flying
Medlem
och får jag be dig att läsa Agös tidigare inlägg
Ja, det kan ju vara därför jag valde att jämföra kontors avgångar runt kl 07
och får jag be dig att läsa Agös tidigare inlägg
Det är bra att SAS är punktliga. Men det är en skev bild. Jämför SAS med dom stora inom Europa, AF/KL, BA, LH group etc så är det en stor skillnad. Majoriteten av SAS rutter går mellan OSL/CPH/ARN som är tre flygplatser utan några kapacitets problem eller akuta väderomslag, till ännu mindre flygplatser i Norden och Europa. Dom SAS jämför sig med har betydligt mer komplexa rutter, tunga destinationer och belastade hubbar. SAS är som regel precis lika sena från LHR som BA t.ex. Hur ofta är inte SAS långdistans försenade?
Som sagt, det är positivt att man håller tiden bättre, men det det skall sättas i perspektiv.
Det är bra att SAS är punktliga. Men det är en skev bild. Jämför SAS med dom stora inom Europa, AF/KL, BA, LH group etc så är det en stor skillnad. Majoriteten av SAS rutter går mellan OSL/CPH/ARN som är tre flygplatser utan några kapacitets problem eller akuta väderomslag, till ännu mindre flygplatser i Norden och Europa. Dom SAS jämför sig med har betydligt mer komplexa rutter, tunga destinationer och belastade hubbar. SAS är som regel precis lika sena från LHR som BA t.ex. Hur ofta är inte SAS långdistans försenade?
Som sagt, det är positivt att man håller tiden bättre, men det det skall sättas i perspektiv.
I just detta fall råkar jag flyga enligt följande:
24OCT2012 / CPH-ARN - SK406 - 13:35-14:25
25OCT2012 / ARN-CPH - SK407 - 15:25-16:35
Kärran hem har faktiskt direkt konkurrens av DY4162 (1541 SEK i flex, vet inte vilka kostnader som tillkommer).
Men borde vi inte ägna den här tråden åt vad SAS faktiskt inte gör bra istället?
För att inte tala om brist på flygledare (på grund av det fullständigt värdelösa och av inkompentens genomsyrade Avinor), eller strejkande väktare i säkerhetskontrollen...Men dimman är nog värst. Det är ju inte för inte som Gardermoen ibland kallas Tåkemoen (tåke = dimma).Hep, hep nu skall vi inte dra alltför stora växlar av att inte OSL har kapacitetsproblem & väderproblem. Mången stund har tillbringats på OSL för att de stängt pga vind/snö/dimma & what have you!
Sen har du rätt i stort, men OSL är dessvärre inte helt förskonad av att stängas...:-(
Senast idag, för en timme sedan, 40min försening pga av sent ankommande flyg pga av dimma! Nej OSL är definitivt inte förskonade ifrån väderproblem.För att inte tala om brist på flygledare (på grund av det fullständigt värdelösa och av inkompentens genomsyrade Avinor), eller strejkande väktare i säkerhetskontrollen...Men dimman är nog värst. Det är ju inte för inte som Gardermoen ibland kallas Tåkemoen (tåke = dimma).
Nog för att detta är ganka OT, men du känner väl till den härliga bakgrundshistorien runt valet av Gardermoen som huvudflygplats? En riktig soppa som inkluderar förfalskning av väderdata, korruption och, om man ska tro konspirationsteorierna, ett poltiskt motiverat mord.Senast idag, för en timme sedan, 40min försening pga av sent ankommande flyg pga av dimma! Nej OSL är definitivt inte förskonade ifrån väderproblem.
Jag har hört om detta, ja..:-(Nog för att detta är ganka OT, men du känner väl till den härliga bakgrundshistorien runt valet av Gardermoen som huvudflygplats? En riktig soppa som inkluderar förfalskning av väderdata, korruption, norsk distriktspoiltik och, om man ska tro konspirationsteorierna, ett poltiskt motiverat mord.