Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

pswe

Medlem
Inte helt oväntat lång väntan på telefonen idag, ca 30 minuter som EBD. Väl framme fick jag toppenhjälp.
 

Doctor-X

Medlem
Har en bokning som jag noterade hade fått 737-700, igår ställdes den in och jag är ombokad till en ny flight senare den dagen som är listad att utföras med A320neo. Dock är denna flygning ej bokningsbar via SAS hemsida, var innebär detta? Är man ombokad till en flygning som inte planeras att utföras eller har de inte laddat in denna i systemet för att kunna bokas?
Original flighten salufördes fram tills i söndags via deras system, men den nya senare flighten har aldrig funnits som ett alternativ den dagen.
 

011430121

Medlem
Har en bokning som jag noterade hade fått 737-700, igår ställdes den in och jag är ombokad till en ny flight senare den dagen som är listad att utföras med A320neo. Dock är denna flygning ej bokningsbar via SAS hemsida, var innebär detta? Är man ombokad till en flygning som inte planeras att utföras eller har de inte laddat in denna i systemet för att kunna bokas?
Original flighten salufördes fram tills i söndags via deras system, men den nya senare flighten har aldrig funnits som ett alternativ den dagen.
Kolla ExpertFlyer hur bokningar ser ut, även seat mapen kan man lista ut hur bokningsläget är på avgången.
 

palmen

Moderator
Har fått en ändring till 737-700 i september.
Flighten fortfarande bokningsbar, alla säten går att boka så det ser ju ok ut. Men har svårt att se att de skulle flyga hit en 737 från Norge för en flight vid 7-tiden till Europa.

Någon annan med liknande ombokning som vet vad som brukar ske med sådana flight?
 

Doctor-X

Medlem
Har fått en ändring till 737-700 i september.
Flighten fortfarande bokningsbar, alla säten går att boka så det ser ju ok ut. Men har svårt att se att de skulle flyga hit en 737 från Norge för en flight vid 7-tiden till Europa.

Någon annan med liknande ombokning som vet vad som brukar ske med sådana flight?

Min erfarenhet är att dessa ställs in >14d innan avgång oavsett om det går att boka och att det går att välja säten.
 

Jonas F

Medlem
Har fått en ändring till 737-700 i september.
Flighten fortfarande bokningsbar, alla säten går att boka så det ser ju ok ut. Men har svårt att se att de skulle flyga hit en 737 från Norge för en flight vid 7-tiden till Europa.

Någon annan med liknande ombokning som vet vad som brukar ske med sådana flight?

Jepp. En liknande till Malaga men på eftermiddagen så chansen att de kör dit en 737-700 från Norge är väl något större, även om det säkerligen blir, som Doctor-X skriver här ovan, inställt. Inga spärrade platser heller och biljetter säljs fortfarande. Bara att vänta och se.

Sen har jag ett antal "klassiska" 737-700 med spärrade mittplatser också som jag ju redan nu kan börja fundera på vilka alternativ jag ska försöka rikta in mig på när väl ombokningen kommer.
 

IT-snubben

Medlem
Arghh.

Vi har också fått ändring till 737-700 på vårt flyg till Malaga 12 sept.

Det flyg som fått ändring är 06.00-flyget medan nästa flyg 06.35 fortfarande är A320neo. Min gissning (förhoppning) är att beläggningen för stunden är för dålig för två flyg så nära inpå varandra och de kanske kommer flytta över oss till 06.35 om det inte bokas tillräckligt många.

Men här kommer ju dilemmat för oss, ska jag sitta lugnt i båten och se vad som händer eller självmant boka om till 06.35? Bokar jag om själv så kostar det ju. Det är Plus Smart (revenue) så ombokning går (väl?) men vi lär nog åka på fare-difference då de biljetterna är klart dyrare nu än när jag bokade de befintliga.

Bäst vore ju om de bara ombokade oss till 06.35 direkt än att hålla på att dumma sig med potentiella flygningar.

Även returen 4 okt har ändrats till 737-700. Samma mönster där: vårt flyg 19.30 är ändrat men inte nästa 21.10.

Är det fler som sett liknande mönster med 737-ändringar?
 

Taggen

Medlem
Ja, jag råkade ut för liknande kaos på ARN-KRN. Inbokad först på en flight som gick 08:25 som sedan byttes till 737-700 samtidigt som de la in en ny avgång 09:35. Jag ringde och frågade om de kunde boka om (bonusbiljett) direkt då jag argumenterade att 737-flighten inte går att boka. Fick goddag yxskaft svar och att vi kan inte byta pga. icke inställd flight etc. och att den kommer nog avgå. Ja, tjena… Som tur var släpptes det bonusplatser på den nya flighten så jag kunde boka om till 09:35. Sedan bokade SAS om 09:35 avgången till 08:30, alltså fem minuter efter min ursprungliga bokning skulle avgått :confused: och givetvis blev ursprungsflighten inställd. Maken till idiotiskt handhavande är svårt att hinna och kom inte med Covid-argumentet för det här var korkat och inga ursäkter biter. Inga ursprungliga flygplanstyper byttes, det var A320 som gällde.

Om du vill bränna pengar eller ej på att vara säker är en svår rekommendation. Det beror på hur mycket is du har i magen dock blir det inte billigare ju längre du väntar samtidigt har du en köpt biljett så SAS får se till att få ner dig till destinationen. Du får följa beläggningen i Plus i Expertflyer och ta ett beslut.
 
Toppen