Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Också fått 737-700 GOT-CPH 21 Mars
Ska vidare till LAX
Finns biljetter GOT-ARN-CPH samma dag.
Ska man vänta på att SAS bokar om oss eller är det läge att ringa in och lägga in de benen istället, redan nu?

Kunde inte hålla mig och ringde in idag och ändrade, det blev 10:50 flighten till CPH ändå.
Då Landvetter öppnar sin lounge nu igen så får det bli där istället och en snabbis i CPH loungen.

Trodde jag skulle få betala 150 kr per biljett i ändring men han sa att det bara kostade 38 kr för båda! :eek:
Fick en länk mailad och jag kunde snabbt betala....mycket smidigt!

Har också fått en ändring till 737-700, Köpenhamn till Bologna i mars. Det är dock inte den vanliga sätesbokningen när man tittar. Men när jag söker Köpenhamn - Bologna i mars så verkar det inte vara några avgångar alls som är bokningsbara…
Nu är flighten helt inställd, och inte blivit ombokad för att SAS inte har hittat några flighter... Hur är det nu, är det bara att vara glad och gå vidare, eller skall man claima något?

SAS fortsätter månad efter månad att ställa flyg till FRA. Samma visa jan-mars, man bokar biljetter, uppdatering med 737-700 och därefter notis om inställda flyg. :(
Den här gången (mars-resa 2022) fick jag 6h 35m väntan i CPH på ditvägen och hemresa bokad till jan 2023 med Lufthansa :eek:.

Nu är flighten helt inställd, och inte blivit ombokad för att SAS inte har hittat några flighter... Hur är det nu, är det bara att vara glad och gå vidare, eller skall man claima något?
SAS är skyldiga enligt EU-förordningen 261/2004 att boka om dig. Det saknar betydelse om du betalat biljetterna med pengar eller poäng och det saknar betydelse om SAS själva inte flyger till Bologna längre. Vägrar SAS att boka om dig kan du själv köpa nya biljetter och kräva SAS på mellanskillnaden, det finns det rättsfall på.

Stå på dig och ring till SAS och påtala vad de är skyldiga att göra. Säger de nej, be att få svaret skriftligt.

SAS är skyldiga enligt EU-förordningen 261/2004 att boka om dig. Det saknar betydelse om du betalat biljetterna med pengar eller poäng och det saknar betydelse om SAS själva inte flyger till Bologna längre. Vägrar SAS att boka om dig kan du själv köpa nya biljetter och kräva SAS på mellanskillnaden, det finns det rättsfall på.

Stå på dig och ring till SAS och påtala vad de är skyldiga att göra. Säger de nej, be att få svaret skriftligt.
Fast gäller det så långt bort i tiden som mars?

Ombokningsskyldigheten gäller oavsett hur långt i förväg flygbolaget ställer in. Däremot har man inte rätt till schablonersättningen för inställt flyg om det är mer än 14 dagar till avgång.

Jag är tveksam till det. Av de utlåtande jag hittat så gäller skyldighet till ombokning inom bolagets egna rutter. Det finns inget som uttryckligen anger att ombokning skall ske även med annat flygbolag. Man anser att det kan vara ekonomiskt betungande för flygbolagen. Jag tror det blir mycket svårt att driva en sådan punkt.

Toppen