Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det är bra att SAS är punktliga. Men det är en skev bild. Jämför SAS med dom stora inom Europa, AF/KL, BA, LH group etc så är det en stor skillnad. Majoriteten av SAS rutter går mellan OSL/CPH/ARN som är tre flygplatser utan några kapacitets problem eller akuta väderomslag, till ännu mindre flygplatser i Norden och Europa. Dom SAS jämför sig med har betydligt mer komplexa rutter, tunga destinationer och belastade hubbar. SAS är som regel precis lika sena från LHR som BA t.ex. Hur ofta är inte SAS långdistans försenade?

Som sagt, det är positivt att man håller tiden bättre, men det det skall sättas i perspektiv.

Hep, hep nu skall vi inte dra alltför stora växlar av att inte OSL har kapacitetsproblem & väderproblem. Mången stund har tillbringats på OSL för att de stängt pga vind/snö/dimma & what have you!
Sen har du rätt i stort, men OSL är dessvärre inte helt förskonad av att stängas...:-(

Det är bra att SAS är punktliga. Men det är en skev bild. Jämför SAS med dom stora inom Europa, AF/KL, BA, LH group etc så är det en stor skillnad. Majoriteten av SAS rutter går mellan OSL/CPH/ARN som är tre flygplatser utan några kapacitets problem eller akuta väderomslag, till ännu mindre flygplatser i Norden och Europa. Dom SAS jämför sig med har betydligt mer komplexa rutter, tunga destinationer och belastade hubbar. SAS är som regel precis lika sena från LHR som BA t.ex. Hur ofta är inte SAS långdistans försenade?

Som sagt, det är positivt att man håller tiden bättre, men det det skall sättas i perspektiv.

Om man bara pendlar mellan ARN-CPH-OSL behöver det ju inte sättas i perspektiv till LHR-FRA? Jag tar för givet (på något lösa grunder) att de flesta som pendlar med SAS gör det just mellan dessa nordiska destinationer.

Sedan är ju SAS sällan så sena ARN-NYC att det går snabbare med byte i LHR eller FRA?

Jag har faktiskt 28 flygningar med SAS i år med en största försening om 12min (MXP-ARN).

Dock håller jag med om att de flesta stora bolagen är bra på att hålla tiden :)

I just detta fall råkar jag flyga enligt följande:

24OCT2012 / CPH-ARN - SK406 - 13:35-14:25
25OCT2012 / ARN-CPH - SK407 - 15:25-16:35

Kärran hem har faktiskt direkt konkurrens av DY4162 (1541 SEK i flex, vet inte vilka kostnader som tillkommer).

Men borde vi inte ägna den här tråden åt vad SAS faktiskt inte gör bra istället?

I just detta fall råkar jag flyga enligt följande:

24OCT2012 / CPH-ARN - SK406 - 13:35-14:25
25OCT2012 / ARN-CPH - SK407 - 15:25-16:35

Kärran hem har faktiskt direkt konkurrens av DY4162 (1541 SEK i flex, vet inte vilka kostnader som tillkommer).

Men borde vi inte ägna den här tråden åt vad SAS faktiskt inte gör bra istället?

HELT ENIG MED DIG! Vi kan ju skriva fram och tillbaka i evigheter om avgångar tider priser osv... och ju mer vi skriver desto fler missförstånd blir det:)

Hep, hep nu skall vi inte dra alltför stora växlar av att inte OSL har kapacitetsproblem & väderproblem. Mången stund har tillbringats på OSL för att de stängt pga vind/snö/dimma & what have you!
Sen har du rätt i stort, men OSL är dessvärre inte helt förskonad av att stängas...:-(
För att inte tala om brist på flygledare (på grund av det fullständigt värdelösa och av inkompentens genomsyrade Avinor), eller strejkande väktare i säkerhetskontrollen...Men dimman är nog värst. Det är ju inte för inte som Gardermoen ibland kallas Tåkemoen (tåke = dimma).

För att inte tala om brist på flygledare (på grund av det fullständigt värdelösa och av inkompentens genomsyrade Avinor), eller strejkande väktare i säkerhetskontrollen...Men dimman är nog värst. Det är ju inte för inte som Gardermoen ibland kallas Tåkemoen (tåke = dimma).
Senast idag, för en timme sedan, 40min försening pga av sent ankommande flyg pga av dimma! Nej OSL är definitivt inte förskonade ifrån väderproblem.

Senast idag, för en timme sedan, 40min försening pga av sent ankommande flyg pga av dimma! Nej OSL är definitivt inte förskonade ifrån väderproblem.
Nog för att detta är ganka OT, men du känner väl till den härliga bakgrundshistorien runt valet av Gardermoen som huvudflygplats? En riktig soppa som inkluderar förfalskning av väderdata, korruption och, om man ska tro konspirationsteorierna, ett poltiskt motiverat mord.

Last edited:
Nog för att detta är ganka OT, men du känner väl till den härliga bakgrundshistorien runt valet av Gardermoen som huvudflygplats? En riktig soppa som inkluderar förfalskning av väderdata, korruption, norsk distriktspoiltik och, om man ska tro konspirationsteorierna, ett poltiskt motiverat mord.
Jag har hört om detta, ja..:-(
I början innan ILS var i bruk så var det ju en riktig soppa....:-(

För att återgå till ämnet. Maten i Economy Extra, intra-Skandinavien. Herregud så tråkig. Jag har nu fyra segment inom loppet av nio dagar. Alla fyra i Economy Extra (CPH-OSL, OSL-CPH, CPH-BRU, CPH-ARN). Vid inte mindre än tre tillfällen av fyra har samma oätliga, halvfrusna kyckling (som följaktligen är svår att skära med plastbestick) med någon form av urvattnad ratatouille och vad som ska föreställa någon sorts krämig sallad serverats. Idag klarade jag inte mer utan ställde bara ifrån mig maten efter att ha öppnat lådan. Enda skillnaden var CPH-BRU - då var portionen av samma mat större. Det är fattigt och dåligt, jag skulle hellre uppskatta en smörgås från CloudShop än detta (även om dessa är torra). Det kan inte vara svårt att till en låg kostnad tillhandahålla något vettigt och ätbart. Lite variation skulle inte heller skada, bävar inför morgondagens segment.

Här är en bild på katastrofen från dagens flygning:

Montreal 2012 178.jpg

Jag ska skriva till SAS ang. detta.

Toppen