag menade var att liksom flygbolagen själva vill man få negativa förändringar att framstå som just SMÅ obetydliga förändringar, nästan lite positiva, medans positiva (mycket ont om sådana hos SAS) genast ska höjas till skyarna! Det blir lite löjligt så tycker jag...
 
Toppen