Ryanair FR4978 beordrat att landa i Minsk

Oligarkerna ser ju ut att fortfarande kunna åka och semestra i Turkiet och Egypten. Först om Ukraina hakar på EU blir det riktigt svårt.

Cristoffer Cedergren skrev:Oligarkerna ser ju ut att fortfarande kunna åka och semestra i Turkiet och Egypten. Först om Ukraina hakar på EU blir det riktigt svårt.Klicka för att utvidga...
Enligt SVD har Ukraina fattat ett liknande beslut, så Belavia får nog flyga lite omvägar framöver...

"Liknande beslut om flygstopp togs under måndagen även av icke-EU-länder som Storbritannien och Ukraina."

”Chockerande” – EU stänger luftrummet för flyg från Belarus | SvD

En helt annan uppoffring för Ukraina än för EU-länder, flyg via Minsk har varit deras enda kommunikationslina med Ryssland och så har de självklart mer att göra med Belarus i sig än vad "vi" har. Tror vi bör plussa stöden till Ukraina i det här läget av flera skäl.

Fast det gick bra att landa på Arlanda i alla fall.

ARLANDA 25 MAJ 2021 09:47

Planet från Minsk landade som planerat på Arlanda vid 9.30-tiden på morgonen. En knapp timme senare är en avgång mot Minsk planerad. Monica Näslund på Transportstyrelsens presstjänst säger att det ännu inte finns något formellt beslut om ett flygstopp.

– Det pågår ett arbete på EU-nivå om att förbjuda flygtrafiken, men så länge ett sånt beslut inte är fattat kommer planen att lyfta och landa som vanligt.”

JNH skrev:Fast det gick bra att landa på Arlanda i alla fall.”ARLANDA 25 MAJ 2021 09:47Planet från Minsk landade som planerat på Arlanda vid 9.30-tiden på morgonen. En knapp timme senare är en avgång mot Minsk planerad. Monica Näslund på Transportstyrelsens presstjänst säger att det ännu inte finns något formellt beslut om ett flygstopp.– Det pågår ett arbete på EU-nivå om att förbjuda flygtrafiken, men så länge ett sånt beslut inte är fattat kommer planen att lyfta och landa som vanligt.”Klicka för att utvidga...
EUs ministerråd tar väl inte beslut förrän nästa vecka vad jag förstår...

Har en bekant som befinner sig i Armenien just nu, och åker hem i helgen med just Belavia, kan bli en intressant hemresa ifall EU är snabba.

Mr Planning skrev:Har en bekant som befinner sig i Armenien just nu, och åker hem i helgen med just Belavia, kan bli en intressant hemresa ifall EU är snabba.Klicka för att utvidga...

Det där är ju lite knepigt. Det blir ju jobbigt om beslut om flygförbud kommer när de är i luften från Armenien till Minsk så att de blir fast på flygplatsen där. (Eller för den delen om beslut inte fattats, men det finns signaler om att det kommer komma inom kort så att Belavia väljer att ställa in sina avgångar för att inte få problem med plan och personal som fastnar ute i Europa.)

gdaily skrev:De hade gärna kunnat väntat tills det stod ett plan på Arlanda, så vi kunde behålla det med besättning "som gisslan".Klicka för att utvidga...
Beslutet kom lägligt efter att kritikstormen kring att Sverige släpper in rövarregimens flyg mattats av och efter att flyget lyft tillbaka till Minsk.

Under denna tid skylldes på att inget formellt var taget i Bryssel.

Mr Planning skrev:Har en bekant som befinner sig i Armenien just nu, och åker hem i helgen med just Belavia, kan bli en intressant hemresa ifall EU är snabba.Klicka för att utvidga...

Tja,

a) Gå på planet till Minsk (och bli fast där)

b) Försöka få annan biljett från Belavia (som kommer hävda force majeure)

c) Köpa ny biljett med Austrian eller Qatar

Inget svårt val för mig i alla fall.

(Edit: alt a är nog riktigt dåligt. Att komma in i Litauen landvägen från Minsk kan nog vara svårt)

Som respons på detta tilltag kan vi ju återgå till att kalla Belarus för Vitryssland.

Jönsson skrev:Som respons på detta tilltag kan vi ju återgå till att kalla Belarus för Vitryssland.Klicka för att utvidga...

Att använda det vitryska namnet för landet är tydligen stöd för oppositionen. Jag ska insistera på att använda ordet Sverige på engelska i fortsättningen.

I'm from Sverige.

Slut på det sarkastiska programmet

Fredrik skrev:Att använda det vitryska namnet för landet är tydligen stöd för oppositionen. Jag ska insistera på att använda ordet Sverige på engelska i fortsättningen.I'm from Sverige.Slut på det sarkastiska programmetKlicka för att utvidga...
Frågan är om Sverige någonsin tidigare kallast Sverige på engelska.

Jönsson skrev:Frågan är om Sverige någonsin tidigare kallast Sverige på engelska.Klicka för att utvidga...

Dags att börja nu då. Det är precis vad det innebär att kalla Vitryssland för Belarus på svenska(tvinga användande av det lokala språkets namn på alla andra språk). Côte d'Ivoire gör samma sak fast där är det landets officiella hållning att landet heter så på alla språk. Jag kommer inte längre ihåg vilket ställningstagande jag gör om jag använder Burma eller Myanmar men jag vet att något av dem är "fult".

Så: Minsk ligger i Vitryssland.

Jönsson skrev:Som respons på detta tilltag kan vi ju återgå till att kalla Belarus för Vitryssland.Klicka för att utvidga...

En smula OT, i min iOS app av FR24 står det Vitryssland,

På webben och i @Cristoffer Cedergren 's app står det Belarus!

img_1513-png.118546

Back