011430121
Medlem
Vi här på BC är medvetna om när SAS ändrar flygplanstypen till 737-700 där det tidigare har varit en annan typ av maskin så är det 99,99% risk att SAS kommer att ställa in flygningen, ( Norsk inrikes kan ändras till 737-700 utan att flygningen ställs in även viss utrikesavgångar)
Jag upptäckte att en avgång i sommras till TOS ändrades från A320 till B737-700, trodde först att det var ändrat för att SAS Norge skulle utgöra flygningen, istället för SAS Sverige, var lite konstigt när man kontrollerade seat map, och alla mitten stolar var blockade.
Efter några dagar förstod jag att den flygningen kommer att ställas in för den fanns inte längre att boka på SAS hemsida.
Denna helg verkar det som SAS har gjort stora förändringar i sina kommande avgångar.
Kan det bero på att förhandlingarna med pilotfacket har avbrutits?
Har varit lite förundrad av att på vissa destinationer har det varit som innan pandemin med avgångar "som förr", min tanke har varit, hur kommer man att kunna fylla dessa avgångar med passagerare, samt finns det besättningar till avgångarna, en kabinanställd med bas CPH berättade att hon hade fått säga farväl till 600 kabin kollegor som skulle tvingas sluta under sommaren.
Under gårdagen har jag kollat mina kommande bokningar under hösten och många har fått 737-700 som skall flyga dessa bokningar, bland annat till jullunchen i Köpenhamn i december.
Den resan hade jag bokat med SAS Plus Pro vilket gjorde att det gick att boka om till andra avgångar som förmodligen kommer att flygas det blev samma pris så jag behövde inte lägga till något.
En resa ARN-OSL-LPA-OSL-ARN har ändrats till 737-700 på Las Palmas flygningarna och kollar man seat map så är mittsäten blockade, enligt min erfarenhet kommer dessa avgångar att ställas in.
På min returresedag så finns det en avgång LPA-CPH även den har avgång med 737-700 med mittsäten blockade, dessa avgångar går fortfarande att boka på SAS hemsida.
Har en flygning tur och retur flygning till GDN där returen är ändrad till 737-700 den avgången är nu borttagen från SAS hemsida och går inte att boka, jag har inte hört något från SAS, resan är inom en månad.
Jag har ringt till SAS kundcenter och försökt att få resor ombokade när det är ändrat till 737-700 men de kan inte göra något efter som avgångarna inte är inställda.
En agent sa "vad du är kunnig" när jag påpekade detta om 737-700, en annan sa "det är inte många som har noterat detta om 737-700" men jag får inte bekräfta att du har rätt.
SAS har varit mitt favorit bolag under hela mitt resande liv, har fått så många roliga och trevliga minnen med SAS, reste väldigt mycket i mitt förra jobb låg på 200-250 flygningar under många många år, var EBP i 5 år och har varit EBD sedan det startade, EBG sedan jag blev medlem.
Jag har förståelse att bolaget och dess personal är hårt pressade under pandemin, men att SAS säljer biljetter eller avbokar till avgångar som de inte kommer att flyga, då har det gått för långt tycker jag.
Förstår att kassaflödet är viktigt, men det skall inte gå utöver passagerarnas bokningar och sedan skall passageraren vänta månader innan de får tillbaka pengarna eller få vouchers som det inte vet om det kan använda.
En resa är ju inte bara flygningar, passagerare bokar hotell som inte kanske inte går att boka av, hyrbilar bokas utan att återfå utlägget, resenärer bokar andra transporter, flyg, buss, båt vid ankomst där inte åter betalning i vissa fall inte är möjligt.
SAS var ärlig återkom till oss resenärer och meddela direkt när ni kommer att ställa in bokade flygningar och sälj inte biljetter till flygningar ni inte planerar att genomföra.
Jag upptäckte att en avgång i sommras till TOS ändrades från A320 till B737-700, trodde först att det var ändrat för att SAS Norge skulle utgöra flygningen, istället för SAS Sverige, var lite konstigt när man kontrollerade seat map, och alla mitten stolar var blockade.
Efter några dagar förstod jag att den flygningen kommer att ställas in för den fanns inte längre att boka på SAS hemsida.
Denna helg verkar det som SAS har gjort stora förändringar i sina kommande avgångar.
Kan det bero på att förhandlingarna med pilotfacket har avbrutits?
Har varit lite förundrad av att på vissa destinationer har det varit som innan pandemin med avgångar "som förr", min tanke har varit, hur kommer man att kunna fylla dessa avgångar med passagerare, samt finns det besättningar till avgångarna, en kabinanställd med bas CPH berättade att hon hade fått säga farväl till 600 kabin kollegor som skulle tvingas sluta under sommaren.
Under gårdagen har jag kollat mina kommande bokningar under hösten och många har fått 737-700 som skall flyga dessa bokningar, bland annat till jullunchen i Köpenhamn i december.
Den resan hade jag bokat med SAS Plus Pro vilket gjorde att det gick att boka om till andra avgångar som förmodligen kommer att flygas det blev samma pris så jag behövde inte lägga till något.
En resa ARN-OSL-LPA-OSL-ARN har ändrats till 737-700 på Las Palmas flygningarna och kollar man seat map så är mittsäten blockade, enligt min erfarenhet kommer dessa avgångar att ställas in.
På min returresedag så finns det en avgång LPA-CPH även den har avgång med 737-700 med mittsäten blockade, dessa avgångar går fortfarande att boka på SAS hemsida.
Har en flygning tur och retur flygning till GDN där returen är ändrad till 737-700 den avgången är nu borttagen från SAS hemsida och går inte att boka, jag har inte hört något från SAS, resan är inom en månad.
Jag har ringt till SAS kundcenter och försökt att få resor ombokade när det är ändrat till 737-700 men de kan inte göra något efter som avgångarna inte är inställda.
En agent sa "vad du är kunnig" när jag påpekade detta om 737-700, en annan sa "det är inte många som har noterat detta om 737-700" men jag får inte bekräfta att du har rätt.
SAS har varit mitt favorit bolag under hela mitt resande liv, har fått så många roliga och trevliga minnen med SAS, reste väldigt mycket i mitt förra jobb låg på 200-250 flygningar under många många år, var EBP i 5 år och har varit EBD sedan det startade, EBG sedan jag blev medlem.
Jag har förståelse att bolaget och dess personal är hårt pressade under pandemin, men att SAS säljer biljetter eller avbokar till avgångar som de inte kommer att flyga, då har det gått för långt tycker jag.
Förstår att kassaflödet är viktigt, men det skall inte gå utöver passagerarnas bokningar och sedan skall passageraren vänta månader innan de får tillbaka pengarna eller få vouchers som det inte vet om det kan använda.
En resa är ju inte bara flygningar, passagerare bokar hotell som inte kanske inte går att boka av, hyrbilar bokas utan att återfå utlägget, resenärer bokar andra transporter, flyg, buss, båt vid ankomst där inte åter betalning i vissa fall inte är möjligt.
SAS var ärlig återkom till oss resenärer och meddela direkt när ni kommer att ställa in bokade flygningar och sälj inte biljetter till flygningar ni inte planerar att genomföra.
Last edited: