Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Den senaste jag fick nu på morgonen är att om de bokar mig till Frankfurt med Lufthansa och gör det med en flight som går om mer än 14 dagar så finns risken att LH nekar mig ombordstigning. :eek: Hur mycket fantasier har kundservice att leverera?

Scenariot är ju att sas glömmer ställa ut biljetten hos Lufthansa. Och därmed blir du nekad ombordstigning. De hoppar bara över steget att förklara *varför* du blir nekad...

Ok, du menar att även om jag fått biljetten av SAS så kan den mot LH saknas?
Nej men det har ju flera gånger rapporterats att man fått bokningsbekräftelder men aldrig någon faktiskt biljett. Har man väl fått sin e ticket så ska det vara lugnt.

(missade nog en smiley I förra inlägget. "förklaringen" från kundtjänst är såklart helt befängd. Det är klart att sas kan boka biljetter hos Lufthansa mer än 14 dagar ut)

Nej, jag gav upp när jag fick den märkliga förklaringen. Jag gjorde ytterligare ett försök och ringde in. Denna gång fick jag annan information. SAS hade efter att man ställde in flyget bokat om mig med utresa i mars 2022 + 6h väntan i CPH och hem jan 2023(ursprungligen 2 dagar mellan ut och hemresa blev nu ca 300 dagar), där ett ben på hemresan var med LH. Därför kunde man nu erbjuda SAS metal dit men LH hem. Så nu är jag ombokad och väntar ivrigt på att ditresan får en 737-700. :D

Tillägg: Nu kom biljetten!

• SK443 | Flygplan Canadair CRJ 900
  • Trafikeras av Cityjet
  • Bokningsklass C
  • SAS Plus Full Flex
  • SK675 | Flygplan Boeing 737-700
  • Trafikeras av Scandinavian Airlines
  • Bokningsklass C
  • SAS Plus Full Flex
Hon lyckades alltså boka in mig på ett flyg som inte fanns på hemsidan. Undrar varför...... :mad:

Sista inlägget gällande detta, skall inte fylla tråden med mer av mitt problem därefter.
Upptäckte nu att kundservice inte alls bokade hemresan med LH utan istället med SAS-resor som inte finns på hemsida och självklart har 737-700. Så nu har jag 3 av 4 flyg i denna bokning som kommer avbokas. Sanslöst!

Sista inlägget gällande detta, skall inte fylla tråden med mer av mitt problem därefter.
Upptäckte nu att kundservice inte alls bokade hemresan med LH utan istället med SAS-resor som inte finns på hemsida och självklart har 737-700. Så nu har jag 3 av 4 flyg i denna bokning som kommer avbokas. Sanslöst!
Det är bra att du delar med dig till oss andra här med detaljer, tack!

Det är bra att du delar med dig till oss andra här med detaljer, tack!

OK, då fortsätter jag med att informera om att jag nu ringde in igen och pratade med en trevlig kundserviceperson. Även fastän jag hänvisade till mitt samtal tidigare idag, där jag blev lovad LH på vägen hem och att det fanns inspelat så hjälpte inte detta. Hen hänvisade till att man i så fall kommer hänvisa till ett individuellt misstag av den kundservicepersonen. Jag hänvisade i min tur till den biljett jag fått bokad med LH i januari och menade att det visst går att ändra till annat bolag mer än 14 dagar innan. På den biljetten står det:
"Form of Payment:
Endorsement/Restrictions:
INVOL REROUTE"

Vilken hen tolkade som att den inte var giltig "invalid". Men i själva verket betyder det ofrivillig... "Involuntary Reroute". Vilket är ett skäl man anger för att inte behöva omberäkna kostnader för ny biljett.

Nu blir det att invänta inställda flyg igen, sedan skall jag ringa in och begära skriftligt att de vägrar mig ombokning till LH. Därefter begär jag återbetalning och bokar direkt med LH, samt skickar in kompensation för mellanskillnaden.

(Historik: F&F-bokning gjord i oktober med avresa i jan. i Plus(GOT-CPH-FRA t/r) 737-700 dök upp i dec. Fick nya biljetter med LH i jan, dessvärre Omicron, eget initiativ ombokning till mars (SAS metal). 737-700 dök upp igen. SAS automatbokar mig med SAS-flyg dit och LH hem, dock 300 dagar mellan ut- och hemresa! Jag ringer in och påpekar att hemresan går av stapeln 2023. Blir lovad ny resa med LH hem men upptäcker när biljetten kommer att det är SAS metal där 3/4 flyg har 737-700 och dessutom inte går att boka på hemsida.)

Och en uppdatering för mig. SAS ändrade min utresa från den 18:e mars till den 21:a mars, vilket är samma dag som hemresan, så vändande flyg. Roligaste är nog ändå att den nya utresan också sker med 737-700.

Jag orkar inte mer, försökte avboka, och blev glad att det gick online utan att behöva ringa in. Så nu går jag vidare i livet.

Och en uppdatering för mig. SAS ändrade min utresa från den 18:e mars till den 21:a mars, vilket är samma dag som hemresan, så vändande flyg. Roligaste är nog ändå att den nya utresan också sker med 737-700.

Jag orkar inte mer, försökte avboka, och blev glad att det gick online utan att behöva ringa in. Så nu går jag vidare i livet.
Kommer du att få tillbaka hela beloppet?

Nu har detta med 737-700 pågått i 1,5 år. Om SAS piloter istället protesterade mot detta mycket märkliga vis att planera vilka avgångar som ska genomföras och inte, så hade jag ställt mig bakom dem

Såg nu den här tråden och kollade mina bokningar. Jag har en resa bokad 17-31 maj ARN-LPA-ARN SK2809/2810 där det var 737-700 redan från början. Bör jag alltså oroa mig om att den blir helt inställd?

Toppen