Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

011430121

Medlem
Vi här på BC är medvetna om när SAS ändrar flygplanstypen till 737-700 där det tidigare har varit en annan typ av maskin så är det 99,99% risk att SAS kommer att ställa in flygningen, ( Norsk inrikes kan ändras till 737-700 utan att flygningen ställs in även viss utrikesavgångar)
Jag upptäckte att en avgång i sommras till TOS ändrades från A320 till B737-700, trodde först att det var ändrat för att SAS Norge skulle utgöra flygningen, istället för SAS Sverige, var lite konstigt när man kontrollerade seat map, och alla mitten stolar var blockade.
Efter några dagar förstod jag att den flygningen kommer att ställas in för den fanns inte längre att boka på SAS hemsida.

Denna helg verkar det som SAS har gjort stora förändringar i sina kommande avgångar.
Kan det bero på att förhandlingarna med pilotfacket har avbrutits?
Har varit lite förundrad av att på vissa destinationer har det varit som innan pandemin med avgångar "som förr", min tanke har varit, hur kommer man att kunna fylla dessa avgångar med passagerare, samt finns det besättningar till avgångarna, en kabinanställd med bas CPH berättade att hon hade fått säga farväl till 600 kabin kollegor som skulle tvingas sluta under sommaren.

Under gårdagen har jag kollat mina kommande bokningar under hösten och många har fått 737-700 som skall flyga dessa bokningar, bland annat till jullunchen i Köpenhamn i december.
Den resan hade jag bokat med SAS Plus Pro vilket gjorde att det gick att boka om till andra avgångar som förmodligen kommer att flygas det blev samma pris så jag behövde inte lägga till något.

En resa ARN-OSL-LPA-OSL-ARN har ändrats till 737-700 på Las Palmas flygningarna och kollar man seat map så är mittsäten blockade, enligt min erfarenhet kommer dessa avgångar att ställas in.
På min returresedag så finns det en avgång LPA-CPH även den har avgång med 737-700 med mittsäten blockade, dessa avgångar går fortfarande att boka på SAS hemsida.

Har en flygning tur och retur flygning till GDN där returen är ändrad till 737-700 den avgången är nu borttagen från SAS hemsida och går inte att boka, jag har inte hört något från SAS, resan är inom en månad.

Jag har ringt till SAS kundcenter och försökt att få resor ombokade när det är ändrat till 737-700 men de kan inte göra något efter som avgångarna inte är inställda.
En agent sa "vad du är kunnig" när jag påpekade detta om 737-700, en annan sa "det är inte många som har noterat detta om 737-700" men jag får inte bekräfta att du har rätt.

SAS har varit mitt favorit bolag under hela mitt resande liv, har fått så många roliga och trevliga minnen med SAS, reste väldigt mycket i mitt förra jobb låg på 200-250 flygningar under många många år, var EBP i 5 år och har varit EBD sedan det startade, EBG sedan jag blev medlem.

Jag har förståelse att bolaget och dess personal är hårt pressade under pandemin, men att SAS säljer biljetter eller avbokar till avgångar som de inte kommer att flyga, då har det gått för långt tycker jag.
Förstår att kassaflödet är viktigt, men det skall inte gå utöver passagerarnas bokningar och sedan skall passageraren vänta månader innan de får tillbaka pengarna eller få vouchers som det inte vet om det kan använda.
En resa är ju inte bara flygningar, passagerare bokar hotell som inte kanske inte går att boka av, hyrbilar bokas utan att återfå utlägget, resenärer bokar andra transporter, flyg, buss, båt vid ankomst där inte åter betalning i vissa fall inte är möjligt.

SAS var ärlig återkom till oss resenärer och meddela direkt när ni kommer att ställa in bokade flygningar och sälj inte biljetter till flygningar ni inte planerar att genomföra.
 
Last edited:

MTheC

Medlem
Jag har precis samma läge för ett flertal bokningar och agenten bekräftade att dessa kommer ställas in - de får dock inte omboka (i mitt fall finns flygningar som kommer gå samma dag ) eller återbetala innan de faktiskt ställs in. Har även försökt att ha diskussionen med Diamond-supporten men de ger ungefär samma svar. Har även ställt frågan varför man som kund ska boka några flyg alls med dem om det finns alternativ? Nu sitter jag i läge där jag måste fundera om jag behöver köpa ny biljett för att vara säker på att komma iväg eller om jag ska vänta och hoppas att det, när de väl ställer in, finns plats kvar på annan SAS-flygning samma dag

Det är ju inte ett superbra sätt att driva fram fler bokningar men "problemet" är att det är väldigt få som faktiskt har koll på detta problem. Känns dock som att man ev kan begära ersättning enligt EC 261/2004 om de ställer in mindre än 14 dagar innan.
 

011430121

Medlem
Jag har precis samma läge för ett flertal bokningar och agenten bekräftade att dessa kommer ställas in - de får dock inte omboka (i mitt fall finns flygningar som kommer gå samma dag ) eller återbetala innan de faktiskt ställs in. Har även försökt att ha diskussionen med Diamond-supporten men de ger ungefär samma svar. Har även ställt frågan varför man som kund ska boka några flyg alls med dem om det finns alternativ? Nu sitter jag i läge där jag måste fundera om jag behöver köpa ny biljett för att vara säker på att komma iväg eller om jag ska vänta och hoppas att det, när de väl ställer in, finns plats kvar på annan SAS-flygning samma dag

Det är ju inte ett superbra sätt att driva fram fler bokningar men "problemet" är att det är väldigt få som faktiskt har koll på detta problem. Känns dock som att man ev kan begära ersättning enligt EC 261/2004 om de ställer in mindre än 14 dagar innan.
Jag har noterat att de har ställt in 16 dagar innan avgången.
Jag vill inte ta i men detta känns på gränsen till brottsligt.
 

