Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Agö

Medlem
Jag vill inte flyga Norwegian mellan CPH och ARN/OSL. Jag ser därmed ingen anledning att "bojkotta" det enda bolag som klarar av att hantera dessa linjer på ett vettigt sätt. Sorry, Concorde.
 

NotRyan

Medlem
Jag vill inte heller flyga med något annat bolag än SAS på de linjerna jag oftast flyger, det tar för lång tid om jag skall åka ARN-OSL via LHR eller ARN-HEL via LHR som det blir om man ex. ska välja Mr. Concordes skötebarn. Vissa LCC åker jag inte av etiska och mentalhygieniska skäl. Sedan kan jag inte förstå varför man hela tiden skall vara så negativ och dissa allt som är vårt. Kom med konstruktiv kritik istället för att bara bojkotta, bojkotta, SAS är skit m.m.... Det börjar likna vissa kommentarer i SAS-artiklar på DI.

Mvh
/NotRyan
 

Nystrom

Medlem
Ju fler som bojkottar SAS ju snabbare måste man rekonstruera och vi får "new SAS" som kan faktiskt kan konkurrera. Man är omkörda på alla kanter idag.

Du får ursäkta Concorde, men jag är trött på alla inlägg som uppmanar till bojkott. Om du gör det är din ensak utifrån dina möjligheter att välja leverantör av flygtjänster. Andra har inte samma möjligheter och jag tycker att du skall visa mer respekt för detta. Jag åker SAS därför att jag av flera skäl inte åker LCC och då återstår endast det alternativet.

Jag är dessutom övertygad om att SAS ledning jobbar stenhårt på att stärka varumärket och komma tillrätta med sina problem. Har du tips på hur man gör detta, lämna dem till SAS ledning.
 

Concorde

Founding Member
Oj vad känsligt det är att kritisera SAS. Man får en känsla av att är personligt för en del.

Sanningen är: ARN-CPH har jag testat både SK och DY flera gånger.
Bortsett från Lounger (som inte är jättespännande) samt Fast Track på CPH (ARN tar sällan mer än 5-10 minuter i vanliga T5 kön har SAS inget att komma med om man reser i Economy (vilket 95% gör).
Slitna plan, sämre plats för benen, tygstolar jämfört med läder på DY (fräschare, lättare att hålla rent), 9 av 10 fall bra mycket billigare.
DY må vara en LCC, men jämfört med övriga LCC är DY bra mycket bättre, typ som Easyjet. Ironin är att SAS är också LCC, bortsett från sin urvattnade premium kabin i främre halvan.

Har jag fel?

Roligt att det så ofta skall hänvisas till mitt "skötebarn", BA antar jag? Vad har det med saken att göra här?
 

Alx

Medlem
SAS får under inga omständigheter kritiseras. Inte ens de mest uppenbara brister får nämnas i negativa ordalag. Allt ska försöka vändas till en "enhancement" och minsta lilla positiva nyhet ska förstoras upp till något enormt revolutionerande!

Däremot är det fritt fram att uppmana till bojkott av LCC, AF, CDG m.fl. och posta mycket illa förankrad och ibland direkt felaktig kritik om framför allt LCC.

Jag kan inte låta bli att förvånas över hur någon orkar ta SAS-kritik så personligt. Inte ens SAS själva tycks bry sig hälften så mycket om sitt rykte bland resenärerna.

Som tråden antyder redan innan man klickar på den så innehåller den kritik mot SAS. Om man inte vill läsa sådant kan man ju helt enkelt låta bli att läsa just den tråden! Det brukar jag själv göra när jag ser att trådar handlar om tjänstebilar, elektronik eller annat som inte intresserar mig.
 

Palazzi

Medlem
Tycker nog att det kommer mer i kritik här på sidan mot SAS än vad som påstås... Det är väl det enda bolag som på BC.se begåvats med egen "....gjorde ni inte så bra"-tråd?

SAS är på inget sett ett favoritbolag för mig heller, men reser jag till Italien är det svårt att hitta smidigare alternativ.

Det är väl LCC som tvingat fram försämringen hos SAS? Är ju inte lika lätt att operera plan och betala pensioner som etablerades när ARN-LON kostade 4.000SEK T/R nu när man nu inte kan ta mer än hälften för biljetterna.

Skulle påstå att iaf dessa bolag håller samma eller sämre standard än SAS: Adria, LOT, Croatia Airlines, KLM, AB, al Italia, Air Europa,, Czech.

Finns alltså inte många val i Europa som är bättre inom någon allians: Iberia, Aeroflot, BA, Swiss, AF? Gemensamt för dessa är stor turistnäring och befolkning mellan 50-250 milj invånare... (undantag LX). Svårt för ett svenskt bolag att utnyttja stordriftsfördelar på samma sätt...

Jag tror inte det är kritiken/försvaren i sig som upprör utan att det är samma personer återkommande som statuerar åklagare och försvar...?

Som tråden antyder så får här kritik mot SAS flöda fritt (så länge saklig). Dock bör kritiken undvaras övriga trådar. Tack på förhand :)
 
Last edited:

Johannes

Medlem
Jäkla sandlåda det blev här då! :)

Jag flyger oftast GOT-LHR så billigt som möjligt, körde BA ett tag nu, trevligt, men att bara få te och kex, nä fy tusan, skulle uppskatta mer om man kunde köpa en macka som man kan på SK... Men till ämnet, Bojkott? Förstår inte riktigt vad detta, jag flyger det som passar mig bäst, och bland är det tom med FR, skall man tex till Cambridge är stansted den närmast flygplatsen, då åker jag iaf hellre FR än få längre transport på marken, och här i Göteborgsområdet är det inte så hemskt att ta sig till GSE heller. Det är heller inget fel på DY, men de är inte mycket billigare, till skillnad från många bokar jag både möten och flyg ca 6 månader i förväg och det blir ganska billigt. Bokade tex 22 segment SK/KF för 12000 kr. Sedan om alla dessa slitna plan som SK ar är korrekt, men jag upplever inte BA som fräscha heller, men jag vet inte.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker att det är helt okej att kritisera/påpeka vad som är dåligt hos SAS eller andra flygbolag så länge det är saklig och framförallt konstruktiv.

Det som jag reagerar mest är att personen i fråga:s resemönster "råkade" passa bra med ett flygbolag ofta förnedrar andra flygbolags passagerare.
Det är mycket märkligt beteende.
Jag har full förståelse att folk har sitt favoritflygbolag/FFP. Men varför ska man titta ner andra? Eller är det vanligt beteende så att t ex Manchester United fan anser att Arsenal fan är korkade?
 

Concorde

Founding Member
Beror på vem du frågar. Med risk för att låta svepande så tror jag att flygnördar/entusiaster har mer inbyggd tolerans än vad snitt fotbolls-supportern har ;)
 
Jag flyger primärt SAS & BA & jag kan inte påstå att BA är så mycket vassare intra-EU, lite kanske men inte speciellt mkt. Det BA serverar iform av föda klarar jag mig definitivt utan!
Vad avser den hårda produkten på longhaul så är BA vassare i C, men servicen är sämre enligt min erfarenhet.
Prismässigt så är BA nästan ALLTID billigare i C än SAS på longhaul & det är lite förbryllande! Y+ är de likvärdiga så där är det destinationer som avgör & då vinner BA då de har fler direktlinjer.
Sen tycker jag att Executive Club har försämrats kopiöst & BA har en liten mer "snorkig" attityd vid kommunikation med dem än SAS som jag anser vara mer hjälpsamma generellt! M2C
 
Toppen