MTheC

Medlem
Jag har noterat att de har ställt in 16 dagar innan avgången.
Jag vill inte ta i men detta känns på gränsen till brottsligt.
Varför blir man inte förvånad...De försöker alltså optimera det genom att hålla på pengarna så länge som möjlig och omboka så sent som möjligt (så man ev kan sälja biljetter till andra personer och då få in mer pengar). I detta läge kunde man ju försöka skapa goodwill hos kunderna men här gör man ju allt för att få kunderna förbannade.
 

fly4fun

Medlem
Förra veckan råkade jag boka en 737-700 flygning till AGP (bokar alltid A320neo) i oktober. Insåg mitt misstag efter någon minut. Tänkte ta tag i det nästa dag. Istället hade jag på morgonen ett mail från SAS om ändrad tidtabell. När jag kollade bokningen var jag nu bokad på en A320neo där avgångstider var flyttad några minuter.
 

Senator

Moderator
@011430121 jag hade samma samtal med SAS kundtjänst gällande ändring till B737-700. I mitt fall var det ca 20 dagar innan avresa att flighten ställdes in, men ändringar började först med flygplansbyte, sen stängdes nya bokningar. Det tog i alla fall två veckor innan avgången ställdes in.

Förstår att situationen är desperat, men det är väldigt fult agerande.
 

lucasd

Medlem
Detta är absolut inte för att försvaras SAS på något sätt, men jag har pratat med en person med lite mer ansvar hos SAS och inte kundtjänsten, här är en kort sammanfattning.
  • Flyget går sämre än förväntat, SAS genomför nu en minskning av trafiken för att möta den minskade efterfrågan. Flygplan ska återigen parkeras. En s.k. ”Ramp Down” istället för att fortsätta sin ”Ramp Up”.
  • Bokningar görs senare än tidigare, vilket gör det svår att förutse vilka flighter som bör ställas in i ett tidigt skede. En stor del av bokningarna sker mindre än två veckor innan avgång, därför vill SAS inte ställa in flighten för tidigt.
  • Ingen generell brist på personal som är i produktion (pilot, kabin och mark).
  • Kundtjänsten får inte boka om en biljett som inte redan blivit förändrad eller där flighter blivit inställda.
Det verkar även vara ett ansträngt läge på Frösundavik med omplaceringar, permitteringar och uppsägningar som påverkar.

Obs! Detta är hur jag uppfattade samtalet.
 

GOTBound

Medlem
Jag har två bokningar som är drabbade, vilket jag skrivit om i andra trådar;
Oktober;
GOT-ARN-COH-WAW-CPH-GOT där två legs i dagsläget är B737-300.

December;
GOT-ARN-GOT där ett leg i dagsläget är B737-700

Båda resorna är i Plus bokade under senaste Friends & Family kampanjen.

Nu vill jag inte ta till brösttoner eller kvällstidnings-formuleringar men att SAS systematisk och med uppsåt fortsätter köra denna ”scam” är det som mest förvånar mig.

[Edit] Till Stockholm kan vi alltid ta bilen men Warzava är lite långt att köra för en weekend.
[Edit 2] B737-700 legsen i WAW resan är säljstoppade sedan förra helgen.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Bokningar görs senare än tidigare, vilket gör det svår att förutse vilka flighter som bör ställas in i ett tidigt skede. En stor del av bokningarna sker mindre än två veckor innan avgång, därför vill SAS inte ställa in flighten för tidigt.

Nu är jag som tur är "utomstående" och inte drabbad då jag inte har någon nytta av SAS nu eller i nära framtid, men ovanstående låter ju jättekonstigt, eftersom det som är riktigt illa enligt erfarenheterna ovan är att flygen ställs in nästan precis innan det är två veckor kvar till avgång. Och att dessa syns långt i förväg genom att få plantypen ändrad till B737-700. Båda utsagorna kan ju inte gälla..

Jag köper däremot generellt resonemanget att det blivit svårare att planera för att resenärerna bokar mycket närmre inpå avgång nu, så är det säkert (för alla bolag).
 

MTheC

Medlem
Detta är absolut inte för att försvaras SAS på något sätt, men jag har pratat med en person med lite mer ansvar hos SAS och inte kundtjänsten, här är en kort sammanfattning.
  • Flyget går sämre än förväntat, SAS genomför nu en minskning av trafiken för att möta den minskade efterfrågan. Flygplan ska återigen parkeras. En s.k. ”Ramp Down” istället för att fortsätta sin ”Ramp Up”.
  • Bokningar görs senare än tidigare, vilket gör det svår att förutse vilka flighter som bör ställas in i ett tidigt skede. En stor del av bokningarna sker mindre än två veckor innan avgång, därför vill SAS inte ställa in flighten för tidigt.
  • Ingen generell brist på personal som är i produktion (pilot, kabin och mark).
  • Kundtjänsten får inte boka om en biljett som inte redan blivit förändrad eller där flighter blivit inställda.
Det verkar även vara ett ansträngt läge på Frösundavik med omplaceringar, permitteringar och uppsägningar som påverkar.

Obs! Detta är hur jag uppfattade samtalet.
Kan ju delvis förstå det men om man, som i ett flertal av de fall jag har, stoppar försäljning så är det ju väldigt svårt att boka även för de som vill flyga...
Om man då stoppat försäljning (för mig handlar det om flera flighter om 3-6 veckor) så kommer ju inga fler biljetter säljas till dessa flighter. Vad jag kan se på den ena (via Expertflyer) så verkar det vara 2 sålda platser (alla mittsäten blockade) så sannolikheten att de flyger den är väl låg.
 
Toppen